Citat:
Ursprungligen postat av
Jkroken
Vad säger ni Liverpool-supportrar om att Torres ryktas vara en tänkt ersättare om Suarez sticker? Jag kan tänka mig att det skulle vara ganska rimligt, då det inte finns så många andra strikers som finns tillgängliga. Om Chelsea lyckas värva Rooney sitter man med fyra strikers och då tror jag att Torres är den som hänger löst. Kanske man kan tänka sig att han ändå är värd cirka £25 miljoner?
Det kanske inte finns någon substans i just detta rykte, men kan ändå se detta som en rimlig panikvärvning i slutet av Augusti då Suarez troligtvis har lämnat. Detta förutsätter såklart att Rooney har kommit till Chelsea (vilket jag tror han har gjort då).
Som jag förstått saken så har Suarez givit upp kampen om sitt kontrakt, enligt gårdagens skriverier iaf, som inte ska tas vidare. Klausulerna i detta kontrakt var förstås anledningen till arsenals mystiska bud på 40 miljoner och ett pund. Där man hoppades möta eventuella flyttklausuler.
Så med korten lagda på det viset tror jag nog inte det blir någonting, utan Suarez-historien lär bli den utdragna Arsenalcirkus som numera tycks vara ett obligatoriskt inslag under sommarfönstren. Liverpool vill inte sälja till Arsenal om de inte måste, det vet alla. Så en transfer bygger på att Suarez bråkar sig bort, och det tror jag inte har har mage att göra för 40 miljoner pund, nu när det visat sig att klausulerna verkar tämligen klara. Arsenal hade förmodligen hoppats att det skulle bli en tolkningsfråga och Suarez därmed skulle ha moraliskt mandat att tvinga sig bort. 40 miljoner är nog ungefär vad Wenger anser att han är värd, men det kommer krävas minst 50 för att få rulljans på det där om Liverpool får bestämma, och inte Suarez får tokryck helt plötsligt, men det visar han inga tendenser till nu.
Däremot tror jag nog att Arsenal helt säkert kommer värva. Men hela saken är rätt underlig. Man har otvivelaktigt varit ganska hårda och osentimentala med att dumpa spelare. Så mycket att det är riktigt tunnt på sina håll nu. Men man borde ha fått klart åtminstone vissa värvningar vid det här laget. Det behövs otvivelaktigt en anfallare och en mittfältare, förmodligen en back också när Vermaelen är skadad. Förmodligen blir det i stil med Bender, Kiessling och den sortens spelare, under de bästa men ändå bra lirare och klara förstärkningar. Men exakt vem det blir är nog en fråga om pris.
Angående Rooney och Chelsea tror jag den chansen är långt mindre än Suarez och Arsenal ärligt talat. United behöver definitivt inte de pengarna, och i synnerhet inte gynna Mourinho. Så den dealen känns nästan helt död, jag kan ärligt talat inte se någon logik i det. Vill Rooney gå så kan man erbjuda honom utomlands, eller hellre till Wenger om han absolut måste spela i PL. Men Chelsea under Mourinho är ett direkt och i allra högsta grad allvarligt hot om titeln - att Moyes under sitt första år skulle skeppa en sådan spelare dit vore otroligt.