2013-07-29, 19:55
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
I ditt behov att vara korrekt, analytisk och välavvägd, så tror jag att du här har simmat vilse, och nu är ute och trampar djupt vatten.
DN har skyldighet att kontrollera att människan verkligen är avliden innan man låter annonsen gå till tryck, men de kan ju inte förväntas göra subjektiva, allsmäktiga avgöranden kring varje död persons forna gärningar innan de godkänner en dödsannons.

Det menar jag inte heller. Men om man nu råkar ha kännedom om att en avliden person gjort något riktigt otäckt och oförlåtligt, var drar man då gränsen? För nånstans går det väl ändå en sån? Mördaren Ulf Olsson tog livet av sig för några år sen. Han var ju t.o.m. gift har jag för mig med nån tokig kvinna som på fullt allvar trodde att han var oskyldigt dömd. Om hon hade velat sätta in en dödsannons med en dikt om hur fin och snäll han var och dessutom något om att han var oskyldig, hade det varit okej?
Citera
2013-07-29, 20:23
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVredaVatten
Jag har försökt tolka GM:s agerande i det läget som flykt. Men det passar liksom inte ihop med det vi nu vet händer sen. Han ger sig iväg på jakt. En målmedveten jakt. Han går t.o.m. dörr till dörr(!) Han ber offren om hjälp. I ljuset av allt annat verkar det snarare vara ett trick för att de ska sänka garden och bli lättare att attackera. Men GM vill uppenbarligen även ha kontakt med offren. Han verkar närmast följa en mall (just att han väntar tills 18-åringen vaknar och även innan denna attack frågar om hjälp). Och hela den där fullständigt bisarra konversationen med -- och hånskrattet! åt -- 18-åringen går inte ihop med en panikslagen/rädd och sinnesförvirrad människa. Det ser ut som beteendet hos en totalt hänsynslös person som släppt alla hämningar och gör precis det han vill.
Ja, det har slagit mig också efterhand; att det tycks närmast ha varit en kuslig jakt han
anträdde där på söndagsförmiddagen. En kallblodig, metodisk jakt efter offer, människor att få
döda och helst så många som möjligt. En plötsligt framvällande blodtörst som omöjligen gick att
betvinga, den bara måste bejakas och släckas.
Så skrämmande lugnt gick han in för sitt mordiska värv, som en annan jävla skoningslös
Terminator..

Människor som föds onda men tvingas så gott det går att i det längsta hålla tillbaka viljan
att göra det ONDA mot andra? Finns såna? De är inte i fas med sitt egentliga jag, det är inte
godhetens väsen som är det rätta hos dem. De vill något annat egentligen men samhällets
alla moraliska och etiska regler och värderingar förbjuder det onda att få levas ut.
Levs det ut så straffas det vanligen hårt och långvarigt.
Att förtränga sitt sanna jag. Dag in och dag ut. De känner en genuin ondska leva långt
därinne i sig. Det sliter våldsamt att ha denna oändligt mörka kraft inom sig men inte
kunna få utlopp för den med mindre än att man riskerar både att mista sin frihet och
och sitt eget liv ifall det sker.

Blodtörsten växer i vardagen. Genom dagar och år. Det blir en kamp med sig själv
och den frestar på som sagt. Att ge vika för de primitiva, avgrundsliknande instinkterna
och bara ge sig hän åt det destruktiva med fullaste kraft blir allt svårare att låta bli.
Det sanna, onda jaget lockar och pockar. Hur länge till orka stå emot?
Och folket i omgivningen anar just ingenting om vem man egentligen är.
De kan måhända ha reagerat några enstaka gånger på att "den snälle, omtänksamme, rare
killen" visat tendenser i en viss aggressiv riktning, skymtat ett hastigt förbiglidande
mörker i blicken och beteendet hos den allmänt omtyckte polaren, släktingen eller pojkvännen,
men ingenting som direkt föranleder någon oro eller bekymmer över psyket hos vederbörande.

Den ofullbordade människan upprätthåller fortfarande en övertygande bild av sig själv
som en välfungerande, socialt kompentent och allmänt trevlig och fridens person hos den
omgivande världen. Men i det inre rasar striden vidare, där slutar det inte att längtas efter
någonting annat. Att äntligen få bli HEL, göra det förbjudna och bara njuta medan det pågår.
Han vet att det inte behövs så mycket till för att han ska överskrida gränsen.
Det är nära nu. Han har hållit tillbaka länge nog som det är. Nu eller aldrig.
Släppa alla förtöjningar av socialt och annat slag och bara kasta sig ut i den blodiga, galna
härligheten vilket pris det än må bli man får betala för att man förverkligade sig själv fullt ut.

I Halmstad för några år sedan gick en 21-årig kille ut och gjorde det han så länge drömt om:
att få döda en människa. Det spelade ingen roll vem bara det blev någon.
Och denna någon råkade bli en 73-årig kvinna som dräptes med kniv och träpåk i ett
skogsområde utanför nämnda halländska stad. Utan ringaste misskund.
Han gav sig hän åt sitt onda jag och så blev det så här.
Citat:
Tingsrätten konstaterar att psykiska särdrag hos en gärningsman som kan anses ha påverkat händelseförloppet ska beaktas, men anser att 21-åringen inte synes ha lidit av sviktande verklighetsförankring eller vanföreställningar under gärningen.

