2013-08-03, 18:42
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatuplan
Klart man måste generalisera för att kunna prata om den ytterst verkliga känslan av disrespekt som en del män (och för all del kvinnor) känner för kvinnor i allmänhet.

Inte för att respekt nödvändigtvis är en viktig del av heteroförhållanden. För man kan ju behandla någon med respekt utan att verkligen känna respekt.

Ett exempel* som många skulle kunna hålla med om, är att det är svårt att respektera någon som sminkar sig. Som målar sig själv i ansiktet för att vara snygg. Detta betyder inte nödvändigtvis att man har något emot smink. Men att respektera det, känna respekt för någon som gör det? Det är svårare. Och många män känner ju förakt för män som "har" frisyrer, det vill säga står framför spegeln och "gör" sitt hår. (* Notera: ett EXEMPEL, inte nödvändigtvis något som hela tråden ska handla om.)

Fyll på med anledningar, och så kan vi analysera dessa känslor, samt avgöra vad vi tycker om dem.

Just smink och frisyrer var dåliga exempel, but I get your point.

Gymbiffar som biffar fram muskler och silikonbröst däremot, där är det skumma blickar ibland.
Citera
2013-08-03, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Du säger att de måste måla sig i ansiktet för att vara snygga. Själv anser jag att i princip alla tjejer bör sminka sig. De blir ju snyggare, så varför inte?

Tja..gillar man falsk marknadsföring..så varför inte.
Citera
2013-08-03, 21:15
Medlem
Gatuplans avatar
För mycket snack om enskilda exempel och för lite om det samlade intrycket av kvinnligheten.

Även om man kan BEHANDLA vem som helst med respekt, så måste man väl uppleva konceptet kvinnligheten på ett visst sätt för att KÄNNA respekt.

Och att känna respekt kan liknas vid att känna beundran. Få män beundrar kvinnor. Vilket kan ha att göra med att kvinnor är medelmänniskor som i högre grad lever på att förhålla sig till andra människor, medan den samlade manligheten bidrar med mer extremitet (både de största idioterna och de största genierna; både de hatade och de älskade) och mer skapande.

Sen ska man inte utesluta att män och kvinnor ser på det här med respekt/beundran på olika sätt, och i olika hög grad vill/inte vill framkalla dessa känslor hos sin omgivning.
Citera
2013-08-03, 22:38
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Kom igen, det här är Flashback, det kan inte bara vara jag som inte respekterar kvinnor. Det är ju meningen att bristande respekt för kvinnor ska vara ett samhällsproblem.

Näthatarna visade sig vara en besvikelse.

Vilken oerhörd tragedi att inte få förtjäna TS respekt som varje kvinna borde eftersträva. (nu rinner mascaran)
Citera
2013-08-03, 22:57
Medlem
retepm.s avatar
Respekt kan ju antingen betyda fruktan eller vördnad ett rätt uselt ord i sammanhanget. Men inte fan respekterar jag kvinnor som beter sig som slampor och rasblandar.
Citera
2013-08-10, 10:14
Medlem
Gatuplans avatar
Jag borde ha döpt tråden till "Anledningar till varför man inte respekterar heterosexuella kvinnor".

Män är inte så exalterade över flator, men jag skulle vilja påstå att det finns en helt annan respekt för dem.

Men de exakta anledningarna till varför man inte respekterar de kvinnor som man vill ha heteroförhållanden med, kanske kan komma fram bättre i en annan tråd.
Citera
2013-08-10, 10:20
Medlem
Snoddlans avatar
Herregud, sök hjälp!

OnT Jag sminkar mig ibland, inte varje dag som vissa gör, men det är mest för att jag inte orkar, det kan vara ett jävla pilljobb med linjer osv. nu sitter jag här, med utsmetat smink (Lite fest igår) och rufsig i huvudet och äter ostbågar, och jag bryr mig inte ett skit!
Citera
2013-08-10, 10:26
Medlem
Katzyns avatar
Sämsta anledningen att inte respektera kvinnor. Kunde du verkligen inte komma på något bättre?
Citera
2013-08-10, 10:32
Medlem
Gatuplans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoddlan
Herregud, sök hjälp!

OnT Jag sminkar mig ibland, inte varje dag som vissa gör, men det är mest för att jag inte orkar, det kan vara ett jävla pilljobb med linjer osv. nu sitter jag här, med utsmetat smink (Lite fest igår) och rufsig i huvudet och äter ostbågar, och jag bryr mig inte ett skit!

Söka hjälp mot vad? Jag är inte direkt hatisk mot sminkande. Men jag kan omöjligt respektera det. Du verkar inte förstå vad känslan av respekt innebär

Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Sämsta anledningen att inte respektera kvinnor. Kunde du verkligen inte komma på något bättre?

Förslag på något bättre?

Det finns en anledning till att "kosmetika" är en metafor för att skapa falska intryck. Jag har lika lite respekt för män med peruk.
Senast redigerad av Gatuplan 2013-08-10 kl. 10:35.
Citera
2013-08-10, 10:36
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Förslag på något bättre?

Bekräftelsehorande.
Citera
2013-08-10, 12:08
Medlem
Snoddlans avatar
Citat:
Söka hjälp mot vad? Jag är inte direkt hatisk mot sminkande. Men jag kan omöjligt respektera det. Du verkar inte förstå vad känslan av respekt innebär

Förslag på något bättre?

Det finns en anledning till att "kosmetika" är en metafor för att skapa falska intryck. Jag har lika lite respekt för män med peruk.

Du kan RESPEKTERA att man gör vad man vill med sin kropp. och att folk sminkar sig osv är pga att media har framställt det som att man inte duger utan. så alla försöker vara Miss Perfect.
Citera
2013-08-10, 13:05
Medlem
Gatuplans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoddlan
Du kan RESPEKTERA att man gör vad man vill med sin kropp. och att folk sminkar sig osv är pga att media har framställt det som att man inte duger utan. så alla försöker vara Miss Perfect.

Jag KAN göra det, men jag GÖR det inte.

Få här verkar veta vad den tydliga känslan av respekt för någon (kontra motsatsen) innebär för något.

För mig är de som sminkar sig, och de som använder tupé, alldeles för mycket av plastiga låtsas-fusk-människor för att kunna respekteras. (Men respekt är dock inte nödvändigtvis något som behövs i ett heteroförhållande.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in