2013-08-02, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
En bra fråga. Jag skulle spontant säga nej, eftersom 80-90 % (gissning) av mänskligheten redan tror på ett efterliv och inte tycks ta mycket hänsyn till detta i sitt uppträdande.
Det skulle inte påverka ditt liv, menar du? Eller missförstod jag dig?
Citera
2013-08-02, 10:39
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Jag tänkte snarare på den abrahamistiska Guden som sägs vilja ha en kärleksrelation med oss människor.
Du menar samma gud som fick Abraham att vilja avrätta sin egen son?

Kärleksfullt indeed.
Citera
2013-08-02, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg

Kärleksfullt indeed.

Håller med men jag utgår från de kristnas idealiserade syn på den Gud de tror på...alltså, varför inte Gud, om han vill ha kontakt med oss, börjar med att visa sig för oss på ett sätt att det står utom all tvivel att han finns. Det borde ju inte vara omöjligt för en allsmäktig Gud, oavsett om han uppträder lynnigt.
Citera
2013-08-02, 11:03
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Det skulle inte påverka ditt liv, menar du? Eller missförstod jag dig?

Tror faktiskt inte att det skulle det, framför allt om jag inte visste vad nästa steg var. Finns det olika slutdestinationsalternativ och vad man ska göra för att hamna var? Om jag fick obestridliga bevis på något sådant så kan vi börja diskutera.....men ett obestämt efterliv? Nej, jag kan inte se hur det skulle påverka mig.
Citera
2013-08-02, 11:42
Medlem
Citat:

Kärleksfullt indeed.
Ja, men det är väl kärleksfullt av Gud att offra sin egen son för att rädda mänskligheten från sina synder?
Citera
2013-08-02, 11:47
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Ja, men det är väl kärleksfullt av Gud att offra sin egen son för att rädda mänskligheten från sina synder?

Väldigt.

Om den här guden verkligen hade varit den enda guden hade det inte varit nödvändigt att offra någon. Ifall gud är övermänsklig bör varenda människa bli 100% övertygad när gud uppenbara sig. Eftersom gud tydligen är överallt, alltid, (sicko) så är det inte svårare än att bara ploppa fram. Alla argument vi ateister har skulle vara obrukbara.

Om det skulle funnits en allsmäktig gud hade inte heller denna låtit andra gudar ta plats. Jag menar varför? Är man den enda ledaren är man den enda ledaren. Man är urbota korkad som gud ifall man håller på som hen gör nu.

Han gillar ju självplågan. Jesus är gud. Han begick alltså självmord. Smart.
Citera
2013-08-02, 11:48
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Håller med men jag utgår från de kristnas idealiserade syn på den Gud de tror på...alltså, varför inte Gud, om han vill ha kontakt med oss, börjar med att visa sig för oss på ett sätt att det står utom all tvivel att han finns. Det borde ju inte vara omöjligt för en allsmäktig Gud, oavsett om han uppträder lynnigt.

Precis. Hur svårt kan det vara?

Hen förlorar ingenting på att visa sig men förlorar dock allt på att inte göra det.
Citera
2013-08-02, 11:50
Medlem
Citat:

Kärleksfullt indeed.

Det handlar om hur mycket mer det är värt att tro på och lyda Gud(som är fullkomlig) än att hålla fast vid det man har och äger i den här världen. Gud vill att vi ska hålla honom över det som är skapat. Inte så konstigt egentligen, hur hade du själv tyckt om dina medvetna skapelser som du vill ha relation till sprang efter allt möjligt annat och kallade det gud och struntade i dig, ja t.o.m. hatar dig. Trots att du sänt många profeter som berättat om dig? Istället för att tro har man bara förkastat allt och förföljt och dödat alla dina profeter, allt enbart för att man har hatat rättfärdigheten och velat hålla fast vid det onda. Hur besviken skulle inte du varit?

Men nu har han fastställt en ordning som ska leda till ett egendomsfolk för honom och ställt fram en symbol för räddning, de som inte tar emot Honom kastar han ut.

Han prövade Abrahams tro, men han lät honom aldrig döda Isak. För den del så är trovärdigheten i GT mindre än NT anser jag. Det är evangeliet om Jesus och hans fullbordade verk som är kärnan i bibeln. GT duger varken som naturvetenskap eller historiebok. Däremot kan man se många profetior om Jesus där, fast beslöjade, man ser det bara i ljuset av vem Jesus är och vad han gjorde.
Citera
2013-08-02, 11:53
Medlem
Citat:
Väldigt.

