• 1
  • 2
2013-08-01, 19:54
Medlem
Min pojkvän kom hem med min V70N imorse som jag hittade 2 långa repor på längst med sidorna!!! Man ser tydligt att någon har dragit något vasst föremål (typ nycklar) mot då "mönstret" går svajigt så det är inget han kört emot. Jag ska ställa ut bilen den 17:e på Vallåkra och bilen hade varit inne på verkstad för byte av katalysator och lambasonder nu precis så jag har inte många kronor över.

Nu undrar jag då hur mycket täcker försäkringen? Vad ligger oftast självrisken på? Och hur lång tid tar det innan man får in försäkringspengarna? MÅSTE hinna lacka om hela skiten vilket kommer tömma halva mitt sparkonto utöver pengarna man får ut från dom snåla försäkringsgubbarna.

Och ni amatörer som inte har något seriöst svar behöver inte lägga ner tid på att kommentera!
Citera
2013-08-01, 19:59
Medlem
Jag vet faktiskt inte så mycket om detta men min far hade en ford focus som blev sönder repad runt hela bilen, de tog sönder antennen och drog ett sträck runt bilen och kastade ägg. Den stod utanför vårt hus och de sa att vi hade gjort resten på bilen så de fixade bara hälften, alltså ena sidan bara. Som jag blev rätt så förbannad över faktiskt.

Så jag önskar dig lycka till med detta och försäkringsbolag kan vara förjävliga
Citera
2013-08-01, 20:02
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gasenibotten
Min pojkvän kom hem med min V70N imorse som jag hittade 2 långa repor på längst med sidorna!!! Man ser tydligt att någon har dragit något vasst föremål (typ nycklar) mot då "mönstret" går svajigt så det är inget han kört emot. Jag ska ställa ut bilen den 17:e på Vallåkra och bilen hade varit inne på verkstad för byte av katalysator och lambasonder nu precis så jag har inte många kronor över.

Nu undrar jag då hur mycket täcker försäkringen? Vad ligger oftast självrisken på? Och hur lång tid tar det innan man får in försäkringspengarna? MÅSTE hinna lacka om hela skiten vilket kommer tömma halva mitt sparkonto utöver pengarna man får ut från dom snåla försäkringsgubbarna.

Och ni amatörer som inte har något seriöst svar behöver inte lägga ner tid på att kommentera!
Vad har du för försäkring? Självrisk och omfattning står i ditt försäkringsbrev och i ditt försäkringsbolags information.
Citera
2013-08-01, 20:02
Medlem
Det beror helt och hållet hur ditt innehåll ser ut samt vilket bolag. Många ger ersättning för uppsåtlig skadegörelse, då är självrisken allt från 0:- upp till 1000:- så att så blodigt blir det inte. Ring bolaget istället, dock är det stor risk att de stängt för idag.
Citera
2013-08-01, 20:06
Medlem
TrueCs avatar
Prata med ditt försäkringsbolag ?
Citera
2013-08-01, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vad har du för försäkring? Självrisk och omfattning står i ditt försäkringsbrev och i ditt försäkringsbolags information.

Jag har Volvia på den bilen, jo det vet jag men alla mina papper ligger hos mina föräldrar då jag precis flyttat och har inte superbra koll på deras regler och avtal då jag inte har det bolaget på någon annan av bilarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Spidermannen
Det beror helt och hållet hur ditt innehåll ser ut samt vilket bolag. Många ger ersättning för uppsåtlig skadegörelse, då är självrisken allt från 0:- upp till 1000:- så att så blodigt blir det inte. Ring bolaget istället, dock är det stor risk att de stängt för idag.

Dom har stängt nu, men jag är rädd för att dom tror det är självållande skador eller något annat dumt, har hänt innan
Citera
2013-08-01, 20:12
Medlem
Napis avatar
Problemet du kommer få här är att försäkringsbolaget kommer inte lacka om hela bilen, endast de skadade ytorna lackas om.
Detta brukar leda till en mindre kulörskillnad och är alltså inte optimalt för bilutställning.
Citera
2013-08-01, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Problemet du kommer få här är att försäkringsbolaget kommer inte lacka om hela bilen, endast de skadade ytorna lackas om.
Detta brukar leda till en mindre kulörskillnad och är alltså inte optimalt för bilutställning.

Men det är ju det jag menar, jag vill bara få ut pengar för skadorna och sen får jag ju lägga till med pengar ur egen ficka och lacka om hela bilen. Alltså vill jag inte ha nån service som att dom ska pilla på min bil och ha sig.
Citera
2013-08-01, 20:26
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gasenibotten
Men det är ju det jag menar, jag vill bara få ut pengar för skadorna och sen får jag ju lägga till med pengar ur egen ficka och lacka om hela bilen. Alltså vill jag inte ha nån service som att dom ska pilla på min bil och ha sig.
Försäkringsbolaget har sina anslutna verkstäder som du får lämna bilen till, detta brukar ta ganska lång tid också.
Tvivlar på att du kan få cash i handen och lösa det själv, men det är väl kanske värt ett försök.
Är du i bilsvängen kan du säkert få bilen omlackad svart för betydligt mindre än vad försäkringsbolaget hade fått pröjsa.
Citera
2013-08-01, 20:33
Medlem
Va e det för lack du har på din bil nu?
Citera
2013-08-01, 20:36
Medlem
kriminellgalnings avatar
Till att börja med så måste du ha helförsäkrat annars får du inte en krona för skadegörelsen.
Har du nu det så skulle jag ta ram en offert och presentera för försäkringsbolaget om dom nu godkänner skadorna efter besiktning.

Men räkna med handläggningstider på ett par veckor, sen tid hos lackeran när det nu finns.
Citera
2013-08-01, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kriminellgalning
Till att börja med så måste du ha helförsäkrat annars får du inte en krona för skadegörelsen.
Har du nu det så skulle jag ta ram en offert och presentera för försäkringsbolaget om dom nu godkänner skadorna efter besiktning.

Men räkna med handläggningstider på ett par veckor, sen tid hos lackeran när det nu finns.

Självklart har jag helförsäkring, speciellt med tanke på hur mycket tid och pengar jag lagt ner på det åket. Alltså, nu börjar jag fundera om jag ska skita i att anmäla skadegörelsen och lösa det på egen hand. För den måste va klar inom 16 dagar vilket är jäkligt tajt att bara hinna lacka om den på. Alltså har jag inte tid för massa krångel med försäkringsbolaget också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in