2013-08-01, 21:46
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Nät man zoomar in så ser det ut som en massa småhål och kanske "nästan-hål". Det ser nästan ut som att gräs och kvistar under sticker upp/syns genom tyget. Det är nog inget slitstarkt tyg det där, men det ser ut som det har belastats på något sätt...

Kan det ha varit typ gräs och kvistar underifrån och någon belastning/påfrestning uppifrån?

Först tänkte jag att man haft något vasst inut, typ verktyg eller vad vet jag inuti. Något som tyget inte håller för. Men alla de där snåskadorna... Bara jag som tycker underlaget - gräs och kvistar nästan syns igenom?

Tycker själv det vore konstigt, för det är (väl) dubbelt tyg ändå och ingen ljus färg. Men jag spånar på ifall andra kan utveckla bättre....

En association jag fick av utseendet var att örngottet varit fyllt med vasst materia från naturen... men det låter dumt.

(Det jag yrar om nu är mest småskadorna. Sen finns det ett par större hål där det fransat sig som du säger)

RDY hittade ju en plats där nån legat i gräset som det såg ut och han pratade om nån pinne - hur tjock var den pinnen? Nej, förresten, hålen gick ju inte tvärs igenom, så glöm detta :/
Citera
2013-08-01, 21:47
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beow
Härligt att se RDY back on keyboard igen! När du nämnde "gå hål i ett tyg, jeans" blev min association momentan: Den där gången när jag råkade spilla några droppar bilbatteriSYRA på jeansen. Vad jag tycker mig minnas nu efter många år, såg fräthålen på jeansen väldigt likartade ut. (Hoppas , hoppas jag inte taggar igång syra-kalle nu bara... )

Japp, kemikaliehål blir sådana också.

Jag tror att det är ett vanligt nötningshål och om det inte finns en påfrestning i viss riktning så växer hålet cirkulärt.

Kanske är det helt enkelt ett slitet örngott... FH skulle antagligen ha örngotten tills den dag de inte är kvar längre när han öppnar tvättmaskinen. Men hans flickvän har haft två år på sig att rätta till honom. DB, hmm har karlar sådana örngott??? AJ utgår då han knappast har med sig ett från Jönköping. Kan det vara FH:s flickvän. Har fina 22 åriga tjejer trasiga örngott? Eller kan det tillhöra AJ:s mamma? Någon pratade om att DB har en "knullhusvagn" på tomten. Den kanske av marknadsmässiga skäl har en inredning som DB aldrig skulle valt själv? Skulle han köpa feminina örngott och sedan inte byta ut dem när de blir slitna?

Tack för vänligheten!
Citera
2013-08-01, 21:51
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Tyg så där som skydd för bilklädseln, blodet går igenom tyget och ner i sätena. Undrar om polisen har kollat mammans bil, bara som för säkerhets skull för de måste ju kolla alla möjligheter tycker man.

Jag menar naturligtvis att man har haft mer än ett lager men också att man sitter på det efter att ha klätt sig näck vid bilbrandplatsen och torkat av sig hjälpligt på kläderna innan man åker till DB...

Men så är det ju det där att AJ:s kläder har brunnit hos DB...

Jag leker med tanken att man först försökte elda upp det på brandplats 2 och sedan eldade upp det med bilen när det inte gick.
Citera
2013-08-01, 21:52
Medlem
upsteppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Är du lite pyroman?

Jag frågar för att jag funderar på om det eventuellt finns en brandplats 3. Jag fick per mail igår en sådan beskriven för mig med bild och vägbeskrivning.

Tyvärr upptäckte jag en tumavtryck rätt över linsen när jag just satte mig vid datorn så bilderna är lite suddiga vid nära zoom:

Överblick:
https://anonfiles.com/file/b5a0c2744ce17f73c623cf8a631b3a96

Lite närmare;
https://anonfiles.com/file/fa1845fd3caa33fe70f7e97c2fa3736e

Är detta en brandplats eller vad kan ha orsakat fläcken? Hur kan det komma sig att det finns obrändt men visset gräs på sina håll i bilden medan det ser verkligt bränt ut på andra håll. Var finns eventuell aska?

