2013-07-30, 16:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av `Fredrik
Man skulle ju kunna gissa sig till att hon blivit mördad om hon hittas nedgrävd. Finns nog ingen som skulle tro att hon dog en naturlig död om någon grävt ned henne och hållit tyst om det.
För några år sedan blev en man ertappad med att försöka bränna upp en kvinnas kropp ute i skogen. Dödsorsaken kunde inte fastställas, så han dömdes inte för att ha orsakat hennes död.
Citera
2013-07-30, 16:45
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Enligt polisen har han alibi och är avförd.

Jag blev helt paff av Bagarns inlägg som skrev att "ryktet om att xx setts springa från platsen på natten/tidig morgon är riktigt".
För jag tänkte ju också precis som du skriver nu, att han är ju förhört och avförd.
Citera
2013-07-30, 16:46
Medlem
Citat:
För några år sedan blev en man ertappad med att försöka bränna upp en kvinnas kropp ute i skogen. Dödsorsaken kunde inte fastställas, så han dömdes inte för att ha orsakat hennes död.

Vad dömdes han för och hur länge?
Fanns de tillräckligt mycket blod i dennes bostad att man kunde anta att hon bragts om livet?
Det känns som att det finns lite mer bevisning i detta fall.
Citera
2013-07-30, 16:46
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Kan någon som känner någon på biblioteket i Grästorp kolla upp om ST har Kallocain? Det kanske rent av är en offentlig uppgift?

Om inte annat så skickar väl biblioteken ut påminnelser om att lämna tillbaka böcker men om det skulle ske blir beskedet om det via nån fågel i så fall *s*
Citera
2013-07-30, 16:51
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nutte59
Om dom nu hade ihop det så var väll tanken att sova över, alltså fanns kläder på plats.
Det känns som att vi behöver en källa på om de var tillsammans eller ej. Det vore vågat av AJ att hävda att de endast var kompisar, om så inte var fallet?
Jag har själv haft en tjejkompis jag umgicks mycket med, och åt som i detta fallet, vars mor också absolut trodde vi var tillsammans då ingen av oss hade annat sällskap.
Det kanske är någon modersinstinkt, att misstänka det?
Eller om de helt enkelt är gammalmodiga ; )
Citera
2013-07-30, 16:55
Bannlyst
Citat:
Kanske. Helt ren på ena sidan och fläckarna på andra sidan var knappast från marken.

Citat:
Något ex till ST i Flakeberg i tråden?

Jag har funderat över en sak jag fann i skogen i lördags, en sak som alla har men i princip ingen bär ut i skogen. Det behöver inte vara något som man burit Id* i. Det kan lika gärna vara så att det kommer från t.ex. ST:s hem och använts för att skydda klädseln i den bil mer vars hjälp man lämnade platsen där bilen brann. Är man blodig efter att ha hanterat en kropp så räcker det ju inte att ta av sig näck och elda upp kläderna med bilen. Det kan ju fortfarande bli blodspår i den bil man skall ta därifrån. Blod är ju kletigt och smetigt...

Alltså kan det vara så att den som fick möta upp vid brandplatsen hade med sig ting från ett hem, förmodligen en tjejs hem, och använde det till att skydda klädseln i t.ex. en golf.

Så finns det någon med erfarenhet från ST:s eller kanske DB:s men knappast FH:s "hem" i Salstad som man kan växla lite meddelanden med så vore det bra...

Hur länge har förresten ST och FH varit tillsammans? Någon som vet?

Citat:
OK Är ST en sådan tjej som kan tänkas läsa Kallocain av Karin Boye? Biblioteket i Grästorp saknar båda sina exemplar. Kan hon ha den ena? Svårt att lämna tillbaka den nu i så fall...

Citat:
Polisen hämtar väl säkert den grejen så får personer identifiera det hela om nu inte fläckarna på andra sidan var blod...

Tala ur skägget RDY, menar du att du har hittat en bilblioteksbok i skogen, ev. blodig, KBs Kallocain ?
Det är nog inga problem att spåra, tror att böckerna har serienummer eller individnummer nu för tiden ?
Citera
2013-07-30, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Det skulle vara helt verklighetsfämmande och som taget ur en deckare att GM inte visste var kroppen är dumpad, och kanske vice versa den som dumpade inte visste hur hon dog.

I verkligheten är det full kontroll som gäller, speciellt med AJ.

Följande har inte hänt:

AJ: Sieg Heil pajjsaren, morot här. Nu har det hänt, behöver din hjälp
DB: Heil, heil på dig med. Å fy fan, säg inget jag kommer direkt
AJ: Ja, sno rej på för en ungjävel kan vakna när som
DB: Kör så det ryker på kabelvägen, Heil
AJ: Heil
....
AJ: Så, lastat och klart
DB: Inga problem, ta din båge och ta en roadtrip, ingen kommer få veta nåe
AJ: Precis, vattentäta skott, grispolis kommer aldrig kunna få veta, så jäääla smart asså
DB: Och glöm inte...
AJ/DB: EN GOLARE HAR INGA POLARE !!!
AJ: Vi syns i Valhalla
DB: Sieg Heil
AJ: Heil heil.
...
DB: Tjeeeeena FH, fick punka på Volvon, osså självantände den...igen. Kan du hämta ?
FH: A fan, eru på berget ?
DB: A
FH: Kommer om 5, Sieg Heil
DB: jaja, heil heil...

Eller ?

Det fetade; varför verklighetsfrämmande? De tre utmålas hela tiden som klent begåvade; de kanske inte är så korkade? Jämfört med de i tråden som kläckt de mest verklighetsfrämmande gömställena (insvetsad i en bränsletank, Kalles syrabad etc.), kanske de istället kan ses som ganska smarta.

