2013-07-30, 21:02
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torger
Jag har hört ganska många som uttalar intressant "intressangt". Kanske de har uttalat orden så sedan de var små och inte tänker på att det är fel uttal?

Vad får dig att tro att det är fel?
Citera
2013-07-30, 21:13
Medlem
Matthew_Hopkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Jag säger också /angtré/ och krumeluren över sista e:et kallar jag för en /aksang/. Jag antar att TS, Matthew_Hopkins m.fl. skulle rekomendera uttalet /aksent/ även för själva tecknet?

Ja, jag skulle starkt rekommendera /enntree/ och /aksent/. (Om man sen alltid är stark nog att leva som man lär är en annan femma).

OT: Jag uttalar givetvis stod som /stod/ också. Går runt och låter lite som en bok dvs.
Citera
2013-07-30, 21:16
Medlem
Heavenlys avatar
Äntligen någon som tycker som jag ts! Det är så sjukt irriterande med ng-uttalet! Bor på västkusten så jag hör den här typen av språkmisshandel främst via radio. Jag antar att radiofolket tror att det är fint att tala på det viset..

Avangsera
Changs
Intressangt

Usch!!
Citera
2013-07-30, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WiDeN
Handlar helt enkelt om vart man kommer ifrån.
Nej, det är inte fråga om dialekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Torger
Jag har hört ganska många som uttalar intressant "intressangt". Kanske de har uttalat orden så sedan de var små och inte tänker på att det är fel uttal?
Om du hade läst tråden hade du fått veta att det inte är felaktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Matthew_Hopkins
Ja, jag skulle starkt rekommendera /enntree/ och /aksent/. (Om man sen alltid är stark nog att leva som man lär är en annan femma).

OT: Jag uttalar givetvis stod som /stod/ också. Går runt och låter lite som en bok dvs.
Det är stod, om något, som är det bisarra, avvikande uttalet.
Citera
2013-07-30, 21:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Det är stod, om något, som är det bisarra, avvikande uttalet.

Visserligen anar jag en offensiv bakom det fastslåendet, men det tåls ändå att invända mot. Det är nog inte så få som faktiskt säger "stod" bokstavstroget och det uttalet är inte det minsta påfrestande.
Citera
2013-07-30, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heavenly
Äntligen någon som tycker som jag ts! Det är så sjukt irriterande med ng-uttalet! Bor på västkusten så jag hör den här typen av språkmisshandel främst via radio. Jag antar att radiofolket tror att det är fint att tala på det viset..

Avangsera
Changs
Intressangt

Usch!!

Håller med, helvete vad störande det är. Det är stockholmspatrasket som säger så.
Citera
2013-07-31, 00:14
Medlem
MauroSpockos avatar
atitaranta- och In-Fredel, jag beundrar ert tålamod.
Citera
2013-07-31, 00:51
Medlem
PeterNosters avatar
När jag läste här lyssnade jag på Språket på P1. Språkvetaren Lars-Gunnar Andersson säger minsann "intressangt".
Citera
2013-07-31, 01:05
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusse
Jag tror att det enbart är barn i Norrland (Sthlm och norr därom) som säger stog. Det används inte i Skåne.
Nej, nej, NEJ, NEJ! Man säger sto' eller stog i Skåne, förutsatt att man inte talar som man skriver, d v s uttalar jag och entré bokstavstroget även i ledigt tal. Vi andra säger: "Ja' sto(g) vi' anntrén." (En del säger möjligen angtrén, men det är inget jag har tänkt på. Det är ingen enorm skillnad.)
Citera
2013-07-31, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Vi andra säger: "Ja' sto(g) vi' anntrén." (En del säger möjligen angtrén, men det är inget jag har tänkt på. Det är ingen enorm skillnad.)

Fast angtrén är väl det vanligaste uttalet i rikssvenska. Det är det som står i SAOL iaf. När det gäller intressant och ambulans så finns båda uttalen med i SAOL. Men för konferens står ng-uttal som ett mindre vanligt alternativ.
Citera
2013-07-31, 02:45
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Fast angtrén är väl det vanligaste uttalet i rikssvenska. Det är det som står i SAOL iaf. När det gäller intressant och ambulans så finns båda uttalen med i SAOL. Men för konferens står ng-uttal som ett mindre vanligt alternativ.

Ja, "an(g)tré" är det rikssvenska uttalet. Inte heller "stog" är något specifikt skånskt uttal. Det var inte det jag menade. Jag ville bara påpeka att de uttalen är vanliga även här nere. Snusse, som jag citerade, påstod att uttalet "stog" inte förekommer i Skåne.
Citera
2013-07-31, 09:11
Medlem
Min farsa har en tendens att prata så, även farfar visar tydliga tecken på liknande dumheter. Båda är födda och uppväxta i norra delarna av Stockholm, om det kan spela någon roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in