2013-07-31, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidnaNavi
Funderar på om GM har gjort sig av med IF i energiskogen på höger sida som ligger på väg mot Salstad efter att man svängt vid Flo kyrka. Ingen som går där för att plocka svamp eller för att vandra. Alldeles för tätt. Dessutom tar det flera år innan någon avverkar skogen. FH och DB bör ha god kännedom om detta då skogen ligger så att säga mellan deras bostäder. Därifrån är det sen nära att ta sig upp på Hunneberg via Flo. Platsen där bilen brändes ligger ju inte långt från den uppfarten på berget.

Låter intressant! Är skogen tillräckligt stor för en dumpning ovan mark? Är den liten så borde kanske likstanken leta sig ut?
Citera
2013-07-31, 16:08
Medlem
Softices avatar
Det slog mig nu att vederbörande också sa att barnet fanns i sin säng, inne i lägenheten.
Alltså borde det då inte vara blodigt av att ha gått i blodet ?
Kanske av att någon lyft barnet och satt det i sängen eller att barnet gått i blodet först och sen blivit lyft.

Nåja, vad vet jag. Och jag ogillar egentligen spekulationer men tänkte om någon kanske visste mer om detta. Tragiska fall som detta engagerar!

Citera
2013-07-31, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softice
Det slog mig nu att vederbörande också sa att barnet fanns i sin säng, inne i lägenheten.
Kanske av att någon lyft barnet och satt det i sängen eller att barnet gått i blodet först och sen blivit lyft.

Nåja, vad vet jag. Och jag ogillar egentligen spekulationer men tänkte om någon kanske visste mer om detta. Tragiska fall som detta engagerar!

Förhoppningsvis sov Id@s lilla son länge den natten/fm i sin egna spjälsäng så slipper jag tänka den fruktansvärda tanken ang.att pojken gått runt i lägenheten.

Dom flesta småbarn sover i spjälsäng och där är dom trygga och kan inte klättra ur sängen om den är rätt monterad i höjd.
Citera
2013-07-31, 16:26
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Bil nummer 2 och brandplats 2
Att några skall gå 4km över Floslätten är otänkbart eftersom de då varit synliga på en kilometers håll och skulle väcka intresse eftersom ingen idag går på slätten. Att cykla är OK men gå - det händer nästan aldrig. Hur som helst tar promenaden så lång tid och de ses på så långt håll att de borde ha fruktat för att bli iakttagna och hellre valt att åka bil.

Alltså menar jag att det är mycket sannolikt att det behövts två bilar där bil nummer 1 eldades på Hunneberg och där bil nummer 2 förde hem den eller de som färdades i bil nummer 1. Det kan även stämma att det är bil nummer två som i praktiken gömde kroppen. Här diskuteras inte vilken bil som gömt kroppen. Jag bara noterar att bil 2 bör ha hämtat upp personer där bil 1 brann oavsett vem som gömde kroppen.

De som hanterat kroppen lär ha varit blodiga och eldat upp sina kläder med bil 1. Men är man kletig av blod så kan man fortfarande kladda ned en bil till, och det vill man inte. Alltså bör bil nummer 2 ha fått sin klädsel skyddad och den som sedan bar iväg skyddet bör även ha gjort sig av med sina kläder då dessa kan ha fått spår av blod när skydden bars. Om alla har gått vid platsen för bilbranden bör föraren av bil nummer två även elda sina skor för att undanröja indicier som pekar mot honom.

Med andra ord innebär det faktum att man behövt två bilar att även den andra bilen innehållit saker som behövt brännas eller på annat sätt röjas ur vägen mot slutet av hela aktionen.

Här finns ännu en brandplats: N58°19'28.38" E12°36'40.44"
https://anonfiles.com/file/b16e0e852f05de1df647827b82f011b0

På vägen till brandplatsen från närbelägen parkering på skogsväg har någon tappat ett föremål av satin. Föremålet av Satin på vägen till brandplatsen är rent och har inte slagit ut växterna under sig. Det tyder på att det inte legat länge på platsen.

Av brandplatsens rester att döma (flera olika på olika ställen inom en meter från svedda ytan) förefaller ett större föremål av tyg ha varit en av de saker man eldat upp:
https://anonfiles.com/file/bb985bcb7ff60526f5761be3d80f7f7f

Men som synes av första bilden har brandplatsen nästan renskrapats på föremål. Det enda som återstår är lite saker runt omkring. Kanske har det brunnit dåligt. Man har stampat ut elden. Föremål har åkt utanför och det som hamnade utanför ligger kvar medan den svarta ytan är rensad.

