2013-08-01, 15:26
Medlem
Gatuplans avatar
Klart man måste generalisera för att kunna prata om den ytterst verkliga känslan av disrespekt som en del män (och för all del kvinnor) känner för kvinnor i allmänhet.

Inte för att respekt nödvändigtvis är en viktig del av heteroförhållanden. För man kan ju behandla någon med respekt utan att verkligen känna respekt.

Ett exempel* som många skulle kunna hålla med om, är att det är svårt att respektera någon som sminkar sig. Som målar sig själv i ansiktet för att vara snygg. Detta betyder inte nödvändigtvis att man har något emot smink. Men att respektera det, känna respekt för någon som gör det? Det är svårare. Och många män känner ju förakt för män som "har" frisyrer, det vill säga står framför spegeln och "gör" sitt hår. (* Notera: ett EXEMPEL, inte nödvändigtvis något som hela tråden ska handla om.)

Fyll på med anledningar, och så kan vi analysera dessa känslor, samt avgöra vad vi tycker om dem.
Citera
2013-08-01, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatuplan
Klart man måste generalisera för att kunna prata om den ytterst verkliga känslan av disrespekt som en del män (och för all del kvinnor) känner för kvinnor i allmänhet.

Inte för att respekt nödvändigtvis är en viktig del av heteroförhållanden. För man kan ju behandla någon med respekt utan att verkligen känna respekt.

Ett exempel* som många skulle kunna hålla med om, är att det är svårt att respektera någon som sminkar sig. Som målar sig själv i ansiktet för att vara snygg. Detta betyder inte nödvändigtvis att man har något emot smink. Men att respektera det, känna respekt för någon som gör det? Det är svårare. Och många män känner ju förakt för män som "har" frisyrer, det vill säga står framför spegeln och "gör" sitt hår. (* Notera: ett EXEMPEL, inte nödvändigtvis något som hela tråden ska handla om.)

Fyll på med anledningar, och så kan vi analysera dessa känslor, samt avgöra vad vi tycker om dem.

Du säger att de måste måla sig i ansiktet för att vara snygga. Själv anser jag att i princip alla tjejer bör sminka sig. De blir ju snyggare, så varför inte?
Citera
2013-08-01, 15:34
Medlem
Gatuplans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Du säger att de måste måla sig i ansiktet för att vara snygga. Själv anser jag att i princip alla tjejer bör sminka sig. De blir ju snyggare, så varför inte?

Men man respekterar det inte. Känner inte respekt för det. Eller?
Citera
2013-08-01, 15:43
Bannlyst
Har ju respekt på så sätt att det är en jävla tid vissa lägger ner och det verkar ju rätt svårt med så vet inte riktigt om jag hänger med på vad du försöker säga. Ytlighet är ju inget man har respekt för men där ser jag ingen könslig koppling alls.
Citera
2013-08-01, 15:47
Medlem
yoloswagetcs avatar
Jag känner respekt för de som gör som de känner, och skiter i vad andra tycker, så länge de inte skadar någon annan. Jag tycker inte att det är särskilt snyggt att vara en superdeffad biff, det är inte riktigt min kopp te och så skulle jag själv inte vilja se ut, men jag respekterar de som gör valet att jobba upp sin kropp till det. Varför skulle jag inte göra det?

Menar du att du har svårt att känna respekt för personer som väljer att jobba med sitt yttre? Jag förstår inte riktigt. Konstigt sätt att resonera, men all respekt till dig ändå.

Problemet är väl i så fall att vissa kanske jobbar med sin yta och sminkar sig och de kan sedan inte acceptera och respektera andra som kanske valt att inte göra det. Så länge alla lever sina egna liv är det väl bara att köra på.
Senast redigerad av yoloswagetc 2013-08-01 kl. 15:49.
Citera
2013-08-01, 16:00
Medlem
Gatuplans avatar
Men vad innebär det att känna respekt?

Är det inte främst personer som man vill bli som, såna som man ser upp till, som man respekterar? (Och eftersom män inte vill bli kvinnor, så finns det ett stort problem, om man hoppas att män ska respektera kvinnor.)
Citera
2013-08-01, 16:01
Bannlyst
Citat:
Men man respekterar det inte. Känner inte respekt för det. Eller?

Dom sminkar sig för sin, din och min skull. Det respekterar jag.
Citera
2013-08-01, 16:07
Medlem
Gatuplans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Dom sminkar sig för sin, din och min skull. Det respekterar jag.

Känner du respekt för det? Eller är du bara tacksam för att det händer?

Respekterar man något bara för att man säger "det här respekterar jag"?
Citera
2013-08-01, 16:19
Bannlyst
Citat:
Känner du respekt för det? Eller är du bara tacksam för att det händer?

Respekterar man något bara för att man säger "det här respekterar jag"?

Jag respekterar det faktum att dom vill öka sin egen självkänsla.
Att dom vill att vi ska tycka att dom är vackra/finast i världen.
Att dom sminkar sig själva för andras beundran.
Det är i grund och botten en fin handling, en fin tanke bakom som hör till naturen.

1 timme varje morgon att sminka sig på? Själv går jag fortfarande in i väggar när jag varit vaken i en timme på morgonen.

Man respekterar något när man möts på en neutral grund. Där inga fördomar förekommer.
Man ser någon annans problem och respekterar att dom finns och att det gör den personen till den han är. Man försöker inte ändra på/sätta sig över en person/handling man respekterar.

Vet inte vad du tror att respekt är. Men respekten som alla 13-18 åringar och andra förortskids springer runt och letar efter idag är inte respekt. Men ja, man kan definitivt säga "det här respekterar jag" och mena det.
Senast redigerad av therefore 2013-08-01 kl. 16:23.
Citera
2013-08-01, 16:34
Medlem
Citat:
Men vad innebär det att känna respekt?

Är det inte främst personer som man vill bli som, såna som man ser upp till, som man respekterar? (Och eftersom män inte vill bli kvinnor, så finns det ett stort problem, om man hoppas att män ska respektera kvinnor.)
Pratar du om kriminellas prat om respekt, dvs du ska visa mig respekt annars dödar jag dig? Förhoppningsvis känner du respekt gentemot din mamma eller är det svårt baserat på hennes kön?
Citera
2013-08-01, 16:36
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaschochTage
Pratar du om kriminellas prat om respekt, dvs du ska visa mig respekt annars dödar jag dig? Förhoppningsvis känner du respekt gentemot din mamma eller är det svårt baserat på hennes kön?
Något säger mig att det är just den personen som är skyldig till misogynismen...
Citera
2013-08-03, 18:36
Medlem
Gatuplans avatar
Kom igen, det här är Flashback, det kan inte bara vara jag som inte respekterar kvinnor. Det är ju meningen att bristande respekt för kvinnor ska vara ett samhällsproblem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in