Om den här guden verkligen hade varit den enda guden hade det inte varit nödvändigt att offra någon.
Kanske det är precis vad han gjorde. Många säger ju att Jesus inte existerade egentligen, så Gud fejk-offrade sin son för att rädda mänskligheten, så det var ungefär som fejk-offret med Abraham.

Citat:
Ifall gud är övermänsklig bör varenda människa bli 100% övertygad när gud uppenbara sig. Eftersom gud tydligen är överallt, alltid, (sicko) så är det inte svårare än att bara ploppa fram.
Han är överallt, men det står i Bibeln att han har förblindat vissa från att se honom, för att vissa trivs bättre som ateister, och Gud har gett en fri vilja att människor kan tro på vad de själva vill.
Citera
2013-08-02, 11:58
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Kanske det är precis vad han gjorde. Många säger ju att Jesus inte existerade egentligen, så Gud fejk-offrade sin son för att rädda mänskligheten, så det var ungefär som fejk-offret med Abraham.

Han är överallt, men det står i Bibeln att han har förblindat vissa från att se honom, för att vissa trivs bättre som ateister, och Gud har gett en fri vilja att människor kan tro på vad de själva vill.

Antingen får man tro på det som står eller så måste man tvivla på allt. Alla kan tolka 2000 år gamla texter på diverse olika sätt.

Han har gett oss fri vilja fast vi kommer ändå staffas i evighet.

Det verkar vara en tämligen lat gud. Han skapar allt och hur illa hans värld ens går, som just nu åt helvete, skiter han i det. Han sitter någonstans och tittar ner och säger "W/e, mitt ansvar tog slut när jag la skiten på människorna JAG SKAPAT. Det är ju inte så att jag önskade att alla följer mig. De som inte gör det kommer ändå få smaka på sulfureldarna i all oändlighet. DET kommer att lära de otrogna jävlarna..."

Bra gud.
Citera
2013-08-02, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det handlar om hur mycket mer det är värt att tro på och lyda Gud(som är fullkomlig) än att hålla fast vid det man har och äger i den här världen. Gud vill att vi ska hålla honom över det som är skapat. Inte så konstigt egentligen, hur hade du själv tyckt om dina medvetna skapelser som du vill ha relation till sprang efter allt möjligt annat och kallade det gud och struntade i dig, ja t.o.m. hatar dig.
Man kan inte jämföra Gud med människor. Om Gud vore fullkomlig så skulle han inte bry sig om någon hatar honom, och han skulle inte behöva ha en relation med någon för att känna sig fullkomlig/lycklig.

Vi människor behöver relationer med andra för att vi är inte fullkomliga (vi är delade i manliga och kvinnliga), men det vore dumt om Gud skulle behöva det. Gud har ju redan en perfekt relation med sig själv i treenigheten.

Dessutom, om Gud skapade oss och är allvetande så visste han redan hur allt skulle bli, och han skulle inte ha gjort det på det här sättet, om han inte ville att det skulle bli så här.
Citera
2013-08-02, 12:01
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Andligen tar varje person själv ställning till om andlighet är något för den, om inte, förkastar man andlighet och kör på i materialism, att själva skalet omkring andlighet tyvärr styrs av maktfullkomligheter som kungahus och adliga som konvulsivt inte riktigt förstår vad värdighet betyder, har sina rötter i bl.a fascism.

Det vet varenda britt om inte annat. Det var ju faktiskt Storbritannien som satte hjul i spinn på allvar, när det ena systemet kollapsade (fascism) för att överlämna stafettpinnen snabbt till usa att uppta fascistiska begär, ultimat totalitarism, amerikanska armén är annars religiös när den utslungar in god "we" trust?

Nej, har aldrig funnits mycket av "vi" .... däremot kraftig urholkning av varenda lilla filosofiska strävan mot fred & frihet.

Å andra sidan tsar-regimen i öst som aldrig kommr till självrannsakning, hålls under armarna av bl.a Sverige, som ju ännu njuter översitteriets sötma, sötebrödsdagarna skall inte och får inte ta slut.. så berusande är makten att ha människor i sin hand.

Via religion och mytbildning. Så det finns olika fascistiska härskartekniker, inte ens så kallade fascistisk rot (?..? nä.. rötterna är inte så enkla.. även om de återfinns i despotism) ...japanska sagoberättndet, slog rejäla dunster i makt-lovers. blev sköna uppsving för barnslaveriet, hur länge.. ? ingen som vet. Inspunnet i myter bland andra sköna begär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in