2012-02-05, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Du menar att det skulle funnits ett kapitel liggande som inte ens fanns med i originalet från 40 talet?

Nja, det är väl inte särskilt troligt.

Hur som helst, jag har som sagt inte Bosse Schön-utgåvan i nuläget, men jag ska kolla lite senare om det saknas nåt mer i den.

Hittar jag några skillnader så kommer jag att posta dem här.

Det vet jag inte alls. Vet bara att det var med ett extra i Nordiska förlagets version än vad som fanns med i Nordlands.

Tyvärr har jag inte kvar NF's då jag gav bort den boken till en vän då jag redan hade ett annat ex. Och Bosse Schön har väl inget med Nordlands utgåva att göra?
Senast redigerad av Gein 2012-02-05 kl. 03:57.
Citera
2012-02-05, 03:54
Medlem
Dubbelpost
Citera
2012-02-05, 10:53
Medlem
Dorniers avatar
Nej, men om du läser tråden så ser du att många andra endast har Schön-utgåvan, och för dem kan det ju vara intressant att veta om det saknas något eller är ändrat något jämfört med originalet.

Sedan har du naturligtvis inte kvar NF-utgåvan då du gav bort den till en vän, ja det var ju typiskt...

Försök inte inbilla mig att det skulle finnas ett extra kapitel i den "som låg och dammade någonstans" som inte finns i originalutgåvan från 40 talet, som jag faktiskt har i min ägo.
Citera
2012-02-05, 17:17
Medlem
Citat:
Nej, men om du läser tråden så ser du att många andra endast har Schön-utgåvan, och för dem kan det ju vara intressant att veta om det saknas något eller är ändrat något jämfört med originalet.

Sedan har du naturligtvis inte kvar NF-utgåvan då du gav bort den till en vän, ja det var ju typiskt...

Försök inte inbilla mig att det skulle finnas ett extra kapitel i den "som låg och dammade någonstans" som inte finns i originalutgåvan från 40 talet, som jag faktiskt har i min ägo.

Vad fan är det med dig? Jag har aldrig uttalat mig ens om utgåvan ifrån 1945. Påpekade bara att i mitt exemplar, Nordland, så var inte alla kapitel med. Men i NF's utgåva så ska det vara det!

Sökte tom på det hela "Jämfört med tidigare utgåvor av Ragnarök är den nya utgåvan klasser bättre än tidigare. Dels beroende på att boken utökats med många fler fotografier och sidor, 44 sidor fler än versionen som släpptes år 2000 av Nordland.". Så alltså är det inte bara i Bosse Schöns version där inte allt är med.

"I denna nya utgåva av Ragnarök från Nordiska förlaget
finns över 170 fotografier, en del aldrig tidigare exponerade, och även ett åtta sidor långt kapitel som inte publicerats sedan första utgåvan 1945. Även tidigare utgivna upplagors bilagor har expanderat i denna nya utgåva, som enligt förlaget är ”den första fullständiga sedan 1945”.

Citat:
Jag har originalutgåvan från 1946.

Bosse Schön-utgåvan saknar visst ett helt kapitel har jag hört?

http://postimage.org/image/pnx2vb9g/
Citera
2012-02-05, 17:38
Medlem
Dorniers avatar
Bra då har vi rett ut det.

Min utgåva består bara av text inga bilder, så i det avseendet är ju säkert Nordiska förlagets utgåva mycket intressant.
Citera
2012-03-11, 14:35
Medlem
Hur är den amerikanska utgåvan Twilight of the Gods?
Citera
2012-03-11, 15:02
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Du menar att det skulle funnits ett kapitel liggande som inte ens fanns med i originalet från 40 talet?

Nja, det är väl inte särskilt troligt.

Hur som helst, jag har som sagt inte Bosse Schön-utgåvan i nuläget, men jag ska kolla lite senare om det saknas nåt mer i den.

Hittar jag några skillnader så kommer jag att posta dem här.
Bosse schöns är tryckt på kopior av en orginalbok, man ser fläckar och missfärgningar efter vatten här o var.
Citera
2012-06-01, 11:51
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Här är förordet som finns med i originalutgåvan av Ragnarök.
Tack för det!

Erik Wallin ska ha vägrat att svära trohetseden till Adolf Hitler. Det hindrade dock inte hans karriär i Waffen-SS. Finns det några uppgifter om varför Wallin inte ville svära eden?
Citera
2012-06-01, 12:26
Medlem
neeyadefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Tack för det!

Erik Wallin ska ha vägrat att svära trohetseden till Adolf Hitler. Det hindrade dock inte hans karriär i Waffen-SS. Finns det några uppgifter om varför Wallin inte ville svära eden?

Han (och flera andra svenskar) ansåg att det vore absurt att svära en trohetsed till någon annan än den Svenske kungen. Vad jag förstod så blev tyskarna helt chockade av denna händelse men accepterade Wallins och hans kamraters lojalitet till deras land.
Citera
2013-08-02, 19:26
Medlem
8814s avatar
Någon som skulle vilja överlåta ett fantastiskt stycke historia till mig till ett vettigt pris?
Citera
2013-08-02, 19:39
Medlem
Vikingabalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8814
Någon som skulle vilja överlåta ett fantastiskt stycke historia till mig till ett vettigt pris?

Den verkar vara slutsåld hos Arminius, http://www.arminius.se/wallin-erik-b...ta-timmar.html
Skicka ett mejl och fråga när dem får in fler exemplar?
Citera
2013-08-02, 20:15
Medlem
Jomsvikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gein
Det vet jag inte alls. Vet bara att det var med ett extra i Nordiska förlagets version än vad som fanns med i Nordlands.

Tyvärr har jag inte kvar NF's då jag gav bort den boken till en vän då jag redan hade ett annat ex. Och Bosse Schön har väl inget med Nordlands utgåva att göra?

Det handlar om ett kapitel som exkluderades i den första Nordland-upplagan (publicerad av en samlarfigur) pga. att det inte var historiskt korrekt. Den andra upplagan (av Nordland förlag) baserades på den första. Enligt författaren var kapitlet äkta men han hade i stridens töcken inte placerat det kronologiskt rätt, det är till och med möjligt att det utspelade sig före boken Ragnaröks inledning på nyår.

Vi kommer troligtvis aldrig få bättre inblick i det än så, men vi kan trots detta läsa boken och få en spännande inblick i några av Europas sista strider under andra världskriget där nordbor deltog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in