Oj, det blev många intressanta svar. Tack
Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Just friktionen mellan fot/skosula och underlaget bör väl inte utgöra någon större energiförlust, fötterna/skorna glider ju inte mycket mot underlaget utan sätts mer eller mindre ner och lyfts från samma punkt. Däremot bör det gå åt en hel del energi att i förhållande till bålen svänga menen snabbt fram och tillbaka, där tror jag det mesta av effekten ligger.
Den gamla undersökningen från 70-talet finns här men jag orkar inte läsa hela:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1331759/
The energy cost of overcoming air resistance in track running may be 7,5% of the total energy cost at middle distance speed and 13% at sprint speed. Running 1 m behind another runner virtually eliminated air resistance and reduced VO2 by 6,5% at middle distance speed.
De enda två förlusterna som kan existera hos den kinetiska energin parallellt med marken är ju trots allt luftmotstånd och friktion mellan fötter och mark. För att det skall ske noll energiförlust från fötterna till marken så kräver detta att fötterna har farten noll när de ansluter till marken, för annars kommer de trycka ned i marken och rörelseenergin kommer då omvandlas till värme i marken. Det var det jagm enade med att man måste synka sina fotrörelser perfekt med marken för att springa så bra som möjligt och det är nog rimligt att antaga att elitspringare har lyckats synka detta så långt som mänskligt möjligt. Att synka det perfekt in i oändligheten är dock självklart en omöjlighet och det är här jag gissar att den största begränsningen vad gäller en människas löphastighet ligger.
Genom att utöka steglängden kan man synka detta bättre eftersom frekvensen för fotrörelserna för att upprätthålla en viss hastighet minskar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Giorgi
Tack
Citat:
Ursprungligen postat av
BengtZz
Det är ju denna och endast denna kraft som driver honom framåt. Friktion mellan fot och mark är ju för det mesta ingen inbromsande kraft utan en framåtdrivande kraft. Denna friktionskraft är ju vad som driver Bolt framåt.
Tvek. Men springer man i nerförsbacke så är detta en bromsande kraft såklart. Men tänk nu efter på vad det faktiskt är som driver Bolt framåt. Friktion mellan fot och mark.
Friktionen är ett tveeggat svärd, den behövs för att man skall kunna driva sig framåt men samtidigt verkar den inbromsande, eftersom man inte kan röra sig perfekt. Alla nedslag av fötterna i marken kommer att medföra att en del av den rörelseenergi man redan innehar överförs till marken i form av värme. Eller menar du att en människa skulle kunna springa oändlig snabbt i vakuum bara han inte ramlar?
Citat:
Ursprungligen postat av
BengtZz
Och han är mycket snabbare! Luftmotståendet är väl rätt ofta direkt proportionellt mot hastigheten i kubik om jag minns min laboration rätt.
Hans hastighet tog jag hänsyn till när jag beräknade 30 % utifrån den länk som
skunkjobb gav. Jag tog dock inte hänsyn till den större kroppsytan.
Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Man fan, är det så enkelt de har räknat? Siffrorna stämmer ju precis om du säger att de beräknat luftmotståndet till 75 kJ (totalt för 100 m-lopp antar jag) men man kan ju inte räkna så. Om nu 75 kJ för luftmotståndet stämmer så utgör det 92 % av summan accelerationsenergi+luftmotståndsenergi men då har man ju missat allt annat motstånd som knappast är försumbart.
Det är som att säga att en traktor som plöjer en åker 1 km i 10 km/h gör av med xx % av bränslet på luftmotstånd och yy % på acceleration men glömma att den drar en plog.
Verkar som att vi har svaret här. Artikeln var således ren nonsens som jag antog... En självklar följdfråga blir dock:
Hur mycket skulle Bolt kunna öka sin hastighet om han sprang i en vindtunnel, som direkt kompenserar vinden med den momentana hastighet som Bolt springer i?