2013-07-29, 00:30
Medlem
Spindelfridas avatar
Detta är det enda jag hittat som handlar om en uppbränd Mercedes.

Citatet från The Foreigner - https://www.flashback.org/sp43605843

"On another note;
Den silver färgade bil som blev annoncerad stulen i Luleå den den 19 Maj och därefter, i samma dygn, annoncerad hittad utbränd var en :
silver färgad Mercedes c 240 .
Den personen som ägde denna bil, personens initialer är PM, annoncerade sin bil stulen/bränd på sin FB den 19 Maj.
PM är FB venn med en av VB's FB venner, initialer DB, en karate kille, som postade på VB's FB den 4 Maj.
PM är fråm Boden och gick på samma skola som VB i Boden, Björknäsgymnasiet, PM är venner med 8 personer från det gymnasiumet.
PM är desutom FB venn med 8 personer som studerar på Luleå Tekniska Universitetet, samma ställe som VB studerade."
Citera
2013-07-29, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggeball
Det var kj också. Han var ju avförd och inte misstänkt för nåhot med vb försvinnande inledningsvis.
Polisen har sagt att de hållit ögonen på KJ ända från början och trott att han är den som begått brottet. Finns i ngn av alla artiklar som varit
Citera
2013-07-29, 00:52
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Polisen har sagt att de hållit ögonen på KJ ända från början och trott att han är den som begått brottet. Finns i ngn av alla artiklar som varit

Undrar hur KJ lyckades åka runt och lämna kroppsdelar utan att polisen såg det.
Undrar om polisen egentligen är säkra på medgärningsman/män men de vill inte uttrycka det rakt ut.
Någon som kan påminna sig om vi fått någon info angående ungefär hur länge kroppsdelarna legat där de hittades?
Citera
2013-07-29, 00:55
Medlem
Lite märkligt att MrFold plötsligt dyker upp i tråden när ämnet: "karatefamilj" yppas!! efter nå'n sida av tystnad! själv är du MrFold bara en upprepning av " tidningsfakta". Så istället för att vara så j-la irriterad och precis,! så kan du väl låta oss andra "leka krimmare"! Någon kanske kan komma nära sanningen, om än inte jag! Min "källa" har förmodligen en dejt med John Blund så hen får jag inte tag på nu! Kan alltså inte bekräfta el. dementera något. har bara skrivit här i tråden det jag fått berättat för mej! Varför kommer du inte med egna teorier? eller har du kanske- rent av-sanningar istället, som du kan dela med dej
Citera
2013-07-29, 01:18
Medlem
jukeboxflowerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggeball
Skulle verkligen veta vad dessa familjemedlemmar gjorde denna kväll eller syna deras alibin.

Flera av oss har sagt det tidigare...vi har helt enkelt för lite information och den lilla information vi har kan innehålla en hög grad av brus eller ren desinformation.

Något måste ändå ha gjort att Polisen valde att slå till mot KJ, med husransakan, undersökning av lägenhetenen, bl. a. fynd i lägenhet, spade/rep, blodspår i bilen, övriga vittnesuppgifter måste ju rimligen vara så kraftfulla för polisen, att man åsidosatt djupare undersökningar på annat håll? I annat fall har vi väl att göra med totalinkompetenta utredare?

Är det bara primärt KJ:s lägenhet och de fordon han utnyttjat, som det är gjort en grundlig undersökning av?

När det gäller familjen B och t o m föräldrarna/föräldrahemmet till KJ, så är väl aldrig någon tyngre undersökning genomförd överhuvudtaget, eller hur? Polisen har s a s haft för lite på dessa parter och kanske både rent rättsligt och media-politiskt, i kombination att man tyckt att man hittat så mycket på KJ. Så har man antagligen i princip nöjt sig med att hälsa på hos nyckelpersoner hos dessa och intervjua/förhöra dem. Göra uttdrag på ett par sms i ev. trafik mellan MB och VB, osv.

Hos dessa parter har man alltså inte i tidigt skede undersökt med luminol, i exempelvis sushi restaurangens kök, restauranges firmabilar, MB:s karateklubbs lokaler, KJ:s pappas garage, KJ:s pappas tillgång till förråd på F21 eller tillgång till militära fordon som ex. är inplanerade för destruering av FMV, etc. etc. Inget sådant är ordentligt kollat, eller hur?

Polisen har onekligen också mycket saker att ta hänsyn till, inte rent juridiskt utan även rent taktiskt. Saker som inte alltid är helt optimalt för deras utredning.

Om vi tänker rent hypotetiskt... Visst kan någon inom familjen B vara gärningsman/gärningsmän i denna mordaffär, men det är mycket som ändå talar emot det. Vi måste då ha ett avancerat scenario där person/personer inom familjen B (alt. knutna till familjen B eller B:s verksamhet), planterat bevis runt ikring KJ och på så sätt strukturerat och planerat s a s gjort honom till en "fallguy". För att det här skall vara möjligt så kräver det att några av dessa hypotetiskta individer alt. har haft tillgång till blod från VB, alt. fört blod efter mordet på VB och planterat detta på fyndplats i bl. a KJ bil, utan att NÅGON ser detta. Vidare måste KJ haft sin bil olåst eller så har man dyrkat upp bilen. På något sätt kräver det också att KJ bör ha haft kontakt/relation med MB eller MB:s familjemedlemmar innan VB mördades. Som skapat tillfällen att obemärkt se till att fingeravtryck hamnar på plastpåsar ihop med VB:s blod osv.

