2013-08-01, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Här får jag be dig om en källhänvisning så att jag kan kolla upp att de 2013 gör diagnos baserad på skallform och penis utseende, eller använder sig av en gammal sådan.
Det är ju det anmälan av läkaren baserar sig på:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sture-bergwall-anmaler-lakare_8385092.svd

Hade du kunnat något om detta så...

Edit:
Här är bakgrunden, återgivet dessutom på 30-40 andra ställen i materialet som har refererats till.
Senast redigerad av scheele 2013-08-01 kl. 21:40.
Citera
2013-08-01, 21:43
Medlem
Stina-Linas avatar
Vad jag vet saknas det utredning ifrån Säters håll ang SB,för han friskförklarades 1992 och var på väg ut.Han har inte träffat en enda läkare för utredning eller ens normalt läkarsamtal på över 20 år.Alltså lutar de sej på och upprepar denna av Socialstyrelsen papperskorgade diagnos som gjorde av Brundin för mer än 40 år sen också i FVR
Citera
2013-08-01, 21:45
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det är ju det anmälan av läkaren baserar sig på:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sture-bergwall-anmaler-lakare_8385092.svd

Hade du kunnat något om detta så...

Edit:
Här är bakgrunden, återgivet dessutom på 30-40 andra ställen i materialet som har refererats till.

Första länken bekräftar inte ditt påstående.
Andra verkar vara en partsinlaga med information direkt från SB.

Men vi får hoppas att en ny oberoende undersökning görs. Vad händer om den enligt dig får "fel resultat"? Då behöver en ny oberoende göras kanske, och en till? Tills "rätt resultat" erhålls kanske. Något insinuant kanske men jag förstår inte hur du kan vara så säker.
Senast redigerad av Anonymare 2013-08-01 kl. 21:55.
Citera
2013-08-01, 21:54
Medlem
Enkel sammanfattning: som jag skrivit tidigare så handlar detta om en svensk variant av Sovjet-Kretiner. Som kan behandla en psyksjuk människa på detta ovärdiga sätt.

Det hela blir inte det minsta dugg bättre, av att det nu dyker upp en svans av tokiga apologeter, vilka vill demonisera SB.
Min gissning är att det finns en alldeles speciell plats reserverad i helvetet, för alla dessa svenska stolpskott.

DU - plus dina gelikar - kan nog känna er helt lugna, ty snaaart så ska den gode Sture transformeras till en riktig MYSfarbror, vilken lugnt strosar förbi lekparkens alla sandlådor - på sin väg mot TV-studion och Gomorronsoffan. Där Sture kommer att sitta och ta heder och ära av alla svenska kretiner som har plågat och utnyttjat honom. Uuuuut med sandödlan och PK-kramaren Marianne R. från TVsoffan - och in med Sture B. istället

Citat:
1970: Våldtäkt på 9-årig pojke med stryptag, han trodde själv att han dödat pojken. Plus sexuellt antastat ytterligare 3 pojkar.

1974: Slog ner en tillfälligt bekant med stekpanna och gav honom 10 knivhugg, varav flera var livshotande.

1990: Rån med gisslantagande, uppträdde bestialiskt med hot till livet och knivhugg i väggen och sängen där ett barn låg och sov.

1994: Första morddomen.

Ja väldigt mycket tyder ju på att det som hände 1990 var det sista bestialiska han skulle ha gjort om han hade fått gå ute bland folk...
Citera
2013-08-01, 22:00
Medlem
Stina-Linas avatar
Anonymare
Här har Du länkar
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sater-maste-se-till-patientens-basta_7879502.svd

Febr 2913
Citat:
Som SvD kunnat berätta vill läkarna på Säters rättspsyk behålla Sture Bergwall utanför sluten vård framöver, och hänvisar till en mer än 40 år gammal diagnos för att visa att han har en stor risk får återfall i sexuell brottslighet om han friges.

Citat:
Säters överläkare Vladislav Ruchkin hänvisar i sin bedömning av Bergwall till ett utlåtande som gjordes av överläkare Otto Brundin på 70-talet. Bergwall karaktäriseras där som en patient som ”lider av en mycket grav perversitet i form av pedofili med sadistiska drag”. Ruchkin skriver i sin anmälan om fortsatt vård till förvaltningsrätten att Bergwall fortfarande har ”samma allvarliga störning”.

– Det är märkligt att man efter åratal inte gör sig omaket att läsa domen från 70-talet. Både Yngve Holmstedt från Socialnämnden vetenskapliga råd, som var en världsauktoritet, och tingsrätten kom fram till att Brundins utlåtande inte hade belägg och saknade grund, säger psykiatern Sören Åsgård som tidigare arbetat utanför polisens gärningsmannaprofileringsgrupp.
Citera
2013-08-01, 22:02
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Enkel sammanfattning: som jag skrivit tidigare så handlar detta om en svensk variant av Sovjet-Kretiner. Som kan behandla en psyksjuk människa på detta ovärdiga sätt.

Det hela blir inte det minsta dugg bättre, av att det nu dyker upp en svans av tokiga apologeter, vilka vill demonisera SB.
Min gissning är att det finns en alldeles speciell plats reserverad i helvetet, för alla dessa svenska stolpskott.