Så vaska fram pyromankunskaperna och kom med tolkningar. Är detta fågel eller fisk? Vad kan ha brunnit eller vad kan man ha försökt bränna eller är det bara ett oljeläckage eller är det någon som hällt ut tändvätska och ändrat sig.

EDIT: Dunken i bakgrunden är givetvis min. Området är alltså ganska stort.

Gissar på ett läckage av hydrualolja från maskin som avverkat eller transporterat timmer,
eventuellt diesel, ev. växellådsolja från dylik maskin, ser ut ungefär så, fläcken kvarstår
i många år om det är olja, försvinner snabbare om det är diesel, tror ej på brand.

EDIT: Chilton var snabbare och har dessutom varit på plats, 2:a på den...
Senast redigerad av upstepper 2013-08-01 kl. 21:58.
Citera
2013-08-01, 21:52
Medlem
Kurridutts avatar
Citat:
Ja, det är stickhål i det eller kanske slitagehål snarare och en reva på andra sidan. Revan är lätt att förstå att den uppkommit under natten, men rena stickhål (som inte går tvärs igenom) Hur uppkommer de?

Kommenterade det på din bild igår. Har tänkt *S Om det inte är stickhål så kan jag bara komma på två alternativ: fastnat i tvättmaskin eller tumlare (hur ofta händer det?) eller fått batterisyra droppat på (men ser för övrigt inte ut som en trasa från verkstaden). Finns säkert många fler orsaker som kan plockas fram för liknande hål, jag håller på stick...
Citera
2013-08-01, 21:53
Medlem
Ragathas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nissa
Tror inte alls på brand, finns inget som ser ut som det. Däremot ser gräset ut som om det fått något mindre hälsosamt på sig. Lite svårt att gissa på hur längesen men jag tror på kemikalie, kanske kanske det går att avgöra på doften men det är inte säkert.

Tänk om "någon" kanske tömt ut en tank med diesel där från tex en buss för att kunna skära upp den Vem du nu var som nämnde något sådant.
Citera
2013-08-01, 21:53
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Och då har föremålet (kniven?) legat inne i tyget, invirat som du säger, två gånger med bladet åt ena hållet och en gång med bladet åt det andra hållet.
Men varför ta fram kniven för att sen linda in den igen, 3 gånger?

Ja, det verkar knepigt, men jag tänkte så att det kan ha varit såpass löst invirat att det slinkiga tyget
har åkt undan och man har fått vira ihop det igen några gången.
Det behöver inte ha varit just knivar utan föremål med trekanstsformad egg. Tänk en sax, trädgårdssax, andra former av verktyg som man använt under transporten eller som varit fulla med fingeravtryck och behövde gömmas.
Man kan ha tagit ut/ virat ut dem ur tyget igen och bara kastat det ifrån sig på marken.
Fantasin har inga gränser
Citera
2013-08-01, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miniskeln
Vad fan jiddrar du om? Jag föreslog att örngottet kan ha legat i en sovsäck som var till för att dumpa kropp i vatten med. På vilket sätt skulle det vara orimligare än t ex den helt befängda idén om att använda en MC som sänke?
Någon kan ha rivit åt sig sovsäcken (eller haft den i bagaget) och fått med både bok och örngott av misstag. Exakt vart har jag förlöjligat något? Gå av knarket eller knip igen truten.

