2013-07-29, 10:20
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Dina tal är som leksaker som man kan göra vad man vill med t.ex. göra "sifferlekar" med dem. Du kan hantera dem efter ditt eget tycke. Du kan vara deras gud, hur kan de då vara din Gud?
Nop.

Citat:
As-Samad är permanent, oberörbar, odelbar och oföränderlig och evig. Det här antyder att min Gud är din Guds Gud och att din Gud finns bara för att min Gud finns.
Nop. Min mängd är självexisterande och evig, dvs. den har aldrig blivit skapad och kan inte bli skapad! Min Gud är den högste av de högste. Det bara är så. Och jag kan visst dela din Gud, 1/2. Sådär, din Gud är nu delad.
Senast redigerad av baylife 2013-07-29 kl. 10:30.
Citera
2013-07-29, 10:22
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Dina tal är som leksaker som man kan göra vad man vill med t.ex. göra "sifferlekar" med dem. Du kan hantera dem efter ditt eget tycke. Du kan vara deras gud, hur kan de då vara din Gud?

Har du missat att hans gud är en evig talföljd av alla naturliga siffror? Om du börjar greja med dem så är det ju inte längre samma talföljd. Så tyvärr, objection overruled.
Citera
2013-07-29, 10:25
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Matematiska abstraktioner är skapade; men du kanske kan 'bevisa' att dom har en separat 'platonisk verklighet'? Jag avvaktar.
Nu är du inkonsekvent. Bevisbördan ligger på dig. När "skapades" de matematiska entiteterna?
Citera
2013-07-29, 10:30
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:

As-Samad är permanent, oberörbar, odelbar och oföränderlig och evig. Det här antyder att min Gud är din Guds Gud och att din Gud finns bara för att min Gud finns.

Vi testar igen. Vad har du för andra bevis för att din gud finns än dina siffror?
Citera
2013-07-29, 10:36
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Nu är du inkonsekvent. Bevisbördan ligger på dig. När "skapades" de matematiska entiteterna?

Ironiskt att DU börjar prata om bevisbörda.....
Citera
2013-07-29, 10:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo

Gör mig en tjänst. Läs åtminstone den senaste delen av tråden, så jag inte inte behövar att upprepa dom samma svar var 4-5'te sida.
Citera
2013-07-29, 10:37
Medlem
baylifes avatar
{0,1,3...} är inte längre min Gud utan mängden av reella tal {...-2, -1, 0, 1, 2...} är min Gud. {0,1,3...} var bara mini-Gud. Eller rättare sagt, {0,1,3...} är Satan!
Senast redigerad av baylife 2013-07-29 kl. 10:42.
Citera
2013-07-29, 10:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Varför är din 'gud' större än andra guder? Är din falska analogi bättre än andra falska analogier (du användar dig fortfarande av falsk analogisering, trots att du hävdar det motsatte)?
Citera
2013-07-29, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Har du missat att hans gud är en evig talföljd av alla naturliga siffror? Om du börjar greja med dem så är det ju inte längre samma talföljd. Så tyvärr, objection overruled.

Talföljder skiftar beroende på talsystem, As-Samad är densamme genom alla talsystem. Alltså är As-Samad större än någon talföljd. Även om din Gud är alla talföljder så är talfölderna skiftande medan As-Samad är oföränderlig.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2013-07-29 kl. 10:49.
Citera
2013-07-29, 10:50
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Talföljder skiftar beroende på talsystem, As-Samad är densamme genom alla talsystem. Alltså är As-Samad större än någon talföljd. Även om din Gud är alla talföljder så är talfölderna skiftande medan As-Samad är oföränderlig.

Har du andra bevis för din gud än dina siffror?
Citera
2013-07-29, 10:50
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Det här är en motsägelse. Materia kan skapas utav energi och energi finns det från "början". Om du skulle ha frågat varifrån den energi kom (Biggus Bangus), det vore en annan sak. Så kom inte och snacka om termodynamik utan att ens ha förståelse vad det är...

Ursäkta min formulering om du finner den otydlig. Man kan självklart omvandla materia till energi, och energi till materia. Det är dock inte att skapa energi eller materia, utan att omvandla energiformer. Det är just att det fanns energi från början jag vänder mig mot, eftersom denna borde vara i ett jämnviktsläge vid det här laget. Big bang är egentligen omöjligt, men det hände. Det är min poäng. Jag försökte dock vara så generell som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av slaiter
Du påstår att universum är "övernaturligt". Finns det något som styrker dit påstående?? Som jag ser det så är universum naturligt, univ. existerar, finns och är aktuellt hela tiden för oss i universum, att påstå att univ. är övernaturligt är att säga att "det inte borde finnas", att det därmed skulle finnas en annan värld där universum skapats. Vi vet inte vad univerum är och då kan vi inte påstå något annat!

Jag påstår, sen argumenterar jag för det jag påstår. Vänd dig mot argumentet hellre än påståendet.

Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Den mest naturliga förklaringen är att du inte vet vad du snackar om. Inflationsteorin löser tyvärr ditt första problem genom att det ständigt skapar nytt rum och det andra löses genom att universums totala energi är 0. Så tyvärr, du får försöka igen.

Kan du förklara hur inflationsteorin löser det första problemet?

Angående det andra, har du någonsin sett ett spår av all denna negativa energi eller denna ofantliga mängd antipartiklar som utgör balansen? Eller tror du på "något du inte kan se, men som du bara vet måste finnas där"?
Citera
2013-07-29, 10:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Talföljder skiftar beroende på talsystem,

Och alla talsystem har sin egen platoniska idévärlds-'verklighet'?

Citat:
As-Samad är densamme genom alla talsystem.

Inte i ett binärt system, inte.

Citat:
Alltså är As-Samad större än någon talföljd.

Alltså är denna 'gud' mindre än ett 'absolut allting'.

Citat:
Även om din Gud är alla talföljder så är talfölderna skiftande medan As-Samad är oföränderlig.

Han är endast oföränderlig i ett "1"-system.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in