2013-06-19, 19:09
Medlem
Har ni några tips på vart man kan få tag på eldstål av hög kvalite?
Citera
2013-06-19, 19:16
Medlem
8xxSeriess avatar
Jag beställde på Ebay... En enkel magnesium stav med ett litet bågfilsblad i en kedja... Har funkat kanon för min del.

Ser ut som denna, dock inte samma http://www.ebay.com/itm/New-Magnesium-Block-Flint-Fire-Starter-Striker-Firestarter-lighter-Survival-Army-/321020625995?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4abe52 044b

Om det var något sånt du menade??
Senast redigerad av 8xxSeries 2013-06-19 kl. 19:17. Anledning: bättre länk
Citera
2013-07-03, 00:28
Medlem
Funkar kanon.

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=93973&search=true
Citera
2013-07-03, 00:50
Medlem
Ryttmaestarens avatar
använder det för mig klassiska light my fire, tycker det fungerar bra
http://www.lightmyfire.com/products/sparking-fire-collection/swedish-firesteel-20.aspx
Citera
2013-07-18, 15:51
Medlem
Light my Fire eller de äldre det står Fireflash på är bra. Tyvärr finns det riktig skit på Ebay, men det beror väl lite på hur man använder dem. Om man vill ha eld efter tre skrap så är det lite större krav än om man tycker det är kul att skrapa i fem minuter.
Citera
2013-07-21, 09:48
Medlem
brotucks avatar
Köpte på biltema för 70 spänn. Funkar varje gång.
Citera
2013-07-21, 16:29
Medlem
christerys avatar
Inte för att det svarar på frågan, men jag undrar över alla som använder eldstål när man kan ha tändare fuktsäkra tändstickor+plån i en filmburk eller två med sig. Blir tändarn blöt/tappas så har jag tändstickorna i alla fall.

Jag är ju lite lat, men tanken med att börja gnistra med ett eldstål varje gång jag ska göra upp eld verkar inte så trevlig.

Antar nästan att eldstålet är med som nödlösning ifall allt blir blött. Men då är ju filmburken billigare.
Citera
2013-07-23, 11:25
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Inte för att det svarar på frågan, men jag undrar över alla som använder eldstål när man kan ha tändare fuktsäkra tändstickor+plån i en filmburk eller två med sig. Blir tändarn blöt/tappas så har jag tändstickorna i alla fall.

Jag är ju lite lat, men tanken med att börja gnistra med ett eldstål varje gång jag ska göra upp eld verkar inte så trevlig.

Antar nästan att eldstålet är med som nödlösning ifall allt blir blött. Men då är ju filmburken billigare.

Det är roligare med eldstål, men användr mitt mestadels för att tända gasköket. Så mycket enklare och riskerar inte att blåsas ut.
Citera
2013-07-27, 11:01
Medlem
Kör med ett http://www.lightmyfire.com/ den funkar bra till både gas/spritkök samt lägerelden.
Att jag sedan har både tändstickor/tändare som back up är bara av försiktighet
Citera
2013-07-29, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery

Eller när man kan köpa fyra tändare på lokala fyndlagret för 10 kr som man kan doppa i vatten, ta upp, skaka ur och sen tända med? Har väl ett tändstål men jag kan fan inte tända annat än ett gaskök med det, kanske tidningspapper.

OnT: Har något från Jula, det fungerar väl..
Senast redigerad av hextern 2013-07-29 kl. 23:14.
Citera
2013-07-30, 21:05
Medlem
Har nästan alltid med min tändstickor som komplement till eldstålet. Men har man använt stålet mycket och kan sitt virke får du eld precis lika snabbt som med tändstickorna. Tändare tycker jag bör undvikas. Varför ska man släpa med sig extra plast ut i skogen som dessutom inte är i närheten lika pålitligt elddon som ovanstående..

