2013-08-02, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bejrut
Att kalla Ajs advokat för tomte är fel, my bad jag har aldrig hört talas om honom. Ska formulera om mig i ett fall med mordmisstanke på en småbarnsmamma.

Ett fall som nu har blivit en riksangelägenhet så skulle jag nog försökt skaffa mig en mer erfaren advokat som kan ta media och all uppståndelse runtomkring på bästa möjliga vis.

Helt enkelt för mig verkar han vara en kunnig men en enkel småstadsadvokat?

En annan fundering nog så viktig. Hur länge kunde AJ läsa om sig själv på FB och vilken betydelse har det i så fall för målet?

AJ har haft samma advokat sedan tonåren. Har man under nästan 20 års tid använt sig av samma advokat och kommit undan med lindriga straff så har han säkerligen stort förtroende för honom även om det misstänkta brottet nu är av en annan dignitet.
Citera
2013-08-02, 17:26
Medlem
ab12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trapthem
Om det går att styrka att diesel från DB:s buss har använts för att elda så är det om inte bevis för så åtminstone ytterligare ett indicium som pekar på hans inblandning.
Hur skulle man kunna styrka att dieseln kom just från hans buss då? Nej jag tror helt säkert att det är diesel eller hydraulolja från en skördare eller skotare. Det händer nog titt som tätt att komponenter behöver bytas, t ex slangar osv och då kan det se ut så där.
Citera
2013-08-02, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninaxl
Hm har pappan vattentätt alibi???
Menar du att pappan har dödat sin dotter?
Citera
2013-08-02, 17:32
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trapthem
Ja, enligt vad någon i tråden sa så finns det bara en väg in och längs den sägs också en mycket uppmärksam äldre herre bo, så det är säkert inte svårt att snabbt utreda huruvida det varit avverkningsmaskiner eller annat på plats.

Påpekar nu för alla att jag inte avser förlänga tråden med möjlig OT och jag skriver bara detta en gång och inte sen nåt mer

Är det bara en väg in där och det sen tar stopp, om den där stora, stora fläcken är ny, om det skulle finnas små partiklar på den här stora fläcken som kanske, kanske skulle kunna gå att härröra från en dieseltank på nämnda buss - ja, då kan vi snacka trängt läge för de två häktade.

Men, där är vi absolut inte alls ännu, det är överkurs just nu

*släpper nu och skriver inte om detta igen*
Citera
2013-08-02, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Byxan81
Han har mycket kompisar där. Han har även skrivit "Det är bra att veta att man har kontakter i Polen", dock skrev han det ett bra tag innan brottet.

Ok då fick man svar på det. Har inte följt tråden så länge, några veckor och kan inte heller komma in på hans facebook.
Hur har historien mellan Bo och Aj varit blev han nobbad för längesedan? Kan han ha gått och planerat detta en längre tid? För var det en stundens ingivelse brukar det oftast ske massor av slarv när en sådan här gärning ska döljas.
Citera
2013-08-02, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Menar du att pappan har dödat sin dotter?
¨Tror det är långsökt
Citera
2013-08-02, 17:38
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Idag undersökte jag Onda Hålor på Halleberg. Onda Hålor luktade i alla fall ingenting. Det är en längre spricka i berget som är upp till 20 meter stuprätt ned och upp till 2 meter bred. Onda hålor är även en geo cache som besöktes den 7 juli och den personen som var där skrev inget om liklukt...

Vägen dit kändes dock mycket lovande eftersom den gick via en tallplantering där tallgrenarna smekte bröstet hela tiden. I precis en sådan terräng tror jag att gärningsmännen har gått när de dumpade Id*. På det viset blev de blöta på bröstet och det är orsaken till att brandresterna söder om DB:s hus verkar domineras av tröjans framsida (om det nu inte är två snarlika tröjors framsidor). Det hade regnat fram till 23 på mordnatten.

Alltså bör man enligt min mening se extra positivt på alla tänkbara dumpningsplatser som har terräng i vilken det är svårt att undvika bli blöt på bröstet.

