2013-07-29, 09:08
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noppe45
Det finns en gammal ns låt som heter in hoc signo vinces jag tror han refererar till den eller det berömda hakkorset...

OK Men visst. Vifta lite med hakkorset i rättsalen så nog skall han vinna.

EDIT: men låten innebär givetvis att han eller den som skriver åt honom har kännedom om bakgrunden till den latinska frasen...
Citera
2013-07-29, 09:08
Medlem
Sen så älskar dessa människor att slänga sig med latinska ordspråk etc etc för då verkar dom vara så intellektuella,
Citera
2013-07-29, 09:09
Medlem
purplegirl78s avatar
AJ, om du varit oskyldig hade du varit i Trollhättan och bedyrat din oskuld efter första gången du blev häktad. Du skulle stannat där och varit ett stöd för familj och vänner! Dina inlägg på facebook borde rikta sig till Id@ och hennes familj och inte handla om dig j**va martyr. Det ÄR INTE DU SOM ÄR ETT OFFER! Varför knallade du inte in på svenska ambassaden efter att du gjort uttalandet till AB? Ditt beteende visar bara att du är skyldig.
TB, fint av dig att försvara din vän och att du nu bevisar att du är en riktig vän men om han visar sig vara skyldig, var står du då?
Citera
2013-07-29, 09:12
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Han har väl bränt allt som du säger, och har inte råd, eller tror sig vinna något annat genom att gå via ambassad. Tid kanske.

Oavsett och om det är så att han brände allt i helgen så tycker jag mig ana att han inte fick doppa i hans sista fb-inlägg. En viss bitterhet lyser genom.
I utlämningslagen regleras bl.a. användandet av tvångsmedel i avvaktan på en utlämningsframställning från en främmande stat. Svensk åklagare kan, om en internationell efterlysning finns, besluta om vissa tvångsmedel. Såväl anhållande som reseförbud och anmälningsskyldighet samt beslag får tillämpas. Beslut om tvångsmedel kan även fattas efter ansökan från behörig myndighet i en främmande stat.

Den åklagare som har beslutat om användande av tvångsmedel ska underställa behörig tingsrätt sitt beslut. Om rätten fastställer åklagarens tvångsmedelsbeslut ska chefen för Justitiedepartementet, dvs. justitieministern, omedelbart underrättas. Anser denne att en framtida utlämning inte kan bli aktuell förordnar regeringen om att tvångsmedelsbeslutet ska upphävas. I annat fall bestämmer justitieministern en tid inom vilken en utlämningsframställning ska inkomma. Den andra staten underrättas om beslutet genom Centralmyndighetens försorg. Tiden för att lämna in en framställning får inte vara längre än 40 dagar. Om inte den andra staten inkommer med en framställning inom utsatt tid, hävs beslutet om tvångsmedel. Ett beslut om tvångsmedel gäller i annat fall tills utlämningen verkställs. Lagen ger även möjlighet att besluta om tvångsmedel sedan utlämning beviljats men innan beslutet har verkställts.

Vår gode A.J kan nog inte resa vidare som han hade tänkt sig eftersom polismyndigheten har nog låst hans banktillgångar om nu lilla mamma har fört över pengar så har han nog inte kunnat plocka ut dom.
Pratade med en bekant nu på morgonen som bekräftade mina misstankar att anställda på ambassaden inte har någon som helst befogenhet att gripa honom men där emot kan dom göra envvarsgripande. Men dom måste då låta honom gå fri då dom inte har häkte eller polisiär myndighet. Hur har A.J tänkt att rentvå sitt namn genom att gå till ambassaden när dom inte kan gripa honom?
Citera
2013-07-29, 09:14
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noppe45
Sen så älskar dessa människor att slänga sig med latinska ordspråk etc etc för då verkar dom vara så intellektuella,

Jag har också fått uppfattningen att övermänniskan AJ gillar att demonstrera sin överlägsenhet genom att gå farligt nära sanningen i sina uttalanden. Vi andra är ju ändå så dumma att vi inte fattar hinten.
Citera
2013-07-29, 09:17
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drdracula141
Pratade med en bekant nu på morgonen som bekräftade mina misstankar att anställda på ambassaden inte har någon som helst befogenhet att gripa honom men där emot kan dom göra envvarsgripande. Men dom måste då låta honom gå fri då dom inte har häkte eller polisiär myndighet. Hur har A.J tänkt att rentvå sitt namn genom att gå till ambassaden när dom inte kan gripa honom?