AJ: Det är kris Pajsarn, har skett en olycka, fråga inte hur, har en kropp på halsen. Kan du få undan den? Vi kör den gamla planen vi spånat om när vi hade våra nassefester.
DB: Visst, kommer. Jag lånar en bil som inte har något samband med oss av nassekompisen NN. Be FH ta en av mina skrotbilar och fixa avledningsmanövern.
AJ: Ring när du är framme så kommer jag ut med den.

AJ: Lastat och klart. Vad du gör med kroppen vill jag inte veta.

AJ: Det är kris FH, jag behöver en avledningsmanöver. Ta en av DBs bilar till Hunneberg till platsen vi snackat om nassefesterna. Jag kommer dit på min MC.

AJ och FH sätter eld på bilen, AJ kör hem FH. DB kör en legal åt vilket väderstreck som helst (utom mot Hunneberg) och dumpar kroppen. DB lämnar tillbaks bilen till NN som sanerar den i lugn och ro, AJ drar, fan vet vart på sin MC.

AJ vet vad som händde Id@ och vilka som är insyltade; inte mer.
DB vet att Id@ dött men inte hur och var kroppen dumpats.
FH vet att något hänt men inte vad, och är insyltad genom att hjälpt till att arrangera ett villospår.
NN vet att bilen han lånat ut använts i brottslig verksamhet och måste saneras, men inte mer.

?

Oj det där var jobbigt att skriva på en telefon
Citera
2013-07-30, 16:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vad dömdes han för och hur länge?
Fanns de tillräckligt mycket blod i dennes bostad att man kunde anta att hon bragts om livet?
Det känns som att det finns lite mer bevisning i detta fall.
Han dömdes för brott mot griftefriden till fängelse i ett år och sex månader. Du skrev
Citat:
Man skulle ju kunna gissa sig till att hon blivit mördad om hon hittas nedgrävd. Finns nog ingen som skulle tro att hon dog en naturlig död om någon grävt ned henne och hållit tyst om det.
så det går inte att fastställa att Ida har mördats för att någon har grävt ned henne och hållit tyst om det.
Citera
2013-07-30, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki

Oj det där var jobbigt att skriva på en telefon

Det är jobbigt att läsa också.
Varför göra en avledningsmanöver och riskera att dra till sig uppmärksamhet ?
Hade jag planerat ett mord, hade det gått ut på att inte bli upptäckt eller dra till sig misstankar.

Fast som du sa, de är klent begåvade, så vi kan inte utesluta ditt scenario.

EDIT, och dessutom vet DB var kroppen är, han har dumpat den.
Skall den hederliga byta-brott-Hitchcock-principen funka, så bygger den på att lämnar alibi för varandra. Det har de inte gjort av allt att döma.
Senast redigerad av mypenisatrap 2013-07-30 kl. 17:10.
Citera
2013-07-30, 17:03
Medlem
Citat:
Han dömdes för brott mot griftefriden till fängelse i ett år och sex månader. Du skrev

så det går inte att fastställa att Ida har mördats för att någon har grävt ned henne och hållit tyst om det.

Du har rätt. Jag missade att ta med en del information.
Men man är väl inte sämre än att man kan komplettera
Citera
2013-07-30, 17:07
Medlem
Fiolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Du har rätt och jag har fel. Jag trodde till en början att M*nica Id* Anderss*n var IFs mamma.
http://img834.imageshack.us/img834/588/a9zc.jpg

Trodde likadant.....men vad jag har funnit så heter Id*s mamma något helt annat, verkar inte alls röra sig i samma slags kretsar. Jag känner ingen inblandad, har läst tråden sedan start. Fann det jag tror är Id*s biomamma men jag har inget behov av att hänga ut henne här. Dock kan jag tolka det lilla jag hittat, att var det någonstans som det fanns annat än otrygg och oförutsagd tillvaro, så var det nog där. Är det som det har skrivits i tråden, att Ida´s äldsta son bor hos hennes mamma, så kan jag bara hoppas att kanske den yngre också får bo där nu.
Senast redigerad av Fiolin 2013-07-30 kl. 17:10. Anledning: Såg min egen förutfattade mening!
Citera
2013-07-30, 17:13
Medlem
shponglads avatar
Citat:

Nej det skulle man inte, men det måpste bevisas också, och om vilda djur hittat henne så kan hennes avgnagda skelletdelar lika utspritt på en kvm2 eller mer

Någon som om det förekomemr svin i trakterna?

Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Beror på var och hur hon ligger nergrävd eller sänkt, helt eller delvis, samt om hon är förpackad i något.
Sedan kan dödsorsaks fastställas även på ett skelett. Dödsorsaken kan också bevisas genom teknisk analys av brottsplatsen eller kläder som offret har haft på sig.

Sedan blir ju kroppen också ett bevis på ATT hon är död, det kan man kanske inte med 100% säkerhet säga ännu, även om di jobbar med analys från BP.

Dödsorsak kan inte fastställas med hur hon är begravd eller i vad(om det inte finns knivhugg i kläder tex)
Inte heller ens att ett mord begåtts.

Ja om det finss rispor i benrester eller om skallen är inslagen men strypning tex går inte att fastställa med endast skelletdelar.

Men för att fastställa död är det ju bra, men tycker mig se att åklagaren inte känner sig behöva det för att fåtill ett mordåtal, antagligen massa blod och blodstänk, kanske går att fastställa att de kommer från knivhugg utifrån blodmönster osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in