Det finns även rester av något som smält, kanske en sko?
https://anonfiles.com/file/29d311eb04f94d3ff4b439e4a3b3923b

Samt fragment av en bok (som vid närmare studium inte kan vara Kallocain som jag först trodde):
https://anonfiles.com/file/2c6136d583354aa27b4a9f3b8dce9b81

Att sidor i boken går att läsa visar att elden aldrig brunnit ordentligt. Det framgår även av denna svedda gren (grenen finns även överst i översta bilden med den svedda biten längst från elden eftersom någon tagit grenen bort från branden):
https://anonfiles.com/file/894327eb73ac14af6294c67d9231becd

Spåren visar alltså att någon velat elda upp tyg, skor och en bok. Spåren visar även att branden aldrig tagit sig och trots det är brandplatsen (den svarta ytan) ren, helt enkelt för att resterna av det som brunnit har förts därifrån. Att vi bara finner en sko och antagligen en filt betyder inte att dessa är de enda saker som brunnit. Andra föremål kan ha brunnit bättre eller varit mindre och går därmed inte att identifiera eller har blivit bortförda då platsen rensades. Det stora föremålet av tyg kan ha varit så hopbakat att de inre delarna isolerades från elden och kanske även hade ett underskott av syre. Det är en alternativ förklaring till att vi hittar så många spår just av detta föremål.

Texterna har inte blåst bort från brandplatsen och är ännu lätta att läsa och inte i sönderfall. Branden bör därför ha skett för ett fåtal veckor sedan.

En tanke är alltså att DB och eventuellt AJ har gömt kroppen och mött FH vid bilens brandplats. FH har gått ut. DB och AJ har klätt av sig allt och eldat upp med bilen men är fortfarande kletiga av blod. De åker nakna med FH till DB och stiger där av. FH fortsätter längre ned på vägen. Samlar ihop skyddet för sätena (och riskerar därmed att bloda ned sig själv). Går in i skogen, tappar ett av de föremål som skyddat sätena, fortsätter en bit till och eldar upp allt inklusive sina kläder med en tändvätska av något slag. Elden brinner inte enligt förhoppning och FH får hämta brandresterna direkt eller efter att ha hämtat något att bära med. Platsen är så ren i mitten att det nästan känns som den sopats ren... Det kan tyda på att man återvänt för att ta hand om resterna. Boken kan ha följt med om den redan låg på skyddsklädseln. Det är även tänkbart att någon i bilen råkat bloda ned boken.

Närheten i tid och rum till en av de häktade respektive till gärningen gör platsen intressant. Gärningsmännen bör ha dumpat föremål på en plats till efter bilbranden. Platsen ovan behöver inte alls ha med brottet att göra, men det kan ju också vara så att bilderna ovan får klockorna att ringa hos någon.

(Mitt enda inlägg idag...)
Senast redigerad av ReimerDenYngre 2013-07-31 kl. 16:31. Anledning: sista meningen inte ha med elden att göra, skall vara inte ha med brottet att göra
Citera
2013-07-31, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Låter intressant! Är skogen tillräckligt stor för en dumpning ovan mark? Är den liten så borde kanske likstanken leta sig ut?

det finns flera planterade energiskogar i området mellan Flo och Salstad med flera hektar vardera.
tror att alla är stora nog för en dumpning ovan mark.
vad det gäller lukt så är det många djur som blir påkörda av både tåg och bil så lukt av död är nog inte konstigt där.
har själv känt lukt från döda älgar osv, och min första tanke var ju inte direkt att det var något dött, utan att det bara luktade väldigt illa.
dessutom går det ju i vågor beroende på vind
Citera
2013-07-31, 16:39
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuchsbau
Mm, jo, fast du kanske inte förstår vad jag menar nu...
Rent faktamässigt psykologiskt sett, så har oempati inget att göra med förmågan att ljuga.

Om du kollar upp fakta så ser du att psykopater kan vara lite som AJ, men de kan också vara sanslöst duktiga på att ljuga och låtsas vara empatiska.

Frågan är då: är AJ duktig på att ljuga och fejka känslor, eller inte. När man vet hur han är kan man bedöma honom bättre.
Om man tillåter sig att spekulera - kanske ljuger och manipulerar en sådannsom AJ framgångsrikt i situationer han behärskar men att när han själv känner sig hotad/pressad så tittar den hårda sidan fram, egoismen kommer upp till ytan?
/slut amatörpsykologi.

