2013-07-29, 23:11
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sliska
Jag ska till hösten börja på högskola, kommer studiebidraget in automatiskt likt på gymnasiet eller måste jag göra någonting?
Du måste ansöka om det. Enklast är att gå in på CSN.se och läsa på _allt_ under fliken om studiemedel för högskolestudier och sedan fråga här om vissa förtydliganden. Men det är inte lönt för oss att berätta allt som står på csns hemsida, det är enkast om du läser på själv.
2013-07-29, 23:14
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskyldigtblaa
Tänkte se om någon kunde ge mig en bra förklaring.

Såhär är läget:
jag började en utbildning jag läste 1 år på med bara bidrag. Fick 32,5 av 60 poäng på den utbildningen.
Så jag behöver 5,5 hp för att få csn när jag ska plugga nästa gång, vilket är planerat till nästa höst.

Hur löser jag det på smidigaste sätt? En enkel distanskurs? Får man betala terminsavgift och sådana saker då också, för att göra 1 tenta?
Om vi ponerar att jag jobbar ihop ett kapital som jag har när studierna startar sen, får jag då csn när jag klarar de första 5,5 poängen på den nya utbildningen, eller måste jag vänta till nästa termin efter den?

MVH
terminsavgift? Läser du en kurs så tillkommer inga extra avgifter för att du inte har tagit studiemedel. Smidigast är för många en distanskurs (t ex som sommarkurs) samtidigt som de gör annat. Andra ser det enklare att påbörja och läsa utan studiemedel för att snappa upp poängen as they go. När du tagit 5.5hp på den nya utbildningen så kan du söka studiemedel direkt för den tid som är kvar av terminen/läsåret.
2013-07-29, 23:17
Medlem
Sliskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Du måste ansöka om det. Enklast är att gå in på CSN.se och läsa på _allt_ under fliken om studiemedel för högskolestudier och sedan fråga här om vissa förtydliganden. Men det är inte lönt för oss att berätta allt som står på csns hemsida, det är enkast om du läser på själv.
Tackar för snabbt svar
2013-07-30, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
Nu vill jag mest få gnälla av mig på CSN. Läser sommarkurser efter att min arbetsgivare i sista stund la om schemat = Jag fick knappt inga timmar alls under sommaren...Hur som helst så är jag registrerad på en kurs på SU, dock har dom på SU valt att registrera mig på vårterminen (av någon typ av administrativa skäl). Detta har jag fått intyg på som godkändes av CSN i juni. Nu har dom spärrat nästa utbetalning pga att jag inte är registrerad på någon sommarkurs, ringer då upp och förklarar hur situationen ligger till och får som svar: Jag ringer upp dig senare idag när jag clearat att de här dokumenten är giltiga". HUR FAAAAN kunde de duga för snart två månader sen och ni behöva granskas igen? Idioti och åter idioti med den här jävla myndigheten. En jävla tur att dom flesta handledare åtminstone är trevliga..

Vänta nu här. Skolan gör alltså fel och därför är du sur på CSN? Ja, det låter ju logiskt.

Om du har skickat in dokument från din skola för 2 månader sedan, dvs innan du påbörjade dina sommarkurser, så intygar detta att du är antagen - inte att du är registrerad (har påbörjat dina studier).

CSN måste självklart få information från din skola om att du faktiskt studerar under den period du är beviljad studiemedel (sommaren) innan någon utbetalning verkställs.

Det kan dock vara så att det föreligger något undantag vid din skola. Det kan exempelvis vara så att din skola intygade innan du påbörjade dina studier att registrering skulle inkomma för någon annan period än den du studerar, men att denna felaktiga registrering ska gälla för sommaren om vissa kriterier uppfylls. Självklart klarar inte en dator av att pussla ihop information från ett skriftligt intyg med maskinell information om dina registreringar, så det är inte speciellt konstigt att handläggaren vill kontrollera om det föreligger någon form av undantag på din skola.

Om inte något undantag gäller för din skola så ska en korrekt registrering inkomma till CSN innan du får något studiemedel. Antingen ska skolan rätta till uppgiften i datorsystemet (vilket din skola tydligen har problem med) eller så får du skicka in ett skriftligt registreringsintyg från din skola. Det ska framgå start- och slutvecka samt hur många poäng du läser.

Vi får hoppas att skolan löser sina problem med rapporteringen i framtiden - ja skolan, inte CSN.
2013-07-30, 11:21
Medlem
eradicos avatar
Jag har en fråga om att ta poäng i olika kvotgrupper. Låt oss säga att jag klarar 43,5 poäng på högskolenivå under perioden augusti-juni. Totalt har jag sökt för sextio poäng. Jag går sedan en sommarkurs på fem veckor som jag tar csn för, i gymnasiekvoten.
Jag räknar nu om fem veckor till högskolepoäng:
5*1,5 = 7,5
Jag har alltså tagit CSN för 67,5 poäng. Jag måste klara minst 75% av studierna för fortsatt csn:
67,5 * 0,75 = 50,625 poäng.
Däremot så klarar jag såklart även sommarkursen och har då tagit 43 poäng under terminen samt klarat vad som motsvarar 7,5 hp och får därmed 51 poäng. Är detta rätt tänkt?

