2013-07-29, 00:30
Medlem
Tjenare, Stemil här!

Det är så att jag har funderat på att köpa en HTC One eller en Samsung Galaxy S4. Enligt mig verkar S4:an vara bättre i överlag, men man får endast tillgång till 8.8GB lagring om man köper denna telefon. Dessutom kan man inte installera appar på ett eventuellt "externt" mineskort...

Jag har aldrig ägt en smartphone tidigare och därför undrar jag hur mycket lagringsutrymme man verkligen behöver? Kommer t.ex. lyssna på musik endast via Spotify.

Är det lilla lagringsutrymmet en "dealbreaker" enligt er? Bör man köpa HTC One istället?
Senast redigerad av BaconPojken 2013-07-29 kl. 00:54.
Citera
2013-07-29, 00:52
Medlem
Absolut ingen dealbreaker, att komma upp i den mängden utan massvis med stora spel känns väldigt orimligt.

Jag har 5gb kvar i min S4a, då har jag en del spel, spotify och massa annat såklart. Inget att oroa dig över, för övrigt är jag mycket nöjd med köpet
Citera
2013-07-29, 00:59
Medlem
Appar är det enda man helst inte ska föra över till SD, då dem kan sluta fungera.
Det stora uppet är då att appar kan max ta 3gb utrymme och då kan man ha musik, foton, etc. På SD'n.
All appdata sparas också på minneskortet. Android OS:et tar dock ungefär 4gb's utrymme så om du köper en s4a med 8gb kommer ca 4gig att försvinna.

Själv skulle jag köpa en s4a då den är bättre och du vill inte veta hur det är med en Nexus 4 som inte stödjer minneskort...

Kanske missade något i TS's post men finns det inte en 16gb sgs4? Det klarar man sig på ett tag iallafall.

Sgs4:a 16gb + 8/16/32/64 GB SD-kort.
Citera
2013-07-29, 03:07
Medlem
Stone..s avatar
Bra telefoner båda två! men jag hade valt S4:an.
Citera
2013-07-29, 20:28
Medlem
Hade S4an i drygt en månad, innan jag sålde fanskapet och köpte en HTC One igen (som jag hade innan men bytte på öppet köp till S4).

HTC One är bannemig finaste mobilen ute, och på andraplats är Oppo Find 5.
Citera
2013-07-29, 20:39
Medlem
Appar tar inte upp mer än några MB. Spel som tar upp mer, dvs några hundra MB lägger sig själva spelet från market/play på telefonen och resterande hundra MB som laddas ner när man startar spelet lägger sig på externt kort (om man har ett). Foto och musik läggs på externt om det finns.

Med andra ord. Utan externt minneskort klarar du dig bra. Med ett externt minneskort har du mer minne än vad du någonsin kommer använda.
Citera
2013-07-31, 20:02
Medlem
Jag vill bara påpeka att de spel jag har lägger sina data på det interna minnet (GTA III, Vice City, NFS Most Wanted etc) och att det blir trångt med bara 8,8 GB ledigt. Mina Spotifyspellistor tar upp 2,5 GB (Extreme quality) och lokalt lagrad musik (ej Spotify) ungefär 3 GB.

Spotify väljer minneskortet automatiskt om det är tillgängligt. Jag anser att 8,8 GB ledigt kan vara lite men det går att lösa genom att använda ett minneskort och FolderMounter för att flytta spel- och programdata till detta.

Förövrigt tycker jag att det är en dålig idé att köpa en S 4 just nu när tillverkarna snart visar upp sin höstkollektion (om ungefär en månad). Jag föreslår att man inväntar de nya kommande modellerna - även om man ställt in sig på S 4an lär den gå ner i pris så även i det läget lönar det sig att vänta lite.
Citera
2013-08-01, 01:18
Bannlyst
Inte direkt något problem.. Många appar använder dessutom externt SD-kort för lagring, t ex Spotify har jag för mig man kan ställa in så den gör det (kan ju bli några gb). Hade valt S4 över One helt klart även om du inte lär bli missnöjd oavsett val.
Citera
2013-08-18, 20:40
Medlem
Marakecas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaconPojken
Tjenare, Stemil här!

Det är så att jag har funderat på att köpa en HTC One eller en Samsung Galaxy S4. Enligt mig verkar S4:an vara bättre i överlag, men man får endast tillgång till 8.8GB lagring om man köper denna telefon. Dessutom kan man inte installera appar på ett eventuellt "externt" mineskort...

Jag har aldrig ägt en smartphone tidigare och därför undrar jag hur mycket lagringsutrymme man verkligen behöver? Kommer t.ex. lyssna på musik endast via Spotify.

Är det lilla lagringsutrymmet en "dealbreaker" enligt er? Bör man köpa HTC One istället?

Tjena. Du skrev ju ditt inlägg för ca tre veckor sen så du har kanske redan köpt din nya telefon. Jag sitter själv med en S4:a och telefonen är riktigt grym. Att installera appar på ett externt minneskort går alldeles utmärkt via t. ex App2SD- appen. Jag har i runda slängar 7.9GB ledigt i telefonen och jag har en hel del appar, både spel och annat. Komplettera med ett minneskort med några GB på så har du massor med lagringsutrymme. Du behöver definitivt inte oroa dig för att det ska ta slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in