Citat:
Citat " Det var blod överallt, till och med hennes lille son hade blod på sig"

Det uppfattar jag som att han inte var skadad men att han - som du säger- gått i blodet.

Frågan är vad uttalandet grundar sig på? Har grannen sett med egna ögon, dvs är det en förstahandsuppgift du fått från ett ögonvittne (utan mellanhänder)? Eller är det något h*n läst på FB eller i någon tidning och kanske missförstått på samma sätt som många i tråden missförstod?

(Stod ungefär att barnet hittades i en lägenhet full av blod.)

Citat:

Senast redigerad av TigerKid 2013-07-31 kl. 16:53.
Citera
2013-07-31, 16:40
Medlem
bokfodrals avatar

Väldigt intressanta bilder och man ser ju faktiskt mycket läslig text på tyget och därmed kan ju nån känna igen detta som ett plagg tillhörande de inblandade eller även t o m en utomstående som kommit i bil 2 för att hämta men som då varit tvungen att rensa bort spår från sig själv.

Polisen bör absolut kika in detta ställe och ta med likhund!
Citera
2013-07-31, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre

Boken verkar vara denna:
http://bib20.orebro.se/work/content?workid=2d0317d3-af3e-495f-9ca5-305950aaa476

Även tystnaden har ett slut
Betancourt, Ingrid
Citera
2013-07-31, 16:45
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Bil nummer 2 och brandplats 2
Att några skall gå 4km över Floslätten är otänkbart eftersom de då varit synliga på en kilometers håll och skulle väcka intresse eftersom ingen idag går på slätten. Att cykla är OK men gå - det händer nästan aldrig. Hur som helst tar promenaden så lång tid och de ses på så långt håll att de borde ha fruktat för att bli iakttagna och hellre valt att åka bil.

Alltså menar jag att det är mycket sannolikt att det behövts två bilar där bil nummer 1 eldades på Hunneberg och där bil nummer 2 förde hem den eller de som färdades i bil nummer 1. Det kan även stämma att det är bil nummer två som i praktiken gömde kroppen. Här diskuteras inte vilken bil som gömt kroppen. Jag bara noterar att bil 2 bör ha hämtat upp personer där bil 1 brann oavsett vem som gömde kroppen.

De som hanterat kroppen lär ha varit blodiga och eldat upp sina kläder med bil 1. Men är man kletig av blod så kan man fortfarande kladda ned en bil till, och det vill man inte. Alltså bör bil nummer 2 ha fått sin klädsel skyddad och den som sedan bar iväg skyddet bör även ha gjort sig av med sina kläder då dessa kan ha fått spår av blod när skydden bars. Om alla har gått vid platsen för bilbranden bör föraren av bil nummer två även elda sina skor för att undanröja indicier som pekar mot honom.

Med andra ord innebär det faktum att man behövt två bilar att även den andra bilen innehållit saker som behövt brännas eller på annat sätt röjas ur vägen mot slutet av hela aktionen.

Här finns ännu en brandplats: N58°19'28.38" E12°36'40.44"
https://anonfiles.com/file/b16e0e852f05de1df647827b82f011b0

På vägen till brandplatsen från närbelägen parkering på skogsväg har någon tappat ett föremål av satin. Föremålet av Satin på vägen till brandplatsen är rent och har inte slagit ut växterna under sig. Det tyder på att det inte legat länge på platsen.

Av brandplatsens rester att döma (flera olika på olika ställen inom en meter från svedda ytan) förefaller ett större föremål av tyg ha varit en av de saker man eldat upp:
https://anonfiles.com/file/bb985bcb7ff60526f5761be3d80f7f7f

Men som synes av första bilden har brandplatsen nästan renskrapats på föremål. Det enda som återstår är lite saker runt omkring. Kanske har det brunnit dåligt. Man har stampat ut elden. Föremål har åkt utanför och det som hamnade utanför ligger kvar medan den svarta ytan är rensad.

