Citat:
Ursprungligen postat av
NirvanA
Endast nyfiken, men hur kommer det sig att du inte sett något av Kurosawa innan, du förstår, i min värld är det en omöjlig bedrift

Precis det som Rakii skriver, asiatisk film är något som är ganska relativt nytt för mig. Jag följde med i den asiatiska skräckvågen under mitten av 2000-talet under mina gymnasieår och såg standard ungdomsfilmer så som "Battle Royale", "Suicide Girls" och "Shimotsuma Monogatari" för att nämna några japanska filmer i min ungdomskrets. Men då var jag som sagt bara en lite pojkspoling och Kurosawa föll inte riktigt inte in i min mall av vad jag ville dyka in i just då.
Efter den tiden snöade jag in mig i italiensk euro-trash och annat skoj som är en djup och stor värld med massvis av film, sen kom jag in på amerikansk exploitation vilket också tar sin tid att gå igenom. Sen vill jag också varva detta med vanlig, enkel Hollywood-film som jag också faktiskt uppskattar.
Det är nu på senare tid jag känner att jag har haft tid och gnistan till att djupdyka in i asiatisk filmkultur, började förra månaden med massvis av koreansk film och det uppskattade jag verkligen. För att förklara kort: Jag har vetat länge vem Kurosawa är men det är först på denna tidpunkten i mitt liv att jag känner att jag kan uppskatta hans verk till fullo.