2013-08-01, 08:38
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Ställer du upp på att jämföra din "Gud som inte finns" med min lilla plutt till avatar? Den är en infinitesimal både i förhållande till hur stora sådana det finns och hur många olika sådana det finns.

Jag lovar att inte dra andra slutsatser än man själv kan se på den.

Första frågan: i otrons värld finns det något svar på hur det egentligen kan finnas något alls mer än noll.

Den Gud jag tror på är 1.

Svarar en etta på hur det finns något mer än noll? "Den bara är" är ingen förklaring, det är ett konstaterande. Hur jämför man något med dina godtyckliga påståenden?
Citera
2013-08-01, 08:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ennui
Jag ser inte att det finns ett givet svar på frågan. Därför vill jag gärna veta också, vad Bogomil m.fl. skulle ta sig till, om Gud mot all förmodan visade sig existera.

Jag hade nog försökt klura ut ett sätt att undersöka om han blivit rätt representerad av sin fanclub till att börja med..
Citera
2013-08-01, 08:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag ser inte att det finns ett givet svar på frågan. Därför vill jag gärna veta också, vad Bogomil m.fl. skulle ta sig till, om Gud mot all förmodan visade sig existera.

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag hade nog försökt klura ut ett sätt att undersöka om han blivit rätt representerad av sin fanclub till att börja med..

Det försökte jag mig på ett tag, men det ledde endast till att jag blev utnämnd till forumets anti-christ med ojusta debatt-metoder eftersom jag grävde FÖR djupt i premisserna.
Citera
2013-08-01, 09:21
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
De kristnas Gud. Vad skulle ni göra om han bevisades existera?

Ja du....med tanke de tusentals olika varianterna av denna gud som presenteras så skulle jag väl försöka ta reda VILKEN av dem som är den rätta. Och sen fatta beslut om eventuell dyrkan därifrån.
Citera
2013-08-01, 09:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det försökte jag mig på ett tag, men det ledde endast till att jag blev utnämnd till forumets anti-christ med ojusta debatt-metoder eftersom jag grävde FÖR djupt i premisserna.

Ja, men utgångspunkten att Gud verkligen existerar och inget tvivel om det (per Ennuis scenario) så får man kanske andra möjligheter. Kanske till och med att få information från källan själv.
Citera
2013-08-01, 10:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ja, men utgångspunkten att Gud verkligen existerar och inget tvivel om det (per Ennuis scenario) så får man kanske andra möjligheter. Kanske till och med att få information från källan själv.

Om bara det varo så enkelt.

1/ Antingen kan vi gå till källan .... som t.ex. på tråden "Är bibeln sann" ..... vilket kristna apologeter vanligen inte alls är pigga på.

2/ Granska dom systematiska verktygen .... från världsbildperspektiv till t.ex. logik och epistemologi .... som icke-pådyvlande teister verkar förstå bättre.

Min egen uppfattning om pådyvling och insikt i argumentations-funktionalitet är, att live-and-let-live teister kan argumentera vettigt .... och följaktlig inte blir argumentationsfels-aggressiva (exempelvis i faith vs. fact dikotomin).
Citera
2013-08-01, 12:02
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Black och skrumpe, ni får tycka och tro precis vad ni vill, jag håller bara inte med er.
Men då är ju allt som det ska, kände du i känslorna att jag ville att du skulle hålla med mig och att jag behöver religion och trosfanatiker för att nå sanning?

Jag vet sanning utan dig pecka, så du är nog rätt känslostyrd oavsett - vad jag märkte t.ex i pseudopsykologiska tråden där man ifrågasätter ateism såsom sådan. Dvs man vill tillskriva rättigheter att medicinera bort ateistisk livssyn.. så jag vet inget om dig, så kan du räkna ut resten.

Du och matematiken... duktig ponke.
Citera
2013-08-01, 12:03
Medlem
Hur skall ni får mig att tro genom att slänga en massa ekvationer eller bibliska påståenden. Vad är det för fel på mitt intellekt, om jag inte förstår eller ser "gudomligheten" ????????
Citera
2013-08-01, 12:07
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaiter
Hur skall ni får mig att tro genom att slänga en massa ekvationer eller bibliska påståenden. Vad är det för fel på mitt intellekt, om jag inte förstår eller ser "gudomligheten" ????????
inget fel
du bestämmer själv
Citera
2013-08-01, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
inget fel
du bestämmer själv

Nice! Tack, lite småintressant att du säger så, tur vi har religionsfrihet å demokrati här i sverige..
Menar, det hade lika gärnakunnat vara fängelse eller bålet för min del
Citera
2013-08-01, 14:09
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaiter
Nice! Tack, lite småintressant att du säger så, tur vi har religionsfrihet å demokrati här i sverige..
Menar, det hade lika gärna varit fängelse eller bålet för min del
Menar du att du utifrån ekvation vilken säger : här har vi beviset.. skulle vara ett bevis du behövde efterfölja?

Jag skulle själv känna mig kidnappad och jag har ju aldrig sett när folk går ner på knäna och förseglar sina munnar, utefter de intelligenta ekvationerna då.. nejdå..
Demokratin och de från religionsfrihet fria arenorna är en dyr makt som jag också ser som heligare än ngt annat eftersom en ekvation utefter att blicka med ögonen och vandra några rundor genomgående visat sig inte vara tillräckligt vetenskapligt bärande för att uppnå adekvat insikt, ens om de egna ekvationerna, lite kryptiskt men jag kan inte erkänna pendling med smycken stenar grus, som sanningssägande ej heller att titta mot solen för att räkna strålarna och inte heller merkurios ståndpunkt den 20:e i månad x, inte heller att månen kallar... med mera.

Det skrämmer mig mer när de matematiska matematikerna går sina pendlingar till mötes faktiskt. Gör mig livrädd också. Men vi är där.. saliga är drömmarna och det är svalkande när de ska upp och redovisa ... gyllene moments.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-08-01 kl. 14:13.
Citera
2013-08-01, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Matematiken är ett redskap att mäta och förstå verkligheten

Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Japp

Och du säger att matematiken är människans påhitt. Ok Jag kan acceptera det.

Den kan bland annat kan användas till att utforska och mäta saker och företeelser som människan inte skapat. Som en linjal t.ex. du kan använda den till att mäta trynet på en gris, det betyder inte att du hittat på grisens tryne.

Jag har använt den till att mäta hur 1 är uppbyggd. Jag har inte bestämt hur ettan är i sitt inre, den är vad den är, jag har bara utforskat det och jag kan inte påverka det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in