2013-07-31, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Sådär, nu har jag lite tid att skriva, skrumpe. Min åsikt är att 1 är en social konstruktion, eftersom det inte finns någon enhet i den fysiska verklighet vi upplever. EN träkloss är ju inte en enhet om du zoomar in den, precis som illusionen av en cirkel är just en illusion. Hur är det då med siffror?

Mitt exempel avser inte en enhet "i den fysiska verklighet vi upplever".

Citat:
Om siffror INTE ska vara en social konstruktion, så måste det gå att definiera dom som något absolut, något som alla är överens om gäller. Man har försökt göra det med hjälp av mängdlära, Zermelos och von Neumanns konstruktioner är just dom exempel som min förra länk använde, och Benacerraf visar att det leder till att den ene anser att mängden 3 tillhör mängden 17, medans den andre inte håller med!
Jag gissar att du har funderingar om detta, fråga på så ska jag svara så gott jag kan.

Jag ska själv söka information om det du säger, återkommer om det.
Citera
2013-07-31, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Haha, nej. 0,999... = 1-(1/10^H). Men bra försök.
Det uttrycket är sant men man ser inte i det att det aldrig kommer saknas den där extra infinitesimalen.

"When you think of 0.999... as being 'a little below 1', it's because
in your mind, you've stopped expanding it; that is, instead of

0.999999...

you're _really_ thinking of

0.999...999

which is not the same thing. You're absolutely right that 0.999...999
is a little below 1, but 0.999999... doesn't fall short of 1 _until_
you stop expanding it. But you never stop expanding it, so it never
falls short of 1.
"
Citera
2013-07-31, 11:54
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det uttrycket är sant men man ser inte i det att det aldrig kommer saknas den där extra infinitesimalen.
Jopp.
Citera
2013-07-31, 11:54
Medlem
BlackJewels avatar
Man kan inte uppleva en verklighet utifrån en siffra, utifrån en ekvation ja ... men svaret blir definitivt inte en gud och ännu mindre en dogm, detta då dogmatik och matematik är två vitt skilda ting - däremot småsinthet som tyvärr ofta befinner sig i religionstöcknens drömmerier om den store gud och hans undersåtar.. är vad som förvrängt inte enbart många vetenskapliga fält och arbetsmetodik, utan t.o.m givits rätt att skapa egna under namnet *vetenskap... det är där förödelsers orsaker ligger och nu kommer skrumpelnubben och försöker trycka tillbaka det som vr fel för att försöka göra det rätt : men vetenskap jobbar inte med drömmerier eller scenerier att uppfylla härskarideologi a la diktator, En gudsmannual, vilken följer diktatorisk strävsamhet mot en högste och att via metodik direkt beordra att gud ÄR på naturens schema... kan enbart fallera.

Det är så sett lite synd om dem som tvingas underkasta sig bibelläsning för att ur bibel/koran, hämta faktoider att väva in i vetenskaplig metodik, oft dessutom hemlig : lite motbjudande också iom att det framstår som strategiskt aggressivt.

Skrumpelnubb, du reagerade rätt hårt min kritik vilken inte hanterade DIG, den hanterade din avsaknad av obligatorisk bevisföring.. sedan... kommer du med att det r DIN EGEN gud och gudsbild, vilket är en öppen lögn.

Du såg eller hittade aldrig någon jesus innan du började gudsmalandet, nu sitter du och lanserar ekvationer som varandes av gud kommet.. rätt lustigt, isf om du förlänger tidsaxeln åt båda håll, så ser du ju att gud för dig enl matematisk precision, betyder ondska och elkhet trots och provokation.

Du blev ju provocerad utifrån enbart frågor, som vill ha svar... du kände dig antastad och behövde förtydliga att guden är din, inte min inte andras - så vad är egenproducerande mallar att ha att slänga folk i ansiktet, tuff sionism som alternativ till antiteism?
Citera
2013-07-31, 11:58
Medlem
baylifes avatar
Eller rättare sagt, 0,999...;...9 = 1-(1/10^H)
Senast redigerad av baylife 2013-07-31 kl. 12:01.
Citera
2013-07-31, 12:03
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Eller rättare sagt, 0,999...;...9 = 1-(1/10^H)
Vad betyder det?
Citera
2013-07-31, 12:10
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Vad betyder det?
Lightstones notation applicerad på 0,999...
Citera
2013-07-31, 12:15
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb

"When you think of 0.999... as being 'a little below 1', it's because
in your mind, you've stopped expanding it; that is, instead of

0.999999...

you're _really_ thinking of

0.999...999

which is not the same thing. You're absolutely right that 0.999...999
is a little below 1, but 0.999999... doesn't fall short of 1 _until_
you stop expanding it. But you never stop expanding it, so it never
falls short of 1. "
Det var ju kryptiskt så det räckte. Och du hämtar från den buddhistiska mannualen när du behöver lite styrka?

