2013-07-28, 22:55
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sedan
Egengtligen då? Det är samma ng-ljud som vid de franska låneorden, och precis lika irriterande?

Som In-Fredel nämner har det ett helt annat ursprung och dessutom en helt annan distribution bland talarna.
Citera
2013-07-28, 22:56
Medlem
sedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Är det uttalet ejenklien du syftar på? Det är i så fall inte av samma anledning det uppkommer.
Nej, egeNGtligen. Precis som intressangt, engtré osv.

Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Som In-Fredel nämner har det ett helt annat ursprung och dessutom en helt annan distribution bland talarna.

Ptja, då kan vi väl utesluta att det är på grund av franska låneord i alla fall?
Citera
2013-07-28, 23:01
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Nej, egeNGtligen.

Om du länkar till ett klipp där någon naturligt uttalar egentligen med ett ng-ljud följt av ett [t] ska jag överväga att tro dig.
Citera
2013-07-28, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Det kan inte vara talfel! Då vet vi det!
Just det.

Citat:
Det där får du formulera om, ty det är obegripligt. Andra meningen motsäger ju det du skrev i den första meningen.
Se, alltså var det inte obegripligt!

Citat:
Det är klart, men just ordet bänk kan inte uttalas annat än [bängk].
Bänk är bänk, intressant (entré osv.) är ett annat ord. Vad som gäller för det ena gäller inte nödvändigtvis för det andra.

Citat:
Sluta med dina kränkningar!
Varför kan du inte bara lära dig vad som är riktigt då?
Citera
2013-07-28, 23:04
Medlem
sedans avatar
Citat:
Om du länkar till ett klipp där någon naturligt uttalar egentligen med ett ng-ljud följt av ett [t] ska jag överväga att tro dig.
Känns inte som det lättaste att googla fram direkt, och det är inte som att jag har några sådana liggandes på lager så dessvärre får jag nog avstå.
Citera
2013-07-28, 23:05
Medlem
Citat:
Nej, egeNGtligen. Precis som intressangt, engtré osv.
Citat:
Samma här.
Citera
2013-07-28, 23:06
Medlem
mickelinds avatar
Citat:
Just det.

Se, alltså var det inte obegripligt!

Bänk är bänk, intressant (entré osv.) är ett annat ord. Vad som gäller för det ena gäller inte nödvändigtvis för det andra.

Och det skulle du lära ut? Tillåt mig hånle.
Citera
2013-07-28, 23:07
Medlem
Jag stör mig mest på folk som säger "avangcerat".
Citera
2013-07-28, 23:13
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Vilken tur då att du hört vuxna säga det också så att du togs ur din villfarelse.
Men det är ytterst sällan jag hör denna förändring till -ng i tex intressaNGt.

Däremot hör man mycket annat "nytt".
Att folk säger stog istället för stod har jag nämnt. En del "förkortningar" vid snabbt talad svenska som -na istället för henne (nämndes på familjeliv) är en annan.
En del av dessa känns mer naturligare än andra. Språket förändras ju sakta och går i regel mot en förenkling. En del av dessa oskrivna uttal gör man själv ibland.
Ett exempel dock som jag inte förstår varför en del använder är just ordet använda som en del uttalar som ANDvända. Okej om det kommer ur en dialekt med liknande konsonanttvångsmässighet, men det känns bara konstigt.
Citera
2013-07-28, 23:15
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Låt oss se här. Om jag "lär mig" vad du tycker är riktigt så slutar du kränka mig? Är det riktigt uppfattat?

Förresten, är inte lans ett franskt lånord? Kommer det inte från ordet lance, som betyder spjut på franska? Hur kommer det sig då att man inte ng-ar ordet lans? Kan du svara på det? Alla förutsättningar är där. Det finns ett n man gan ng:a, n:et följs av ett s och ordet är som sagt franskt.
Citera
2013-07-28, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Däremot hör man mycket annat "nytt".
Att folk säger stog istället för stod har jag nämnt. En del "förkortningar" vid snabbt talad svenska som -na istället för henne (nämndes på familjeliv) är en annan.
Inget av detta är nyheter. Formen stog har funnits sedan femtonhundratalet, minst. Kortformen -na har funnits minst lika länge, förmodligen ännu längre.

Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Ett exempel dock som jag inte förstår varför en del använder är just ordet använda som en del uttalar som ANDvända. Okej om det kommer ur en dialekt med liknande konsonanttvångsmässighet, men det känns bara konstigt.
Det är en sk. hyperkorrektion.
Citera
2013-07-28, 23:20
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Låt oss se här. Om jag "lär mig" vad du tycker är riktigt så slutar du kränka mig? Är det riktigt uppfattat?

Förresten, är inte lans ett franskt lånord? Kommer det inte från ordet lance, som betyder spjut på franska? Hur kommer det sig då att man inte ng-ar ordet lans? Kan du svara på det? Alla förutsättningar är där. Det finns ett n man gan ng:a, n:et följs av ett s och ordet är som sagt franskt.

Nej, alla förutsättningar finns inte där eftersom det är inlånat via tyskan. Hade det inte varit det hade det kunnat vara ett exempel på det jag nämnde förut, nämligen att vissa ord har stabiliserats i högre grad än andra (vilket i sin tur kan bero bland annat på när ordet lånades in, hur vanligt det varit i talspråk respektive skriftspråk och i vilka kretsar det använts).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in