Finns det något europeiskt land vi inte har utlämningsavtal med... Väldigt fånigt av en internationellt efterlyst polis att gå in på en ambassad. Det är ju lika begåvat som om J*lian A*sange skulle gå ut och köpa tidningen.
Citera
2013-07-29, 09:22
Bannlyst
Citat:
I utlämningslagen regleras bl.a. användandet av tvångsmedel i avvaktan på en utlämningsframställning från en främmande stat. Svensk åklagare kan, om en internationell efterlysning finns, besluta om vissa tvångsmedel. Såväl anhållande som reseförbud och anmälningsskyldighet samt beslag får tillämpas. Beslut om tvångsmedel kan även fattas efter ansökan från behörig myndighet i en främmande stat.

Den åklagare som har beslutat om användande av tvångsmedel ska underställa behörig tingsrätt sitt beslut. Om rätten fastställer åklagarens tvångsmedelsbeslut ska chefen för Justitiedepartementet, dvs. justitieministern, omedelbart underrättas. Anser denne att en framtida utlämning inte kan bli aktuell förordnar regeringen om att tvångsmedelsbeslutet ska upphävas. I annat fall bestämmer justitieministern en tid inom vilken en utlämningsframställning ska inkomma. Den andra staten underrättas om beslutet genom Centralmyndighetens försorg. Tiden för att lämna in en framställning får inte vara längre än 40 dagar. Om inte den andra staten inkommer med en framställning inom utsatt tid, hävs beslutet om tvångsmedel. Ett beslut om tvångsmedel gäller i annat fall tills utlämningen verkställs. Lagen ger även möjlighet att besluta om tvångsmedel sedan utlämning beviljats men innan beslutet har verkställts.

Vår gode A.J kan nog inte resa vidare som han hade tänkt sig eftersom polismyndigheten har nog låst hans banktillgångar om nu lilla mamma har fört över pengar så har han nog inte kunnat plocka ut dom.

Jag ser inget juridiskt hinder för att svenska polismän griper honom på ambassaden.
Transporten hem däremot kräver ett samarbete med landets myndigheter.
Citera
2013-07-29, 09:23
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Finns det något europeiskt land vi inte har utlämningsavtal med... Väldigt fånigt av en internationellt efterlyst polis att gå in på en ambassad. Det är ju lika begåvat som om J*lian A*sange skulle gå ut och köpa tidningen.
Nej han kan princip traska in och sedan gå ut som inget hade hänt och säga jag var på ambassaden och rentvådde mig själv se jag är fri och inte gripen.
Citera
2013-07-29, 09:26
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Nej han kan princip traska in och sedan gå ut som inget hade hänt och säga jag var på ambassaden och rentvådde mig själv se jag är fri och inte gripen.

Och poliserna utanför köper det? Tror du själv på vad du skriver?
Citera
2013-07-29, 09:27
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Jag ser inget juridiskt hinder för att svenska polismän griper honom på ambassaden.
Transporten hem däremot kräver ett samarbete med landets myndigheter.
Nu finns det inte ens Svenska poliser på ambassaden utan det är i så fall landets polis i det landet som han ev befinner sig som får gripa honom.
Citera
2013-07-29, 09:32
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Och poliserna utanför köper det? Tror du själv på vad du skriver?
Tjänstemännen får inte gripa honom på ambassadens område sedan kan han gå ut jäkligt snabbt enligt min bekant som har goda kunskaper inom området.
Citera
2013-07-29, 09:34
Medlem
Citat:
Jag har också fått uppfattningen att övermänniskan AJ gillar att demonstrera sin överlägsenhet genom att gå farligt nära sanningen i sina uttalanden. Vi andra är ju ändå så dumma att vi inte fattar hinten.

Jupp och nu sitter han framför en skärm och ler ett självbelåtet leende och tänker " - Hehe, de dumma jävlarna på flashback analyserar mitt latinska inlägg. Jag som bara la till det för att låta påläst och smart. Det som alltid funkat på de dumma lantisarna i min närhet. ".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in