Missförstå inte men forumet är inte direkt matematik, tycker det är trevligt att matematiken är med och mer än gärna, men.. trots allt är inte all vetanskap mattebaserad att ha siffrorna el. ekvationerna som förklaring om vad religion är och mest av allt, hur och varför religion särskilt sekter, försvaras som de gjort och tyvärr håller på, när de flippar ut och känners ig gudomliga. till den grad (vet inte exakta siffran i denn grad.. men skulle kunna) ... att det utlöses grönt ljus för lanseringar till militant religion så kallad, och sekt omvandlas via trollerier till legio metodik, rumsrent och t.o.m blir föredömligt på vissa platser, jag tycker det är djupt obehagligt när sekter ges giltighet, ändå ämnar du ägna dig åt bevisföring om guds existens, när alla varenda kotte på jorden, har erfarenheter om vad just religioner och sekter lyckats med : förödelse och söndring förtryck och många vita lögner och fortsatta dödsstraff för t.ex att stjäla en pannkaka, 10 års internering för att inte följa valfri psykopats order, allt för att maxa felaktiga s.k upplevelser. Du upplever matematiken, sätt dig och tänk på hur andra upplever matematiken, ser de också glädje och njutning utefter tre tecken på ett papper? Att du ens vågar kalla det för gud säger att du har mycket kvar.

Särskilt om du ska börja förevisa andra om jesus och gud som medlemmen iesho/askmeab.jesus.. jesus är en mycket död man, förstå de. Du drömmer!
Citera
2013-07-31, 12:23
Bannlyst
Denna trådutveckling är ju en kopia av 0.999...-tråden i matteforumet. Där kan alla som är intresserade fördjupa sig i Robinsons non-standard analys, hyperreella tal, eller Dedekinds snitt osv. Den tråden är bättre än sitt rykte.
Citera
2013-07-31, 12:24
Medlem
BlackJewels avatar
Vad har ens jesus med världen att göra? Jag förstår inte hur ni vågar. Mohammed samma visa där.. ja mev fan var han, härskaren som fått så många kvinnor på fall... den vise?

Tvistas om detta och kommer tvistas om tyvärr också för nästa generationer, det är för det första egoismen som uttrycker sig när den ska tala för mänskligheten i termer av ett par sketna siffror, matematik är mycket mer än siffror och jesus med följe är befriad och hör inte ett skvatt om vad ni kverulerar om, hur är det att lägga samma eneergi på vad som enl matematiken är på riktigt, egoister/flum för att berida sanning, och räddharementalitet.

Är man lagd att hellre tro på en död människa omskriven av despotism, så säger dt att man har problem med livet. Religion hanterar fan inte livet, utan drömmen om att få slippa livet och stirra sig blind på att få allt härligt medan man skiter i både sig själv och andra, så sett är all religion en sjuka och kan vara karma som konstant ligger på då natur själv äger reglering av krafter energier och människor som lär sig och förstår natur förstår också bättre. Inte att folk däreigenom är dåliga eller fel, men myteri och skitsnack är ju liksom tvillingar. Shahen af Iran, en hedersman? The pope... hedersknyffel? The One.. att följa och helst tiga?
Citera
2013-07-31, 12:24
Medlem
baylifes avatar
:d
Citera
2013-07-31, 12:26
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Denna trådutveckling är ju en kopia av 0.999...-tråden i matteforumet. Där kan alla som är intresserade fördjupa sig i Robinsons non-standard analys, hyperreella tal, eller Dedekinds snitt osv. Den tråden är bättre än sitt rykte.
Godmorgon, hur är dagshumöret pecka?

Vill fråga, hur är då trådutvecklingen i matteforumet? har de alla slutfört gymnasiet? enligt dig? och vet sina saker om de de vet något om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in