Tvärtom vittnar hans agerande om förslagenhet och att han varit väl medveten om vad han gjorde. Han har attackerat en äldre, försvarslös kvinna helt utan föregående provokation med träpåk och kniv, skriver tingsrätten i domen. Gärningen bedöms därför som mord.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/21-aring-i-halmstad-doms-for-mord

Det behöver givetvis inte ligga till det allra minsta som ovan beskrivits i detta specifika fall.
Bara spånar lite löst så här i den kvava sommarkvällen.
Senast redigerad av Grandioso 2013-07-29 kl. 20:49.
Citera
2013-07-29, 20:48
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Min personliga åsikt: Inte alls förtjust i den svenska inställningen till "brott gjort under mental nedsättning". I USA så är ju definitionen att sinnesförvirring ska inneböra att du har tappat kontakten med verkligheten till den grad att du inte är medveten om att du gör något fel/brottsligt. Alltså om man förstår att det man håller på med är fel, brottsligt eller helt enkelt går att undvika, eller försöker dölja spåren efter handlingen, så är du tillräckligt rationell för att att anses frisk i rätten.

Den här jäveln var till fullaste medveten om vad han höll på med. Han hade helt enkelt bestämt sig för vad han ville göra, och fullföljde dessa planer (i.e. överlagd handling). Vi kan hålla på och använda termer som "galen" eller "dårfink" bäst vi vill för att vi själva inte förstår, eller känner oss sugna på att ta livet av vilt främmande människor, men var det fråga om klinisk sinnesförvirring?

Nej, lika lite som i fallet med den gode Anders Breivik: Det här var bara ett rövhål som hade bestämt sig för att han ville döda folk utan synbar anledning, och handlade enligt detta mål efter bästa förmåga.
Alldeles utmärkt att polisen sköt ihjäl fanskapet, och all heder åt dem, men att hålla på och grotta sig i GM's mentala tillständ ser jag som helt poänglöst, och lite av en skymf mot människor med riktiga mentala problem som faktiskt kan bli hjälpta.
För det kunde inte det här aset bli.

Vet vi än om denne individ hade psykiskt sjukdom i släkten/familjen likt Breivik? Breivik var i kontakt med psykvården första gången när han var 4 år gammal.

.
Citera
2013-07-29, 21:21
Medlem
MrFolds avatar
Samtidigt verkar ju denne N*kol*s E. ha velat att poliserna skulle skjuta honom. Eventuellt inte ha förstått att det skulle bli följden av hans agerande. För mig känns inte det som en genuint ond person av någon slags klassisk psykopattyp. En person med mycket mörka impulser kanske, JA. Men i så fall också en person som mådde mycket dåligt av dessa. Tanken att det rörde sig om ett utvidgat självmord är förstås inte långt borta. Alternativt en person i en djup psykos. Nu har vi ju fått mycket intressanta vittnesmål i tråden från PPHH, men jag är inte helt säker på att inte en psykotisk person kan förefalla lugn och samlad och t.o.m. rationell vid en kortare samtalskontakt. Däremot lär nog alltid ett lite längre samtal avslöja att personen tappat kontakten med verkligheten.

Risken är väl dock uppenbar att de här frågorna aldrig kommer att kunna besvaras på ett tillfredsställande vis ens för de personer som har full insyn i utredningen.
Citera
2013-07-29, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Samtidigt verkar ju denne N*kol*s E. ha velat att poliserna skulle skjuta honom. Eventuellt inte ha förstått att det skulle bli följden av hans agerande. För mig känns inte det som en genuint ond person av någon slags klassisk psykopattyp. En person med mycket mörka impulser kanske, JA. Men i så fall också en person som mådde mycket dåligt av dessa. Tanken att det rörde sig om ett utvidgat självmord är förstås inte långt borta. Alternativt en person i en djup psykos. Nu har vi ju fått mycket intressanta vittnesmål i tråden från PPHH, men jag är inte helt säker på att inte en psykotisk person kan förefalla lugn och samlad och t.o.m. rationell vid en kortare samtalskontakt. Däremot lär nog alltid ett lite längre samtal avslöja att personen tappat kontakten med verkligheten.

Risken är väl dock uppenbar att de här frågorna aldrig kommer att kunna besvaras på ett tillfredsställande vis ens för de personer som har full insyn i utredningen.

Jag har också varit inne på det spåret ett tag, att han varit psykopat en längre tid, men gjort sitt yttersta för att passa in, det kan också förklara varför alla verkar tycka att det var världens trevligaste och snällaste kille. Psykopater är ofta mycket intelligenta och pålästa om hur dom ska uppträda m.m. Han kan ju ha levt ett bra tag utan känsloliv, kanske insåg han det när tjejen gjorde slut och han inte kände ett skit? Enbart en teori, men eftersom allt verkar så "planerat" och det lugna och metodiska men samtidigt effektiva tillvägagångssättet tycker inte jag påminner om en psykos, men jag är inte heller expert på området.