På brandplatsen vid DB:s hus fanns det i princip inga spår av brunnen ved. Däremot fanns det mossa som dödats utan att vissna. Det passar väl överens med ett scenarium där ett bylte lagts på marken och hällts över med någon form av brännbar vätska. Denna sögs in i alla torra delar och bidrog till att dessa brann medan den blöta mossan vid sidan av brandhärden bara sög åt sig viss del av den brännbara vätskan men aldrig antändes pga vattenhalten. Däremot dog mossan på grund av förgiftningseffekt.

Brandhärden har därefter varit varm och förmodligen sparkades det sista av elden ut när man insåg att den inte fungerade som tänkt. I det läget är det ytterst tveksamt om man har utrustning att samla ihop den brända massan med och dessutom lär den vara varm så att det är svårt att bära den i t.ex. en påse av papper eller plast. Städningen bör alltså ha skett senare, dels för att hämta redskap och dels för att kunna hantera resterna. Vid städningen lär boken ha fallit sönder något varvid vissa sidor lossnade och blev kvar.

Avsvalning och bortförsling tar tid. Den kan ha utförts en senare dag. Men eftersom jag tycker det är oerhört märkligt att AJ:s kläder brändes på fel plats så anser jag att man bör fundera över om inte kroppen har dumpats snabbt. Därefter har man velat undanröja de sista bevisen i skogen nedanför DB. Därefter turnera med S40:n på fel ställen och till sist samla upp avsvalnad brandhärd och åka till Hunneberg där bilen eldas upp. I ett sådant scenarium blir en dumpning på Halleberg ett intressant alternativ eftersom bilbranden pekar ut Hunneberg och viss buskörning och eventuellt vissa fynd som hittats på platser där Ida inte finns pekar ut Kabelvägen.

Kräftdammen blir mer och mer intressant. Den ligger nära misstänkt brandplats 3 och brandplats 2 ligger på återvägen. Brandplats 3 har förklarats som dieselspill och jag kunde inte se att något har brunnit där. Å andra sidan, hur går det till när man spiller kemikalier över ett område som är kanske 1,7 X 1 meter brett? Genaste stället är det 250 meters promenad till kräftdammen (via vildsvinshägnet) från den grusväg vid vilken brandplats 2 och 3 ligger. Av boende i området förstår jag att man inte är rädd för vildsvinen utan har lärt sig hur de fungerar. Det torde gälla även DB.

EDIT: Skrev att det är 120 meter till kräftdammen. Rätt är 250 meter. Fel skala tyvärr...
Senast redigerad av ReimerDenYngre 2013-08-02 kl. 17:44. Anledning: Skrev att det är 120 meter till kräftdammen. Rätt är 250 meter. Fel skala tyvärr...
Citera
2013-08-02, 17:45
Medlem
Byxan81s avatar
Jag tror AJ vart i Polen föratt avvakta och se så ingen letar i närheten av där Id@ är gömd. Eftersom ingen letar i närheten överlämnar han sig. Hade någon letat i närheten hade han inte överlämnat sig.
Citera
2013-08-02, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bejrut
När vi ändå är inne på att dumpa en kropp i vatten?

Kanske att ta i lite väl mycket Det finns ju ål också. Bottom feeders...

Tror inte att polisen vill satsa sårskilt mycket på vattensök. Räknar förmodligen med att kunna knäcka de häktade, fast det går nog inte. Golare har faktiskt inga polare och såna kan säkert komma att behövas i framtiden.
Citera
2013-08-02, 17:50
Medlem
ab12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
EDIT: Skrev att det är 120 meter till kräftdammen. Rätt är 250 meter. Fel skala tyvärr...
Gick du förbi den lilla dammen som ligger i skogen mittemellan grusvägen och kräftdammen? I så fall, inga spår vid vattenbrynet?
Citera
Medlem
Heffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byxan81
Jag tror AJ vart i Polen föratt avvakta och se så ingen letar i närheten av där Id@ är gömd. Eftersom ingen letar i närheten överlämnar han sig. Hade någon letat i närheten hade han inte överlämnat sig.

Hmmm...misstänker att han är på tok för självcentrerad för att ens kunna tänka i dom banorna.
Citera
Medlem
bagarn29s avatar
Om CH har letat efter IF under tidig morgon, kan PT ringt upp honom och berättat om hans och AJs bråk i telefon och därför har CH blivit orolig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in