2013-08-01, 12:25
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Vad håller Schönbeck på med egentligen? Ena dan säger hon si, andra dan så. Den 14 juni hävdade hon att KJ höll fast vid sin berättelse i allt väsentligt. Nu påstår hon att KJ babblar. Här anar jag ett helt ugglebo i mossen och tror ännu mer på en möjlig medhjälpare, kanske t o m annan GM. Man kan ju undra om uppgifterna i artikeln från 14 juni endast var dimridåer; det finns en annan björn där ute och den vill vi inte väcka riktigt än?

"Har den misstänkte ändrat eller justerat sin berättelse under de här veckorna?

– Nej, inte i något avgörande hänseende.

Det finns små justeringar i hans berättelse menar du?

– Ja. Men det kan bero på att man inte har ställt frågan eller att man har ställt den på ett annat sätt. I allt väsentligt är hans berättelse den samma.

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6867865

Nåja, det kan ju faktiskt hända att han börjat justera i sin berättelse EFTER den 14:e juni. Det var då bara 3 veckor efter de första fynden och undersökningsresultaten var långt ifrån färdiga. Det verkar åtminstone inte orimligt att det därefter börjat komma resultat som på allvar svär emot påståenden han gjort och att han då satt igång med att göra justeringar i sina tidigare berättelser.

Beslutet är intressant också i så måtto att det visar att man ännu inte är färdig med förhören med honom i alla delar, utan har kvar saker man vill konfrontera honom med. Det är förvisso åklagaren som ska bevisa den tilltalades skuld och inte tvärtom, men jag gissar att man till sin indiciekedja gärna vill kunna lägga ett så stort antal oklarheter, inkonsekvenser och bevisat felaktiga påståenden som möjligt från KJ:s sida.

Vad åklagarens agerande skulle ha att göra med misstankar om en eventuell med-GM tycker jag är väldigt svårt att spekulera om. Det känns i vart fall inte som någon nödvändig komponent för att förklara det hela. Och det enda konkreta av det vi känner till som jag kan se pekar någon bit i den riktningen är de ev. iakttagelserna runt ödehuset några dar innan fynden av TVÅ fordon.
Citera
2013-08-01, 12:25
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
...
Så Forssberg är definitivt inget ufo. Tvärtom, jag tycker karln är rejält motarbetad, och för hans och KJ:s skull hoppas jag verkligen att ärendet prövas i högsta instans.

Håller med. Som någon redan skrivit tidigare - detta känns uppgjort på förhand. KJ kommer inte få en rättvis rättegång. Oavsett skyldig eller ej - han har inte en chans.
Citera
2013-08-01, 12:32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Svårt att gissa hur åklagarna tänker när de är så extremt förtegna hela tiden. Vad det än handlar om visar de iaf klart och tydligt att de inte vill ha hjälp/tips från allmänheten. (Eftersom de inte berättar något).

Nu har ju utredarna faktiskt bett om hjälp flera gånger och exempelvis frågat efter iakttagelser på olika platser. Jag tror de helt enkelt gjort bedömningen att någon mer intressant information knappast lär komma fram bara för att de skulle börja avslöja detaljer ur FU:n. Så omskrivet som detta varit känns det helt osannolikt att någon i Boden skulle sitta och trycka på väsentlig information vid det här laget. Om de inte gör det för att skydda den misstänkte förstås...
Citera
2013-08-01, 12:39
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Håller med. Som någon redan skrivit tidigare - detta känns uppgjort på förhand. KJ kommer inte få en rättvis rättegång. Oavsett skyldig eller ej - han har inte en chans.

Implicerar du att det svenska domstolsväsendet skulle vara korrumperat på något vis? Ett intressant påstående i så fall.

I själva verket har du inte en susning om vad som kommer att hända i domstolen (liksom heller inte jag eller nån annan förstås). Vi vet just nu inte mycket mer än att en hel del tyder på att det kommer att bli ett indiciemål. I sådana vet vi att utgången är långt ifrån klar. Tror det var just Spindelfrida som länkade en intressant uppsats om utgången i ett antal sådana mål avseende grova våldsbrott och hur rätten resonerat. Det man i vart fall kunde se av den är att oddsen i varje fall inte tydligt väger över till åklagarsidan.
Citera
2013-08-01, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Implicerar du att det svenska domstolsväsendet skulle vara korrumperat på något vis? Ett intressant påstående i så fall.

I själva verket har du inte en susning om vad som kommer att hända i domstolen (liksom heller inte jag eller nån annan förstås). Vi vet just nu inte mycket mer än att en hel del tyder på att det kommer att bli ett indiciemål. I sådana vet vi att utgången är långt ifrån klar. Tror det var just Spindelfrida som länkade en intressant uppsats om utgången i ett antal sådana mål avseende grova våldsbrott och hur rätten resonerat. Det man i vart fall kunde se av den är att oddsen i varje fall inte tydligt väger över till åklagarsidan.