Det är möjligt, men det är väldigt långsökt. I annat fall måste ny information dyka upp här som befäster ett sådant scenario. Ex. på hypotetiska saker som kan befästa dylikt scenario är:

- Mer information om att VB skulle ha arbetat i MB:s restaurang. Kan hon ha upptäckt ogentligheter i verksamheten?
- VB hade en väninna som varit hotad. Av vem? Finns det ex. anknytning till organiserad brottslighet?
- Hur sköts MB:s företag, hur är de uppsatta och ev. av vem? Vilka sammarbetspartnes finns?
- Fanns tecken på att VB var gravid?
- Vad för slags relation hade VB och MB? Finns vittnen? Har VB berättat något för sin mamma?
- Hur styckades VB? Vad saknas från hennes kropp?
Senast redigerad av jukeboxflowers 2013-07-29 kl. 01:24.
Citera
2013-07-29, 01:35
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneblyfot
Lite märkligt att MrFold plötsligt dyker upp i tråden när ämnet: "karatefamilj" yppas!! efter nå'n sida av tystnad! själv är du MrFold bara en upprepning av " tidningsfakta". Så istället för att vara så j-la irriterad och precis,! så kan du väl låta oss andra "leka krimmare"! Någon kanske kan komma nära sanningen, om än inte jag! Min "källa" har förmodligen en dejt med John Blund så hen får jag inte tag på nu! Kan alltså inte bekräfta el. dementera något. har bara skrivit här i tråden det jag fått berättat för mej! Varför kommer du inte med egna teorier? eller har du kanske- rent av-sanningar istället, som du kan dela med dej

Läs Spindelfridas inlägg ovan istället! Där har du med 99,82% sannolikhet det verkliga upphovet till ryktet om den uppbrända bilen. Det var ju tydligen inte ens nån koppling med "AB". Vederbörande var istället FB-vän med en FB-vän till offret och bilen anmäldes stulen och uppbränd den 19:e maj. 2 veckor efter försvinnandet alltså, men flera dagar före upptäckten av kroppsdelarna och anhållandet av KJ.

Det tråden behöver (liksom de flesta krimtrådar) är inte fler "teorier" utan fakta. Sen är vi däremot några stycken som vet hur mycket oreda och strul som skapas i trådarna ofta pga felaktiga fakta, missuppfattningar, förvrängningar och gissningar som tas för sanning av andra. Vi försöker när vi orkar stämma i bäcken så gott det går så att man slipper att lägga massa tid och kraft på saker som är helt oväsentliga eller rentav helt felaktiga. Ditt "bilspår" är med med all säkerhet det, en ren "anka" helt enkelt. Men visst: Har du fakta som visar att det faktiskt finns en annan uppbränd bil som verkligen tillhörde "AB" och som alla i tråden har missat i flera månader så vore det förstås väldigt intressant. Men jag tvivlar för att uttrycka det milt.
Citera
2013-07-29, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Undrar hur KJ lyckades åka runt och lämna kroppsdelar utan att polisen såg det.
Undrar om polisen egentligen är säkra på medgärningsman/män men de vill inte uttrycka det rakt ut.
Någon som kan påminna sig om vi fått någon info angående ungefär hur länge kroppsdelarna legat där de hittades?
Han hade lördag, söndag, måndag, tisdag, onsdag på sig att stycka och gömma undan kroppen samt städa bort bevis så nog fanns det tid. Sedan hade de väl sina misstankar i början, mening får inte glömma bort att det dröjde ytterligare tid innan VB hittades. Innan dess visste man bara att hon var försvunnen och de sök som gjordes i början inriktades på att finna en levande person. I början hade de knappast dygnsspan på misstänkt GM.
Citera
2013-07-29, 01:53
Medlem
ME077s avatar
Om man utgår från att kroppsdelarna kom till fp först något dygn innan de hittades, då får man nog också utgå från att ngn annan än KJ placerade dem där. Såvida man tror på informationen att ödehuset var tomt dygnet innan benen hittades.
Blir två helt olika scenarier.
Citera
2013-07-29, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Precis. Jag framför bara min åsikt/teori att det bara är intellektuella pajasar som börjar tugga om karatespåret igen. Men du får så hjärtans gärna tycka och tro precis vad du vill.

Var det någonsin nedlagt som spår?
Citera
2013-07-29, 03:26
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Var det någonsin nedlagt som spår?

Var det någonsin ett spår?
Citera
2013-07-29, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Om man utgår från att kroppsdelarna kom till fp först något dygn innan de hittades, då får man nog också utgå från att ngn annan än KJ placerade dem där. Såvida man tror på informationen att ödehuset var tomt dygnet innan benen hittades.
Blir två helt olika scenarier.
KJ syntes tydligen vid ödehuset ngn av dessa dagar. Han kanske vet om att han har span på sig och lyckas smita iväg.
Kanske har MPS varit nära där han förs haft/styckat liket, kanske vill han själv låtsas hitta VB, för då skulle ingen misstänka honom.
Detta är om KJ är GM, annat scenario om det är ngn annan
Citera
2013-07-29, 03:35
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag är naiv som inte bara tror utan även är tämligen säker på att KJ är skyldig. Däremot är jag mer orolig att polisen inte klarar att ro detta i land. Det beror bland annat på de menlösa förhören de håller och att det finns en risk att de arbetar utifrån en felaktig hypotes.

Vad får dig att tro att förhören är menlösa? Har det kommit ut någon info om dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in