Ja det finns ju många olika sorts människor, de som tar ställning, väljer ena eller andra extremen och aldrig backar. Själv har jag en tvivlande inställning kring det som handlar om SB. Detta tvivel gäller i stort sett allt som kommer fram i spekulativ form, speciellt om denna spekulativa form utger sig för att baseras på fakta och tydligen även "kunskap". För SB kan ju inte vara en galning, för då håller ju inte "min" teori om denna s.k. rättsskandal.

Kanske lite grand på temat att galningar, även massmördare, får massor av friarbrev och lyckas gifta sig med kvinnorna m.m. Med motivation typ "han är så snygg så det är omöjligt att han är skyldig" etc. Eller något annat konstigt argument. Det finns alla möjliga sorter.

Dock tycker jag inte att någon har torrt på fötterna här för att anklaga tvivlare för "tokiga apologeter" eller "stolpskott". Kanske kan "meningsmotståndare" vara ett bättre och mer nyanserat begrepp?
Citera
2013-08-01, 22:04
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Anonymare
Här har Du länkar
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sater-maste-se-till-patientens-basta_7879502.svd

Febr 2913

Det är oklart i vilken utsträckning man refererar till gamla diagnoser, det framgår inte av din text. Jag utgår från att man måste se till historiken, vad som hänt tidigare, hur personalen såg på det då osv. Det lär inte bara gå att köra igenom någon slags frågerunda och ge en dagsfärsk diagnos baserat på vad han svarar just idag.
Citera
2013-08-01, 22:06
Medlem
vemvetvadduvisstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Vad jag vet saknas det utredning ifrån Säters håll ang SB,för han friskförklarades 1992 och var på väg ut.Han har inte träffat en enda läkare för utredning eller ens normalt läkarsamtal på över 20 år.Alltså lutar de sej på och upprepar denna av Socialstyrelsen papperskorgade diagnos som gjorde av Brundin för mer än 40 år sen också i FVR

Tror du på allvar att någon sitter inlåst på rättpsyk i över 20 år utan att träffa någon läkare?
Citera
2013-08-01, 22:11
Medlem
Citat:
Första länken bekräftar inte ditt påstående.
Andra verkar vara en partsinlaga med information direkt från SB.

Men vi får hoppas att en ny oberoende undersökning görs. Vad händer om den enligt dig får "fel resultat"? Då behöver en ny oberoende göras kanske, och en till? Tills "rätt resultat" erhålls kanske. Något insinuant kanske men jag förstår inte hur du kan vara så säker.
Du är tamefan immun...

Skit samma om vad den oberoende utredningen kommer fram till, bara den baseras på beprövad vetenskap och erfarenheter så accepterar jag den , istället för frenologi och andra irrläror. Men du har väl suttit i källaren och kastat dina benfragment på nojdtrumman och jojkat dig fram till din verklighet. Men försök inte dra in oss andra i din drömvärld...
Citera
2013-08-01, 22:12
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemvetvadduvisste
Tror du på allvar att någon sitter inlåst på rättpsyk i över 20 år utan att träffa någon läkare?

Nej det tror jag absolut inte heller på, det vill jag i så fall ha bevis på från säker källa, dvs inte något som kommer direkt eller indirekt från SB.

Dessutom har han väl haft permission under tiden, även obevakad. För detta lär det krävas läkarutlåtande.
Senast redigerad av Anonymare 2013-08-01 kl. 22:17.
Citera
2013-08-01, 22:15
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Du är tamefan immun...

Skit samma om vad den oberoende utredningen kommer fram till, bara den baseras på beprövad vetenskap och erfarenheter så accepterar jag den , istället för frenologi och andra irrläror. Men du har väl suttit i källaren och kastat dina benfragment på nojdtrumman och jojkat dig fram till din verklighet. Men försök inte dra in oss andra i din drömvärld...

Immun mot vad?

Så du ställer villkor på den oberoende utredningen alltså. Då kanske det är säkrast att göra ett antal och sen ta "medianen" eller rösta om det är avvikande svar. För jag är rätt säker på att om man skulle ta de 10 bästa experterna (valet av dessa skulle säkert kritiseras också...) så skulle man möjligen kunna få 10 olika svar, i alla fall när det kommer till detaljerna. Tveksamt dock om någon skulle komma fram till "mysfarbror" (fast på fackspråk)...
Citera
2013-08-01, 22:22
Medlem
Citat:
Immun mot vad?

Så du ställer villkor på den oberoende utredningen alltså. Då kanske det är säkrast att göra ett antal och sen ta "medianen" eller rösta om det är avvikande svar. För jag är rätt säker på att om man skulle ta de 10 bästa experterna (valet av dessa skulle säkert kritiseras också...) så skulle man möjligen kunna få 10 olika svar, i alla fall när det kommer till detaljerna. Tveksamt dock om någon skulle komma fram till "mysfarbror" (fast på fackspråk)...
Du kan ju ingenting om forskning, man gör inte statistik på de sakkunniga som ingår i en utredning. Man redovisar de fynd man gjort i relation till aktuellt kunskapsläge. Frågan är mer enkel än så, föreligger det ett behov av tvångsvård, och vad baseras detta behov på?
Här är det ytterst pinsamt att ÖL på Säter kastar in Otto Brundins diagnos som underlag. Men du förstår inte ens varför det är problematiskt, så du är ju immun mot kunskap.
Vi har ju presenterat informationen, men du saknar möjlighet att förstå problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in