Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-08-17, 19:26
  #25
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Så har jag gjort i alla fall, burken ligger i ryggan och kostar ingenting att göra heller.
Men visst är tändare trevligare att ha i filmburken om dom går ner i den i alla fall, är dom inte lite för långa kanske.
Ja, du kommer överleva. Tänk bara att filmburkar börjar bli en raritet!
Citera
2016-08-17, 21:03
  #26
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Ja, du kommer överleva. Tänk bara att filmburkar börjar bli en raritet!
Har bara behövt en på snart 25 år, dom slits inte så mycket verkar det som.
Den ligger i ryggan tillsammans med tryckförbandet som jag fick när jag gjorde lumpen året runt.
Citera
2016-08-17, 22:31
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Inte för att det svarar på frågan, men jag undrar över alla som använder eldstål när man kan ha tändare fuktsäkra tändstickor+plån i en filmburk eller två med sig. Blir tändarn blöt/tappas så har jag tändstickorna i alla fall.

Jag är ju lite lat, men tanken med att börja gnistra med ett eldstål varje gång jag ska göra upp eld verkar inte så trevlig.

Antar nästan att eldstålet är med som nödlösning ifall allt blir blött. Men då är ju filmburken billigare.

Det är precis det som är grejen, jag tar med flera källor att tända med och knivar på olika ställen. Förstärkningskläder, bra skor, kniv och möjligheten att göra upp eld gör stor skillnad för både komfort och säkerhet. Det är fint att ha med karta eller kompass med. Poängen med att använda tändstålet är att träna lite om det skulle behövas i skarp situation. Jag använder det iallafal inte för att vara cool. Jag tar med mig lite mer än jag behöver på varje tur ut i skog och mark, ren självbevarelsedrift och lathet, då jag ogillar att frysa och vara hungrig bara för att jag orienterat lite fel. Tar god tid på mig att finna rätt väg.
Citera
2016-08-21, 21:29
  #28
Medlem
Light My Fire, Armé modellen.
Det är det enda eldstålet jag använder ute i "spenaten", som Stockholmarna säger... Otroligt pålitligt!

Dock är jag lite nyfiken på Dave Canterburys enorma eldstål, kanske blir att beställa ett sånt för skojs skull och prova...
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback