Citat:
Ursprungligen postat av
kef71
Det här är en motsägelse. Materia kan skapas utav energi och energi finns det från "början". Om du skulle ha frågat varifrån den energi kom (Biggus Bangus), det vore en annan sak. Så kom inte och snacka om termodynamik utan att ens ha förståelse vad det är...
Ursäkta min formulering om du finner den otydlig. Man kan självklart omvandla materia till energi, och energi till materia. Det är dock inte att skapa energi eller materia, utan att omvandla energiformer. Det är just att det fanns energi från början jag vänder mig mot, eftersom denna borde vara i ett jämnviktsläge vid det här laget. Big bang är egentligen omöjligt, men det hände. Det är min poäng. Jag försökte dock vara så generell som möjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
slaiter
Du påstår att universum är "övernaturligt". Finns det något som styrker dit påstående?? Som jag ser det så är universum naturligt, univ. existerar, finns och är aktuellt hela tiden för oss i universum, att påstå att univ. är övernaturligt är att säga att "det inte borde finnas", att det därmed skulle finnas en annan värld där universum skapats. Vi vet inte vad univerum är och då kan vi inte påstå något annat!
Jag påstår, sen argumenterar jag för det jag påstår. Vänd dig mot argumentet hellre än påståendet.
Citat:
Ursprungligen postat av
baylife
Den mest naturliga förklaringen är att du inte vet vad du snackar om. Inflationsteorin löser tyvärr ditt första problem genom att det ständigt skapar nytt rum och det andra löses genom att universums totala energi är 0. Så tyvärr, du får försöka igen.
Kan du förklara hur inflationsteorin löser det första problemet?
Angående det andra, har du någonsin sett ett spår av all denna negativa energi eller denna ofantliga mängd antipartiklar som utgör balansen? Eller tror du på "något du inte kan se, men som du bara vet måste finnas där"?