Det finns även rester av något som smält, kanske en sko?
https://anonfiles.com/file/29d311eb04f94d3ff4b439e4a3b3923b

Samt fragment av en bok (som vid närmare studium inte kan vara Kallocain som jag först trodde):
https://anonfiles.com/file/2c6136d583354aa27b4a9f3b8dce9b81

Att sidor i boken går att läsa visar att elden aldrig brunnit ordentligt. Det framgår även av denna svedda gren (grenen finns även överst i översta bilden med den svedda biten längst från elden eftersom någon tagit grenen bort från branden):
https://anonfiles.com/file/894327eb73ac14af6294c67d9231becd

Spåren visar alltså att någon velat elda upp tyg, skor och en bok. Spåren visar även att branden aldrig tagit sig och trots det är brandplatsen (den svarta ytan) ren, helt enkelt för att resterna av det som brunnit har förts därifrån. Att vi bara finner en sko och antagligen en filt betyder inte att dessa är de enda saker som brunnit. Andra föremål kan ha brunnit bättre eller varit mindre och går därmed inte att identifiera eller har blivit bortförda då platsen rensades. Det stora föremålet av tyg kan ha varit så hopbakat att de inre delarna isolerades från elden och kanske även hade ett underskott av syre. Det är en alternativ förklaring till att vi hittar så många spår just av detta föremål.

Texterna har inte blåst bort från brandplatsen och är ännu lätta att läsa och inte i sönderfall. Branden bör därför ha skett för ett fåtal veckor sedan.

En tanke är alltså att DB och eventuellt AJ har gömt kroppen och mött FH vid bilens brandplats. FH har gått ut. DB och AJ har klätt av sig allt och eldat upp med bilen men är fortfarande kletiga av blod. De åker nakna med FH till DB och stiger där av. FH fortsätter längre ned på vägen. Samlar ihop skyddet för sätena (och riskerar därmed att bloda ned sig själv). Går in i skogen, tappar ett av de föremål som skyddat sätena, fortsätter en bit till och eldar upp allt inklusive sina kläder med en tändvätska av något slag. Elden brinner inte enligt förhoppning och FH får hämta brandresterna direkt eller efter att ha hämtat något att bära med. Platsen är så ren i mitten att det nästan känns som den sopats ren... Det kan tyda på att man återvänt för att ta hand om resterna. Boken kan ha följt med om den redan låg på skyddsklädseln. Det är även tänkbart att någon i bilen råkat bloda ned boken.

Närheten i tid och rum till en av de häktade respektive till gärningen gör platsen intressant. Gärningsmännen bör ha dumpat föremål på en plats till efter bilbranden. Platsen ovan behöver inte alls ha med brottet att göra, men det kan ju också vara så att bilderna ovan får klockorna att ringa hos någon.

(Mitt enda inlägg idag...)
Min fråga är kort; känner polisen till den andra brandplatsen och fynden där?
Citera
2013-07-31, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtemask
AJ hade nog tänkt att han hade friats när han släpptes och passade därför på att åka utomlands för att slippa arga blickar och få lite vanlig semester. När han fick veta att han var efterlyst befann han sig i Polen. Hans alternativ hade då varit att försöka åka hem med färja med sannolikheten att han skulle gripas i tullen och som efterlyst mördare kanske inte få någon vänlig behandling, försöka ta sig via Tyskland-Danmark-Sverige vilket skulle kunna bli dyrt om han inte hade så mycket pengar med sig och också innebära risken att gripas vid någon av gränserna eller själv överlämna sig. Valet stod mellan att gå till polisen där alla kanske pratar polska eller gå till den svensk ambassaden. Det är ett ganska naturligt val. Nu fick han ändå hamna i polskt förvar och där kan han nog bli sittande ett tag. Han lär inte kunna snacka sig ur detta

Fast ögonvittnen har ju sett AJ på systembolaget i Jönköping samma dag som det beslutades att han skulle anhållas så köper inte den historien.

Han fick på något sätt veta att polisen var på väg att plocka in honom. Förmodligen via sin advokat som i sin tur fått veta det genom någon kontakt på åklagarmyndigheten eller hos polisen. Jönköpingspolisen satte säkert inte högsta prioritet på att plocka honom utan "vi skickar bort en patrull och hämtar honom sen" och AJ han sticka iväg.

Varför sticka till bolaget strax innan man reser till Polen, och dessutom av en slump tajma in resan precis när polisen tänker plocka in en.... nja.
Citera
2013-07-31, 16:52
Medlem
Väldigt intressant och svar på några av frågorna vi hade igår. Nu skulle du ju inte svara mer idag men jag hoppas polisen har tagit del av detta och att de finner det intressant. Boken och tygstycket kanske kan kännas igen.
Citera
2013-07-31, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Boken verkar vara denna:
http://bib20.orebro.se/work/content?workid=2d0317d3-af3e-495f-9ca5-305950aaa476

Även tystnaden har ett slut
Betancourt, Ingrid

Snabb du var med det! Grymt jobb!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera