2013-07-28, 23:18
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0llarnAiDig
Jag undrar lite om det här om att han säger "Jag är psykopat".

Av vad jag vet så får inte psykopater några psykoser på det sättet, utan är lugna och metodiska (verkar ju stämma in på TS mer och mer).
Rent teoretiskt, kan GM ha levt dubbelliv som psykopat en längre tid? 4% av befolkningen ska ju vara psykopater ungefär, men om detta var en psykos så talar det emot. Någon som kan ämnet bättre som kan svara?
Det motsäger ju varandra när han först påstår sig vara psykopat och sedan att han har empati. Detta verkar kunna vara något han grubblat på och som utlöst knäppen i huvvet.
Citera
2013-07-28, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
Ja, men det är väl inte fel i det om han inte har drogat. Vad som gör flashback så sorgligt är när folk sitter och hittar på säkra källor, sjuka personer som gör vad som helst i tron att dom får nätcreds.

Jo jag vet, det har varit mycket i den här tråden som inte alls stämt överens med verkligheten. Som tur är så sitter jag nära många källor så har kunnat skapa mig en uppfattning i första hand IRL.
Citera
2013-07-28, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
Det motsäger ju varandra när han först påstår sig vara psykopat och sedan att han har empati. Detta verkar kunna vara något han grubblat på och som utlöst knäppen i huvvet.

Dom flesta psykopaters strävan är väl att passa in, och lära sig sociala normer? Kan han försökt intala sig ha empati, och gjorde sitt yttersta för att testa sig? Och vem vet om han verkligen kände empati?

Tillägg från Wikipedia: "Psykopater är som regel medel- till högintelligenta.[2] En person som inte har fullt utvecklad psykopatisk störning kan istället lida av narcissistisk personlighetsstörning. Alla psykopater har narcissistisk personlighetsstörning som en del av sin störning.
När människor med psykossjukdomar ofta har bisarra beteenden och uppföranden, är psykopaten istället väl medveten om att föra sig rätt, vara trevlig och att inge ett gott intryck – det ingår i störningen. Uppförandet kan dock vara teatraliskt, personen kan uttrycka uppfattningar om sin egna förträfflighet, simulera känslor som anses passande, allt i syfte att manipulera för att uppnå bestämda personliga målsättningar. En person med psykopatisk störning har som regel svårt att förstå nyansskillnader i känslor, till exempel skillnaden mellan sexuell attraktion och äkta kärlek. I kombination med detta har psykopater ofta drag av impulskontrollstörningar samt saknar tålamod; de söker sig till äventyr och beter sig ansvarslöst."
Citera
2013-07-28, 23:36
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Jag undrar lite om det här om att han säger "Jag är psykopat".

Av vad jag vet så får inte psykopater några psykoser på det sättet, utan är lugna och metodiska (verkar ju stämma in på TS mer och mer).
Rent teoretiskt, kan GM ha levt dubbelliv som psykopat en längre tid? 4% av befolkningen ska ju vara psykopater ungefär, men om detta var en psykos så talar det emot. Någon som kan ämnet bättre som kan svara?

Den troligaste förklaringen (OM uppgiften är korrekt) är väl, att GMs kunskap om psykopati är för dålig. Han känner sig knäpp, men hans självdiagnostik är otillförlitlig.

En annan möjlig förklaring är, att hans offer skräckslaget tänkte "jösses, en psykopat!", när han vaknade och såg GM stå lutad över honom med kniven i högsta hugg. Han får en inkorrekt minnesbild av, att GM sagt det.
Citera
2013-07-28, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Den troligaste förklaringen (OM uppgiften är korrekt) är väl, att GMs kunskap om psykopati är för dålig. Han känner sig knäpp, men hans självdiagnostik är otillförlitlig.

En annan möjlig förklaring är, att hans offer skräckslaget tänkte "jösses, en psykopat!", när han vaknade och såg GM stå lutad över honom med kniven i högsta hugg. Han får en inkorrekt minnesbild av, att GM sagt det.

