2013-08-02, 12:02
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Ja, men det är väl kärleksfullt av Gud att offra sin egen son för att rädda mänskligheten från sina synder?
Vad är det kärleksfulla i det? Jag ser flera problem/motsägelser:

*Jesus = Gud. Gud är allvetande, och han visste att Jesus skulle uppstå efter tre dagar. Alltså inte ett riktigt offer, utan lite köttslig plåga.

*Jesus = Guds son. Säger sitt, att Gud skickade ner honom. Kärleksfull älskande gud my ass. Feg är han också, som skickar ner sin son istället för att komma ner själv.

Från vilka synder skulle världen räddas från, och hur skulle ett falsk offer/självmord kunna hjälpa?
Citera
2013-08-02, 12:11
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Man kan inte jämföra Gud med människor. Om Gud vore fullkomlig så skulle han inte bry sig om någon hatar honom, och han skulle inte behöva ha en relation med någon för att känna sig fullkomlig/lycklig.

Vi människor behöver relationer med andra för att vi är inte fullkomliga (vi är delade i manliga och kvinnliga), men det vore dumt om Gud skulle behöva det. Gud har ju redan en perfekt relation med sig själv i treenigheten.

Dessutom, om Gud skapade oss och är allvetande så visste han redan hur allt skulle bli, och han skulle inte ha gjort det på det här sättet, om han inte ville att det skulle bli så här.

Och detta vet vi genom bibeln. Cirkel. Det är så tröttsamt

Det enda jag känner är att gud inte är vidare smart om han skapade jorden, världen och universum för att bara skapa en enda planet som vi människor kan vara på (annars borde det stå i bibeln) för att sedan, redan innan han skapade den, veta om att vi skulle förstöra allt.

Om du skapar något så är väl logiskt sett skapelsen något man vill ha kvar och vara stolt över. Något man står för.

Det finns verkligen ingen logik i guds plan vilket religiösa tacklar med "GOD WORKS IN MYSTERIOUS WAYS".
Citera
2013-08-02, 12:13
Medlem
Citat:
Man kan inte jämföra Gud med människor. Om Gud vore fullkomlig så skulle han inte bry sig om någon hatar honom, och han skulle inte behöva ha en relation med någon för att känna sig fullkomlig/lycklig.

Vi människor behöver relationer med andra för att vi är inte fullkomliga (vi är delade i manliga och kvinnliga), men det vore dumt om Gud skulle behöva det. Gud har ju redan en perfekt relation med sig själv i treenigheten.

Dessutom, om Gud skapade oss och är allvetande så visste han redan hur allt skulle bli, och han skulle inte ha gjort det på det här sättet, om han inte ville att det skulle bli så här.

Fullkomlighet betyder inte att vara i avsaknad av känslor.

Han visste hur upproriskt det skulle bli och att t.o.m. ett stort antal änglar skulle överge honom för att de inte ville tjäna människorna som Gud älskar. Han visste hur allt skulle bli, men han fann det värt att göra. Både för sin egen och för vår skull. Fanns inte kärleken så hade han nog låtit bli?
Citera
2013-08-02, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
*Jesus = Guds son. Säger sitt, att Gud skickade ner honom. Kärleksfull älskande gud my ass. Feg är han också, som skickar ner sin son istället för att komma ner själv.
Fast Gud kom ner själv också, eftersom Jesus = Gud.

Citat:
Från vilka synder skulle världen räddas från, och hur skulle ett falsk offer/självmord kunna hjälpa?
Synder som människor begår varje dag. Synd är sånt som skadar någon. Jesus är samvetet som är korsfäst inom varje människa, och genom samvetet räddas vi från våra synder.
Citera
2013-08-02, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Fullkomlighet betyder inte att vara i avsaknad av känslor.

Han visste hur upproriskt det skulle bli och att t.o.m. ett stort antal änglar skulle överge honom för att de inte ville tjäna människorna som Gud älskar. Han visste hur allt skulle bli, men han fann det värt att göra. Både för sin egen och för vår skull. Fanns inte kärleken så hade han nog låtit bli?
Om man ser det från Kristendomens perspektiv så vore det ganska meningslöst att skapa människor, för att det skulle bättre att bara låta bli, så att ingen hamnar i helvetet. Det skulle vara mer logiskt att aldrig skapa något, för att då skulle det inte finnas något lidande.
Senast redigerad av elsydeon 2013-08-02 kl. 12:23.
Citera
2013-08-02, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Och detta vet vi genom bibeln. Cirkel. Det är så tröttsamt

Det enda jag känner är att gud inte är vidare smart om han skapade jorden, världen och universum för att bara skapa en enda planet som vi människor kan vara på (annars borde det stå i bibeln) för att sedan, redan innan han skapade den, veta om att vi skulle förstöra allt.

Om du skapar något så är väl logiskt sett skapelsen något man vill ha kvar och vara stolt över. Något man står för.

Det finns verkligen ingen logik i guds plan vilket religiösa tacklar med "GOD WORKS IN MYSTERIOUS WAYS".

Det där förutsätter att man tror att detta är den enda skapelsen som Gud gjort. Ett sandslott är till för att sköljas bort av havet. Men den eviga byggnaden är permanent.
Citera
2013-08-02, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Det står i andra religiösa skrifter att Gud skapade liv på andra världar, och även i Bibeln står det att det finns varelser i andliga världar åtminstone.
Citera
2013-08-02, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Tror faktiskt inte att det skulle det, framför allt om jag inte visste vad nästa steg var. Finns det olika slutdestinationsalternativ och vad man ska göra för att hamna var? Om jag fick obestridliga bevis på något sådant så kan vi börja diskutera.....men ett obestämt efterliv? Nej, jag kan inte se hur det skulle påverka mig.
Så är det nog för många, finns här någon som det skulle påverka? Och i så fall hur?
Citera
2013-08-02, 12:33
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=elsydeon|44585960]
Citat:
Många säger ju att Jesus inte existerade egentligen,
Och de flesta förmår inte ens diskutera med förnuftet i behåll över att bli ifrågasatta, att inte ens kunna skilja sak från person, ser jag som fanatism.. se huliganism.

Beviset på kunskapsförakt.
Citera
2013-08-02, 12:40
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det där förutsätter att man tror att detta är den enda skapelsen som Gud gjort. Ett sandslott är till för att sköljas bort av havet. Men den eviga byggnaden är permanent.

Det måste ändå finnas en anledning till varför vi skapats.

Och vilket är den eviga byggnaden? Vart ligger den?
Citera
2013-08-02, 12:42
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
1. Fast Gud kom ner själv också, eftersom Jesus = Gud.

2. Synder som människor begår varje dag. Synd är sånt som skadar någon. Jesus är samvetet som är korsfäst inom varje människa, och genom samvetet räddas vi från våra synder.

1. Vilket betyder att det inte var ett offer, då Gud redan visste att han skulle återuppstå till sig själv efter tre dagar.

2. Hur skulle detta falska offer rädda oss från våra synder? Svara inte trams som "Jesus är vårt samvete" eller "Jesus är kärleken som räddar oss" utan mer sakligt.

Hur räddas vi från synder genom samvetet? Räcker det med att tro på Jesus för att räddas från sina synder? Alltså, var hur ond som helst, bara du tror, så förlåts du.
Citera
2013-08-02, 12:46
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Det står i andra religiösa skrifter att Gud skapade liv på andra världar, och även i Bibeln står det att det finns varelser i andliga världar åtminstone.

Jasså? Mer än vad jag visste. Var i bibeln står det?

"1 In the beginning, God created the heavens and the earth."

Det är det jag vet om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in