Citat:
Vad håller Schönbeck på med egentligen? Ena dan säger hon si, andra dan så. Den 14 juni hävdade hon att KJ höll fast vid sin berättelse i allt väsentligt. Nu påstår hon att KJ babblar. Här anar jag ett helt ugglebo i mossen och tror ännu mer på en möjlig medhjälpare, kanske t o m annan GM. Man kan ju undra om uppgifterna i artikeln från 14 juni endast var dimridåer; det finns en annan björn där ute och den vill vi inte väcka riktigt än?
"Har den misstänkte ändrat eller justerat sin berättelse under de här veckorna?
– Nej, inte i något avgörande hänseende.
Det finns små justeringar i hans berättelse menar du?
– Ja. Men det kan bero på att man inte har ställt frågan eller att man har ställt den på ett annat sätt. I allt väsentligt är hans berättelse den samma.
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6867865
"Har den misstänkte ändrat eller justerat sin berättelse under de här veckorna?
– Nej, inte i något avgörande hänseende.
Det finns små justeringar i hans berättelse menar du?
– Ja. Men det kan bero på att man inte har ställt frågan eller att man har ställt den på ett annat sätt. I allt väsentligt är hans berättelse den samma.
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6867865
Nåja, det kan ju faktiskt hända att han börjat justera i sin berättelse EFTER den 14:e juni. Det var då bara 3 veckor efter de första fynden och undersökningsresultaten var långt ifrån färdiga. Det verkar åtminstone inte orimligt att det därefter börjat komma resultat som på allvar svär emot påståenden han gjort och att han då satt igång med att göra justeringar i sina tidigare berättelser.
Beslutet är intressant också i så måtto att det visar att man ännu inte är färdig med förhören med honom i alla delar, utan har kvar saker man vill konfrontera honom med. Det är förvisso åklagaren som ska bevisa den tilltalades skuld och inte tvärtom, men jag gissar att man till sin indiciekedja gärna vill kunna lägga ett så stort antal oklarheter, inkonsekvenser och bevisat felaktiga påståenden som möjligt från KJ:s sida.
Vad åklagarens agerande skulle ha att göra med misstankar om en eventuell med-GM tycker jag är väldigt svårt att spekulera om. Det känns i vart fall inte som någon nödvändig komponent för att förklara det hela. Och det enda konkreta av det vi känner till som jag kan se pekar någon bit i den riktningen är de ev. iakttagelserna runt ödehuset några dar innan fynden av TVÅ fordon.