Anledningen till att jag frågar är att jag just nu läser en sommarkurs på högskolenivå som kommer rapporteras in 13/9, dock vill jag ha csn så snabbt som möjligt. Denna kursen hade renderat så att jag klarade mina poäng med råge men jag har samtidigt läst folkhögskolekursen och har möjlighet att tenta mig från 40,5 poäng till 43,5 poäng redan den 23/8 på LTH. Om jag vill ha CSN så snabbt som möjligt, är det smart att tenta 3 poängaren? Om inte annat får jag lite extra marginal om något skulle krånga till sig med sommarkursen.
2013-07-30, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Jag har en fråga om att ta poäng i olika kvotgrupper. Låt oss säga att jag klarar 43,5 poäng på högskolenivå under perioden augusti-juni. Totalt har jag sökt för sextio poäng. Jag går sedan en sommarkurs på fem veckor som jag tar csn för, i gymnasiekvoten.
Jag räknar nu om fem veckor till högskolepoäng:
5*1,5 = 7,5
Jag har alltså tagit CSN för 67,5 poäng. Jag måste klara minst 75% av studierna för fortsatt csn:
67,5 * 0,75 = 50,625 poäng.
Däremot så klarar jag såklart även sommarkursen och har då tagit 43 poäng under terminen samt klarat vad som motsvarar 7,5 hp och får därmed 51 poäng. Är detta rätt tänkt?

Anledningen till att jag frågar är att jag just nu läser en sommarkurs på högskolenivå som kommer rapporteras in 13/9, dock vill jag ha csn så snabbt som möjligt. Denna kursen hade renderat så att jag klarade mina poäng med råge men jag har samtidigt läst folkhögskolekursen och har möjlighet att tenta mig från 40,5 poäng till 43,5 poäng redan den 23/8 på LTH. Om jag vill ha CSN så snabbt som möjligt, är det smart att tenta 3 poängaren? Om inte annat får jag lite extra marginal om något skulle krånga till sig med sommarkursen.

Kravet på folkhögskola är dock 100%. Omräknat till högskolepoäng så ska du fortfarande ta 45 av 60 hp + så många veckor du har läst på folkhögskola med studiemedel gånger 1,5.
2013-07-30, 12:04
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1994Emelie1994
Kravet på folkhögskola är dock 100%. Omräknat till högskolepoäng så ska du fortfarande ta 45 av 60 hp + så många veckor du har läst på folkhögskola med studiemedel gånger 1,5.
Folkhögskolans 5 veckor ger således en total kvot av 52.5hp
2013-07-30, 14:54
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1994Emelie1994

Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Folkhögskolans 5 veckor ger således en total kvot av 52.5hp

Ah, då blir det till att tenta samtliga sex poäng då
2013-07-30, 19:26
Medlem
Är i lite behov av pengar och har en ISK och undrar om jag bör sälja av aktier eller fonder först?

Eller spelar det någon roll ens?
2013-07-30, 19:50
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bauber
Är i lite behov av pengar och har en ISK och undrar om jag bör sälja av aktier eller fonder först? Eller spelar det någon roll ens?

Beror på för många faktorer, men med den informationen du ger så hade jag sålt av den dyraste fonden först.
2013-07-30, 22:11
Medlem
Stiftpennas avatar
Är det jag som är dum eller är OMXS30 riktigt satans högt just nu? Känns som att jag kom in i en riktigt jävla dum period för att börja investera. Förresten, följer övriga aktier också OMXS30 eller är det enbart de trettio största den handlar om? Alltså, enbart de trettio och inga fler. Blir inte klok på det.

Tack för svar på efterbliven fråga .
2013-07-30, 22:27
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiftpenna
Är det jag som är dum eller är OMXS30 riktigt satans högt just nu? Känns som att jag kom in i en riktigt jävla dum period för att börja investera.
Det är klart det hade varit bättre att köpa på botten. Har du en tidsmaskin är det något jag kan rekommendera. Har du inte det så får man själv ta beslutet om man tror att framtiden kommer att bli ljusare än vad marknaden i övrigt tror, eller om den kommer att bli mörkare.
Citat:
Förresten, följer övriga aktier också OMXS30 eller är det enbart de trettio största den handlar om? Alltså, enbart de trettio och inga fler. Blir inte klok på det.
Det är OMXS30 som följer aktierna, inte tvärtom. OMXS30 är alltså det sammanlagda viktade värdet på de trettio mest omsatta aktierna. Den 31e mest omsatta aktien är inte med.

Edit: Det hindrar ju dock inte att marknaden värderar samtliga aktier med en stor del psykologi och går de mest omsatta ner så brukar resten hänga med.
Citat:
Tack för svar på efterbliven fråga
Varsågod.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in