Men jag kan fortfarande inte utesluta droger i det här fallet. Sen om det var Xanor, Zolpidem, eller vanlig SSRI kan vi ju bara spekulera i, men det är en enkel förklaring och oftast är dom enkla mest sannolika.
Citera
2013-07-30, 02:19
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Den här jäveln var till fullaste medveten om vad han höll på med. Han hade helt enkelt bestämt sig för vad han ville göra, och fullföljde dessa planer (i.e. överlagd handling). Vi kan hålla på och använda termer som "galen" eller "dårfink" bäst vi vill för att vi själva inte förstår, eller känner oss sugna på att ta livet av vilt främmande människor, men var det fråga om klinisk sinnesförvirring?

Nej, lika lite som i fallet med den gode Anders Breivik: Det här var bara ett rövhål som hade bestämt sig för att han ville döda folk utan synbar anledning, och handlade enligt detta mål efter bästa förmåga.
När det gällde Breivik kom några av de rättspsykiatriker som undersökt honom fram
till detta:
Citat:
Expertvittnen: Besattheten av att döda driver Breivik
Citat:
Breiviks drivkraft enligt Husby är inte ideologi eller politik utan tanken på att döda.

– Här i rätten blir han nästan upphetsad av att prata om hur många han kunnat döda i regeringsbyggnaden. Men han visade ingen reaktion över de hemska detaljerna som blev beskrivna om Utöya.
http://expo.se/2012/expertvittnen-besattheten-av-att-doda-driver-breivik_5117.html
Citera
2013-07-30, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b0llarnAiDig
Jag har också varit inne på det spåret ett tag, att han varit psykopat en längre tid, men gjort sitt yttersta för att passa in, det kan också förklara varför alla verkar tycka att det var världens trevligaste och snällaste kille. Psykopater är ofta mycket intelligenta och pålästa om hur dom ska uppträda m.m. Han kan ju ha levt ett bra tag utan känsloliv, kanske insåg han det när tjejen gjorde slut och han inte kände ett skit? Enbart en teori, men eftersom allt verkar så "planerat" och det lugna och metodiska men samtidigt effektiva tillvägagångssättet tycker inte jag påminner om en psykos, men jag är inte heller expert på området.

Men jag kan fortfarande inte utesluta droger i det här fallet. Sen om det var Xanor, Zolpidem, eller vanlig SSRI kan vi ju bara spekulera i, men det är en enkel förklaring och oftast är dom enkla mest sannolika.

Ingen psykopat i detta fall. Något small till i skallen på honom helt enkelt, antingen på grund av underliggande psykisk sjukdom eller en drogpsykos. Jag skulle tro det första.

Har det kommit ut något om obduktionsresultatet? Finns det info. om eventuella droger i detta fall?
Citera
2013-07-30, 16:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Ingen psykopat i detta fall. Något small till i skallen på honom helt enkelt, antingen på grund av underliggande psykisk sjukdom eller en drogpsykos. Jag skulle tro det första.

Har det kommit ut något om obduktionsresultatet? Finns det info. om eventuella droger i detta fall?

Är det den andra så är det automatiskt också den första.

Jag vet faktiskt ingenting om obduktionen och vet inte riktigt vart man ska vända sig heller? Någon annan som vet, eller får man vänta tills media lyckas få tag i den?
Citera
2013-07-30, 16:52
Medlem
SvartaVredaVattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0llarnAiDig
Jag vet faktiskt ingenting om obduktionen och vet inte riktigt vart man ska vända sig heller? Någon annan som vet, eller får man vänta tills media lyckas få tag i den?
Man gör en förfrågan till Rättsmedicinalverket, RMV, det lär vara Rättsmedicin Göteborg i det här fallet.

RMV förklarar hur de behandlar förfrågningar på den här sidan (i korthet: om de bedömer att handlingen är allmän och inte skyddas av någon sekretess så lämnar de ut den, eller -- om man begär det -- så förklarar varför de inte gör det).

Som du antyder kan medierna (eller vem som helst med rätt kontakter) såklart även få tag på hemliga, sekretesskyddade, handlingar. Det är naturligtvis svårare för gemene man men offentlighetsprincipen gäller ju alla.
Citera
2013-07-31, 12:51
Medlem
jugbandbluess avatar
vet man fortfarande inte var han fick tag i den stora kniven?
Citera
2013-07-31, 12:56
Medlem
Shiloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
vet man fortfarande inte var han fick tag i den stora kniven?

Trodde han införskaffade den i köket hos 18-åringen som blev överfallen?
Citera
2013-07-31, 13:34
Medlem
notpleasureds avatar
Alltså vad händer här egentligen? Det har inte kommit något svar från obduktionen än va? Åtminstone inget som är offentligt. Eller har jag missat något? Är ruggigt nyfiken på vad det kommer visa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in