Det visar väl med eftertryck att det svenska rättsväsende inte är riktigt vad det borde, när vi läser om den "värsta seriemördaren" i svensk kriminalhistoria frikänns på alla punkter. Kunde dom då, kan dom säkert nu också!
Citera
2013-08-01, 12:59
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Nu har ju utredarna faktiskt bett om hjälp flera gånger och exempelvis frågat efter iakttagelser på olika platser. Jag tror de helt enkelt gjort bedömningen att någon mer intressant information knappast lär komma fram bara för att de skulle börja avslöja detaljer ur FU:n. Så omskrivet som detta varit känns det helt osannolikt att någon i Boden skulle sitta och trycka på väsentlig information vid det här laget. Om de inte gör det för att skydda den misstänkte förstås...

Men tänk om det finns en hel del i FU:n som skulle kunna hjälpa bodensare/vänner/flashback att hitta ev medGM/inblandade. (Om man utgår från att åklagarna söker en medgm men själva inte vet vem).
Citera
2013-08-01, 13:04
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Implicerar du att det svenska domstolsväsendet skulle vara korrumperat på något vis? Ett intressant påstående i så fall. ...text...

Nej. Men i detta specifika fall tycker jag att något inte stämmer. Det luktar lite illa helt enkelt, stinker är för starkt ord dock.
Citera
2013-08-01, 13:04
Medlem
Popcorn76s avatar
En Psykologiprofessor som heter Martin Grann, som studerat liknande brott säger;

"-Men så vitt jag känner till finns det inga fall i kriminalhistorien där den som styckat en kropp inte är mördaren. Har man styckat en kropp så har man sannolikt också dödat, säger Martin Grann."

Så jag tror att chansen att någon styckat åt KJ är oerhört liten. Så tror man att han av olika anledningar inte skulle klara att stycka en kropp har vi kanske en annan GM och KJ kanske är MGM. EV fick han uppgift att transportera/göra sig av med kroppsdelar eller verktyg.
Citera
2013-08-01, 13:22
Medlem
Citat:
Svårt att gissa hur åklagarna tänker när de är så extremt förtegna hela tiden. Vad det än handlar om visar de iaf klart och tydligt att de inte vill ha hjälp/tips från allmänheten. (Eftersom de inte berättar något).

Forssberg: "– Förundersökningen är lång och det är ogörligt att hinna sätta sig in i om man inte kontinuerligt får ta del av sådana här saker. I sämsta fall är det kanske bara två veckor jag har på mig från dess att förundersökningen är klar."

Åklagarna har haft tillgång till alla uppgifter och haft flera månader på sig...

Märkligt också att VB´s föräldrar fick byta advokat, men inte KJ. Vad är det som händer egentligen?
Jag vet inte om KJ vill byta advokat men föräldrarna/föräldern ha ansökt om att det skall vara två försvarare och det bör vara rättvis att vara 2 mot 2.
Citera
2013-08-01, 13:25
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wille0Walle
Jag vet inte om KJ vill byta advokat men föräldrarna/föräldern ha ansökt om att det skall vara två försvarare och det bör vara rättvis att vara 2 mot 2.

Jo de ansökte om att få en till advokat, byte var fel ord.
Citera
2013-08-01, 13:43
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chirpa
ur NSD idag: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7778315

Kammarrätten hänvisar sitt beslut på att din klient ändrar sin historia och anpassar den till vad som kommer fram i utredningen.

Vad säger du om det?

– Det är helt fel att han ändrar historien. Det stämmer inte alls. Jag vet inte varför de säger så.

Rykten på Flashback säger att det var advokaten som begärde lykta dörrar vid senaste häktningsförhandlingen.

Stämmer det?

– Det var ju inte jag utan Jenny Nordlund som var med då, men självklart var det åklagaren som begärde lykta dörrar, det är det alltid.
Något annat kan jag inte tänka mig.

-----

Visst fanns det källor här på det påståendet? Advokaten framstår ju som ett riktigt ufo.

Enligt häktningsprotokollet från 26/7 var det åklagaren som begärde stängda dörrar. Ber om ursäkt för den stora filen, begärde ett antal handlingar från tingsrätten och fick allt i klump.
Aktuellt protokoll (aktbilaga 51) börjar på s 28 och själva begäran finns på s 29
https://cdn.anonfiles.com/1375357139469.pdf
Citera
2013-08-01, 13:43
Medlem
saltapinnars avatar
Bra att åklagaren inte ger sig ang mgm, han var med på alla sök missing p gjorde,han bar sig underligt åt,han ville inte skriva sitt namn på listorna.
Jag börjar tro att åklagaren misstänker att någon familjemedlem vet något och därför inte vill att advokaten som kanske har kontakt med dem skall säga något om utredningen som kan försvåra deras arbete.

Jag vill tro fast åklagare sagt att brottsplatsen inte är mgm bostad ändå är brottsplatsen.
Jag tror heller inte detta är planerat av mgm.
Jag tror även att mgm är en smart person iaf när det gäller hela detta fallet med VB.
Hur mkt bevis åklagaren har och lägger fram mot honom så tror iaf jag inte att han kommer att erkänna ändå......

Men jag vill få det till att dom har bra på fötterna när det gäller detta fallet,men att dom sparar mkt tills den dagen rättegången blir.

Han kommer att bli fälld,men dom vill nog se till att det ska bli ett lånvarigt straff inte bara några år.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in