2013-07-30, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Jag börjar gilla dig mer och mer pecka, nu när jag vet vilken position du har gällande matematikfilosofi.
Jag har alltid gillat dig, baylife, även när vi bråkat!
Citera
2013-07-30, 14:59
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Du medger själv att dina förklaringar är "dåliga bortförklaringar" det räcker.

Ja, jag har ju snott dem från religiösa så vad väntade du dig???
Citera
2013-07-30, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Och vad är siffran 1 enligt dig?

Det som är, är, jag ägnar mig som sagt var inte med spekulationer utöver det man kan se med sina ögon på min avatar och den är 1. Och den finns i logiken. Den är illustrerad av en människa men den är ingen mänsklig konstruktion i sitt inre väsen.

Jag har fortfarande inte sett att någon antar min utmaning?
Citera
2013-07-30, 15:03
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Jag har alltid gillat dig, baylife, även när vi bråkat!
Egentligen förstår jag inte varför Gödels ofullständighetssats skulle vara ett problem. Jaha, jag kan inte bevisa en sak. Vem bryr sig?
Citera
2013-07-30, 15:04
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Varför skulle historien inte säga oss någonting även OM den var sann? Jag frågar dig inte om Moses agenda var sann eller inte, jag frågar dig om du fortfarande skulle vara en skeptiker OM du fick se att ett hav delades i mitten? Du påstår att händelsen inte hänt, men låt oss anta att det hände för diskussionens skull. Om du fick se något sådant skulle du tro eller inte?

Tro på vadå? Att moses kan dela hav? Mycket möjligt.

Att moses har en hotline till gud? Givetvis inte. Det följer inte av havsdelningen utan är ett separat påstående.

Citat:
Ja, Farao hade trollkarlar och de utförde magi, men har de kapacitet för att dela ett hav? Kan en trollkarl utföra något sådant? Det tror jag inte.

Jag har ingen aning om vad de kunde utföra i det avseendet. Inte heller du. Intressant bara att man tydligen inte behöver ha hjälp av gud för att utföra trollkonster.
Citera
2013-07-30, 15:10
Bannlyst
Citat:
Det som är, är, jag ägnar mig som sagt var inte med spekulationer utöver det man kan se med sina ögon på min avatar och den är 1. Och den finns i logiken. Den är illustrerad av en människa men den är ingen mänsklig konstruktion i sitt inre väsen.

Jag har fortfarande inte sett att någon antar min utmaning?
Var finns 1 i logiken menar du?
Citera
2013-07-30, 15:41
Medlem
Citat:
Var finns 1 i logiken menar du?

1 finns i alla räknekunniga människors medvetande som en logisk byggsten som används som ett matematiskt redskap. m.m.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2013-07-30 kl. 15:43.
Citera
2013-07-30, 15:45
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
1 finns i alla räknekunniga människors medvetande som en logisk byggsten som används som ett matematiskt redskap. m.m.
Det var inte ettan du skulle bevisa, utan gud.

Ekvationer har vi i kilometrar så lämna siffrorna och berätta om gud i ettan då.
Citera
2013-07-30, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Det var inte ettan du skulle bevisa, utan gud.

Ekvationer har vi i kilometrar så lämna siffrorna och berätta om gud i ettan då.

Jag skulle inte bevisa ettan men jag fick frågan.

Jag skulle inte bevisa Gud men jag vill att ni antar min utmaning.

här är utmaningen:

Jag presenterar ju här på forumet ett enstaka exempel(min avatar) av en oändlig uppsättning olika enheter som var och en är 1. Exemplet är vad det är och jag har beskrivit det tidigare, MEN. Jag avstår nu definitivt från alla analogier eller slutsatser angående exemplet som man inte empiriskt kan dra genom att (enkelt)räkna själv eller själv se med ögonen genom att titta på avataren. Jag avstår alltså i och med detta från att säga att exemplet är vare sig det eller det som man inte kan läsa sig till själv. Men jag säger att detta är Gud för mig, vilket är min ensak.

Så med min nya extremt hårda begränsning i min egen argumentation vill jag utmana er att framställa vilken Gud eller icke-Gud som helst här påhittad eller ej och jämföra honom med min Gud.

Om min Gud är den sanne Guden så borde han stå sig i alla jämförelser, eller hur?

Varsågoda.

Obs, om min Gud står sig mot er Gud betyder det inte att min Gud är Gud. Men om han står sig mot er icke-Gud har min tro mer grund än er tro.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2013-07-30 kl. 15:53.
Citera
2013-07-30, 15:55
Bannlyst
Citat:
Så Freges bok på över hundra sidor där han försöker definiera 1 var bara strunt menar du?
När Russel och Whitehead kommer fram till att 2 + 2 = 4 på sidan 390 i Principa Matematika så kunde dom lika väl slopat dom 389 sidorna innan och bara konstaterat att 2 + 2 = 4 menar du?
Tja, så kan man se det men DOM tyckte tydligen inte att 1 var så självklart som du tycker.
Citera
2013-07-30, 16:01
Medlem
Citat:
Så Freges bok på över hundra sidor där han försöker definiera 1 var bara strunt menar du?
När Russel och Whitehead kommer fram till att 2 + 2 = 4 på sidan 390 i Principa Matematika så kunde dom lika väl slopat dom 389 sidorna innan och bara konstaterat att 2 + 2 = 4 menar du?
Tja, så kan man se det men DOM tyckte tydligen inte att 1 var så självklart som du tycker.

Jag håller med dig om att det inte är så självklart. Det är för att 1 finns som vi öht kan göra någonting alls eller ens existera. Anser jag.

Säger du att 1 inte finns? Menar du att jag måste läsa en bok som du har läst för att förstå att min avatar inte kan finnas eller vad menar du?
Citera
2013-07-30, 16:08
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Obs, om min Gud står sig mot er Gud betyder det inte att min Gud är Gud. Men om han står sig mot er icke-Gud har min tro mer grund än er tro.

På samma sätt som en outhämtad lottovinst innebär att jag vann mer på lotto fastän jag inte köpt en lott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in