Citat:
Ursprungligen postat av
mypenisatrap
Han har väl bränt allt som du säger, och har inte råd, eller tror sig vinna något annat genom att gå via ambassad. Tid kanske.
Oavsett och om det är så att han brände allt i helgen så tycker jag mig ana att han inte fick doppa i hans sista fb-inlägg. En viss bitterhet lyser genom.

I utlämningslagen regleras bl.a. användandet av tvångsmedel i avvaktan på en utlämningsframställning från en främmande stat. Svensk åklagare kan, om en internationell efterlysning finns, besluta om vissa tvångsmedel. Såväl anhållande som reseförbud och anmälningsskyldighet samt beslag får tillämpas. Beslut om tvångsmedel kan även fattas efter ansökan från behörig myndighet i en främmande stat.
Den åklagare som har beslutat om användande av tvångsmedel ska underställa behörig tingsrätt sitt beslut. Om rätten fastställer åklagarens tvångsmedelsbeslut ska chefen för Justitiedepartementet, dvs. justitieministern, omedelbart underrättas. Anser denne att en framtida utlämning inte kan bli aktuell förordnar regeringen om att tvångsmedelsbeslutet ska upphävas. I annat fall bestämmer justitieministern en tid inom vilken en utlämningsframställning ska inkomma. Den andra staten underrättas om beslutet genom Centralmyndighetens försorg. Tiden för att lämna in en framställning får inte vara längre än 40 dagar. Om inte den andra staten inkommer med en framställning inom utsatt tid, hävs beslutet om tvångsmedel. Ett beslut om tvångsmedel gäller i annat fall tills utlämningen verkställs. Lagen ger även möjlighet att besluta om tvångsmedel sedan utlämning beviljats men innan beslutet har verkställts.
Vår gode A.J kan nog inte resa vidare som han hade tänkt sig eftersom polismyndigheten har nog låst hans banktillgångar om nu lilla mamma har fört över pengar så har han nog inte kunnat plocka ut dom.

Pratade med en bekant nu på morgonen som bekräftade mina misstankar att anställda på ambassaden inte har någon som helst befogenhet att gripa honom men där emot kan dom göra envvarsgripande. Men dom måste då låta honom gå fri då dom inte har häkte eller polisiär myndighet. Hur har A.J tänkt att rentvå sitt namn genom att gå till ambassaden när dom inte kan gripa honom?