Oroar man sig för att inte hitta bra fnöske ta med ett par tamponger, tar eld så fort den får se eldstålet.
Angående valet av eldstål slår jag ett slag för Jukkas stickan eller någon av Primus mindre modeller. (http://civil.webshop.strd.se/ftp/pictures/jukkas.jpg) Att köpa ett eldstål modell större (http://survivalstore.se/image/cache/data/Fire/firesteel-MTL2-600x450.jpg) ser jag som onödigt. Den blir inte lättare att arbeta med för att den är tjockare och tyngre. Jag har fortfarande kvar en Jukkas sticka som använts en mansålder och visst, den börjar bli tunn som tändsticka men då har även jag använt den i många år.

edit: När jag ändå skriver på ämnet. Är det fuktigt ute och din tändare exploderat för att en ren sparkade dig på benfickan, tändstickorna har brunnit upp för att din polare trodde det skulle bli en bomb ifall man öppnade asken lite, och sen tände på alla tändhattar samtidigt. Och din tampong användes till att stoppa näsblodet du gav din polare som tack för hans idé.. Tälj/skrapa försiktigt med kniven längst med tändstålet så släpper det små små bitar som till slut bildar en liten hög. Hitta lämpligt underlag innan så allt samlas ihop på typ en bit näver. När du har en rimlig hög tar du det minsta och torraste virke du kan hitta och drar sedan eld på högen.
Senast redigerad av Roonie 2013-07-30 kl. 21:15.
Citera
2013-07-31, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roonie
Har nästan alltid med min tändstickor som komplement till eldstålet. Men har man använt stålet mycket och kan sitt virke får du eld precis lika snabbt som med tändstickorna. Tändare tycker jag bör undvikas. Varför ska man släpa med sig extra plast ut i skogen som dessutom inte är i närheten lika pålitligt elddon som ovanstående..

Oroar man sig för att inte hitta bra fnöske ta med ett par tamponger, tar eld så fort den får se eldstålet.
Angående valet av eldstål slår jag ett slag för Jukkas stickan eller någon av Primus mindre modeller. (http://civil.webshop.strd.se/ftp/pictures/jukkas.jpg) Att köpa ett eldstål modell större (http://survivalstore.se/image/cache/data/Fire/firesteel-MTL2-600x450.jpg) ser jag som onödigt. Den blir inte lättare att arbeta med för att den är tjockare och tyngre. Jag har fortfarande kvar en Jukkas sticka som använts en mansålder och visst, den börjar bli tunn som tändsticka men då har även jag använt den i många år.

edit: När jag ändå skriver på ämnet. Är det fuktigt ute och din tändare exploderat för att en ren sparkade dig på benfickan, tändstickorna har brunnit upp för att din polare trodde det skulle bli en bomb ifall man öppnade asken lite, och sen tände på alla tändhattar samtidigt. Och din tampong användes till att stoppa näsblodet du gav din polare som tack för hans idé.. Tälj/skrapa försiktigt med kniven längst med tändstålet så släpper det små små bitar som till slut bildar en liten hög. Hitta lämpligt underlag innan så allt samlas ihop på typ en bit näver. När du har en rimlig hög tar du det minsta och torraste virke du kan hitta och drar sedan eld på högen.

Man kan ta med sig två tändare istället för tändstickor och tändstål annars, sparkar renar sönder båda har man förmodligen för ont för att kunna tända någonting ändå..

Nu har jag använt tändstål väldigt lite och är rätt kass på det men jag har väldigt svårt att tro att man kan rafsa av lite torrt granris och tända det lika enkelt med ett tändstål som med en tändare.

Varför man ska släpa med sig extra plast..? Tja, varför inte? man har säkert med sig massa annan plast ändå, vad gör det? väger väl inte så många gram.. Inte i närheten lika pålitligt.. visst ett tändstål är väl enklare men med två tändare(tror inte det väger så mycket mer än ett tändstål) tror jag det är väldigt pålitligt. Tändstickor tål vatten dåligt, tror tändstålet kräver endel tork innan det fungerar om man dränkt det också..? Den typen av tändare med en knapp (inte rulle) tar typ tre sekunder att torka.

Men visst, tändstål är coolare..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in