Menade inte att hoppa på dig, så du skulle hoppa ur skorna. Knarkar inte heller förövrigt, tack ändå för omtanken. Bara lite tröttsamt med alla halvstolliga alternativ. Blir lite för många "midsommer murder-uppslag" Tänk som RDY, enkelt, logiskt, vad som ligger närmast till hands och hur man förmodligen därefter i panik har handlat. Idén med mc:n är superbefängd, Kan bara hålla med dig där. Innebär ju inte att jag inte kan anse din tanke näst intill lika befängd (bara nästan).
Citera
2013-08-01, 21:56
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilton
Angående "brandplats 3" så har jag varit där nu och det har inte brunnit, det är fuktigt av olja på stenarna och marken luktar motorolja. Jag gissar på att nån skogsmaskin som avverkat skog i närheten läckt olja.
https://anonfiles.com/file/f5524fe334f0e615ae0780040048c6a7
https://anonfiles.com/file/94cda9c57888107131f9e115189e93df

Japp, då släpper vi den platsen tror jag... Det bor en vaksam person på vägen dit... man blir garanterat iakttagen om man åker där för ingen bil har ju skäl att passera honom.
Citera
2013-08-01, 21:57
Medlem
Ellan1305s avatar
Ingen har sett undersidan på kuddfodralet. Det kanske är blod där, från exempel en kniv. Kniven kan ha varit avtorkad på något, och så inlindad. På så sätt har inget blod trängt igenom till andra sidan.

Jag tycker det ser ut som om hålen har kommit "underifrån" om man ser på bilden. Det vill säga att kanterna står upp mot kameran. Det skulle i så fall stämma med tanken att man haft något inlindat i den.
Citera
Medlem
Grotrockens avatar
Citat:
Är du lite pyroman?

Jag frågar för att jag funderar på om det eventuellt finns en brandplats 3. Jag fick per mail igår en sådan beskriven för mig med bild och vägbeskrivning.

Tyvärr upptäckte jag en tumavtryck rätt över linsen när jag just satte mig vid datorn så bilderna är lite suddiga vid nära zoom:

Överblick:
https://anonfiles.com/file/b5a0c2744ce17f73c623cf8a631b3a96

Lite närmare;
https://anonfiles.com/file/fa1845fd3caa33fe70f7e97c2fa3736e

Är detta en brandplats eller vad kan ha orsakat fläcken? Hur kan det komma sig att det finns obrändt men visset gräs på sina håll i bilden medan det ser verkligt bränt ut på andra håll. Var finns eventuell aska?

Så vaska fram pyromankunskaperna och kom med tolkningar. Är detta fågel eller fisk? Vad kan ha brunnit eller vad kan man ha försökt bränna eller är det bara ett oljeläckage eller är det någon som hällt ut tändvätska och ändrat sig.

EDIT: Dunken i bakgrunden är givetvis min. Området är alltså ganska stort.

Vid första åsynen tycker jag det ser ut som någon typ av olja som täcker marken. Gräset finns kvar men har vissnat pga näringsbrist när oljan trängt ner i marken. Uppe till vänster i bilden ser det ut som att det ligger ris på marken. Kan det ha varit någon kranbil eller skogsmaskin där och hämtat ris som blivit över ifrån någon skogsavverkning i närheten och i samband med det läckt hydraulolja på marken? Det förekommer ju också att man tankar skogsmaskiner ute i terrängen. I samband med det kan det ju söla en del, dock oftast inte i den omfattning som det ser ut på bilderna. Kan en buss typ den DB innehar ta sig in till den här platsen?
Det ser ju heller inte ut som om man sprängt någonting på platsen.
Annars funderar jag över hur hetta utan att elden har direkt kontakt med marken kan påverka ytskiktet på en sådan plats. Men om det inte eldats direkt på marken vad har man då eldat på? Plåt eller något typ av plåtkar? Badkar(för litet?)? Och ifall man eldar på plåt så lär ju den vara för varm för att ta i en bra stund efteråt.
Citera
Medlem
TigerKids avatar
En del av skadorna på örngottet ser ut som att de är gamla. Typ att det har tvättats efter och fransat sig, typ mjuka hål.

En tanke är att kasserade grejer kan få tjänstgöra på en reträttpost som putstrasa el liknande... kanske putsa krom i verkstan eller vad vet jag? (ang. vassa skador).

Om det är tunnslitet över ett större parti så kanske gräset kan synas igenom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in