Så kan det vara. Men att han var så lugn och metodisk passar inte riktigt in på min tidigare bild av händelseförloppet. Om det inte var några Xanor eller andra droger inblandat, går det ens att avgöra i efterhand om han var psykotisk eller psykopatisk vid tillfället?
Citera
2013-07-28, 23:55
Medlem
Troians avatar
Vet inte om något av detta är nytt...

Angreppet mot 18-åringen: GM får något strul med kniven, går till köket och byter kniv. (Alltså har minst två olika knivar använts vid angreppen.) BO låser in sig på toaletten, där han ringer 112. Ett rörigt samtal och det tar ett par minuter innan SOS begripit vad som händer, och var.

Angreppet mot den äldre damen: Sjukvårdspersonal på plats insåg att det inte var något att göra. Polisen tar först en annan person som stämmer in på signalementet, då ger sig GM till känna på balkongen. Han lägger ifrån sig kniven, men innan han hoppar ned plockar han upp den igen. På gatan blir situationen mer allvarlig.

GM kom in som nummer två till akuten, den unga killen kom in sist. 42-åringen kom in först, vad jag begriper.
Citera
2013-07-29, 00:23
Medlem
Citat:

Läst lite smått i tråden och tänkte att jag lika gärna kunde bli medlem och skriva detta.

Jag vaknade absolut inte och var skräckslagen, Jag frågade honom Varför? och då svarade han helt lugn "För att jag är en psykopat".
Citera
2013-07-29, 00:34
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PPHH
Läst lite smått i tråden och tänkte att jag lika gärna kunde bli medlem och skriva detta.

Jag vaknade absolut inte och var skräckslagen, Jag frågade honom Varför? och då svarade han helt lugn "För att jag är en psykopat".

OK, GMs kunskap om psykopati, var nog dålig. Han kände sig knäpp, men hans självdiagnostik var otillförlitlig.
Citera
2013-07-29, 00:44
Bannlyst
Citat:
OK, GMs kunskap om psykopati, var nog dålig. Han kände sig knäpp, men hans självdiagnostik var otillförlitlig.

Vad är din teori om GMs mentala tillstånd då?
Citera
2013-07-29, 00:46
Medlem
MegaNanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PPHH

PPHH - i denna tragedi är ditt agerande - som gör att du och din mamma lever - en tröst. Att du är en hjälte kan du ta med dig i resten av livet.
Jag, och många andra, försöker förstå vad som hänt. Har precis som du blivit medlem på grund av det här. Hur kan en till synes vanlig och snäll kille plötsligt flippa så totalt som GM? Minns du hans blick? Det har talats om att den var "tom" ...
Citera
2013-07-29, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaNano
PPHH - i denna tragedi är ditt agerande - som gör att du och din mamma lever - en tröst. Att du är en hjälte kan du ta med dig i resten av livet.
Jag, och många andra, försöker förstå vad som hänt. Har precis som du blivit medlem på grund av det här. Hur kan en till synes vanlig och snäll kille plötsligt flippa så totalt som GM? Minns du hans blick? Det har talats om att den var "tom" ...

Jag får tacka så mycket men jag vet inte riktigt om jag är någon hjälte

Jag kan ärligt talat inte säga så mycket om hans blick med tanke på att jag ofta bär linser och har opererat ögonen. Det enda jag kan säga är att han såg "normal" ut. Just nu vill jag bara få reda på vad obduktionen säger.
Citera
2013-07-29, 01:07
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Vad är din teori om GMs mentala tillstånd då?

Psykotisk, antar jag. Kanske en debuterande schizophreni eller droginducerat. MegaNano skrev, att analysen inte visade några spår efter några droger. Det skulle vara intressant att få veta, med hur stor säkerhet, som man kan säga det (det är fullt möjligt att säkerheten är stor, jag vet inte).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in