Citat:
Ursprungligen postat av
ReimerDenYngre
Nu hänger jag inte riktigt med. Jag menar att FH mött upp vid brandplatsen på Hunneberg med ST:s bil. DB och AJ är då billösa iom att de eldar upp den S40:n.
Uppbrännandet av kläderna sker dock mycket nära DB:s hem. Det är inte säkert att alla personer varit med.
När FH åkte hem vet jag inte, men någon måste ju komma med annan bil till brandplatsen på Hunneberg. Vissa menar att det är ju bara att köra förbi med S40:n vid Tre Älgar, men varför skulle man göra det? Mer rationellt är ju att FH möter upp "vid första avfarten till höger från Ringvägen vid Flo Klev".
Du får säkert andra svar av andra, men jag menar att blodspåren i trappuppgången visar att kroppen burits ut av en ensam person så vad DB och FH gör där vet jag inte. Jag utesluter inte ens att AJ tagit Id* i sin mammas bil. Det finns en person i området som har en mörkgrön S40 och jag håller inte för otroligt att alla vittnen som sett bilen (vet bara ett) har tagit fel på bil. Men nu är jag ute rejält på tunn is.
Jag tvivlar på att ÅK:s uttalande,
att FH och DB har kommit till BP, är grundat på en- eller flera vittnesutsagor. Särskilt om vittnesmålen var mindre trovärdiga synes detta vara en alltför klen grund för både häktning och omhäktning av FH/DB. Eftersom alternativen är få, så är ÅK:s bevisning för detta påstående sannolikt telefondata. Under utredningens gång har förmodligen också telefondata kompletterats.
Om AJ kom till Id@s lägenhet med sin MC —vilket såvitt jag vet inte har kunnat bekräftas i tråden— så bör det ha varit viktigt för honom att MC:n kom bort, som ett stöd för hans påstående om att han lämnade Id@s lägenhet i god ordning någon gång under efternatten. Ett rimligt antagande är därför att FH tog AJ:s MC till Grästorp för att hämta bilen som mötte upp vid brandplatsen och att AJ och DB tog Volvo S40 på en rundtur för att dumpa kroppen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv
Jag håller med om att promenad från brandplatsen till Tre Älgar kan uteslutas. Det är i praktiken mycket svårt att ta en genväg över fälten och det skulle i så fall sannolikt ha observerats av någon. En alltför lång och kallsvettig promenad —i blodiga kläder— längs bilvägen.