2013-07-28, 20:21
Medlem
Detta är någonting jag också har uppmärksammat, men jag har svårt att direkt "kartlägga" vilken grupp som säger så.
Otroligt fult är det i alla fall.

Värst är när vissa uttalar Egentligen som "Ejengkligen". USCH. Jag tror att det kan bero på att folk inte kan se ordet i huvudet när de säger det, det vill säga, att de kanske inte riktigt vet hur det stavas och säger så som de tror att man ska uttala det.

Nu fladdrar jag iväg lite känner jag..

/Crew
Citera
2013-07-28, 20:38
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Jag har aldrig hört någon med detta uttal. Men det är väl som i de flesta fall när någon uttalar något fel - Antingen är det en dialektal egenskap (i vilket fall det måste vara en väldigt ful dialekt), eller också är det helt enkelt ren lathet och ovilja att lära sig tala korrekt.

Har du hört Annie Lööf prata nån gång?
Då har du troligtvis hört detta otroligt jobbiga talfel
Citera
2013-07-28, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Har du hört Annie Lööf prata nån gång?
Då har du troligtvis hört detta otroligt jobbiga talfel
Orkar inte finkamma videon, hon är för jobbig att lyssna på. Jag tycker dock att hennes uttal av bokstaven R är än värre.
Citera
2013-07-28, 21:02
Medlem
Kycklingsoffas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjaskane
Tror det i flesta fall handlar om dialekt. Orden mun/munnen uttalas inte ovanligt som mung/ mungen i den skånska dialekten.
Fan snackar du om? Kan man ha mer fel...
Aldrig i hela mitt liv hört en skåning uttala något ord med "ng" istället för "n"

/Skåning
Citera
2013-07-28, 21:06
Medlem
Vet en person som alltid uttalar "Parantes" som "Parangtes", sjukt jobbigt att lyssna på... När jag konfronterade honom med detta sade han att han inte visste att det heter "Parantes"
Citera
2013-07-28, 21:07
Medlem
sedans avatar
Mina erfarenheter med detta är att det är uteslutande stockholmare som har detta ytterst äckliga uttal.

Entré (angtre), konferens (konferangs), egentligen (egengtligen) osv. Det stör mig så sanslöst.

Ifall någon vill ha exempel på detta hemska sätt att prata så ladda ner den sista Harry Potterboken, läst av Krister Henriksson. Jag klarade inte av att lyssna genom den just på grund av detta.
Citera
2013-07-28, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sedan
Mina erfarenheter med detta är att det är uteslutande stockholmare som har detta ytterst äckliga uttal.

Entré (angtre), konferens (konferangs), egentligen (egengtligen) osv. Det stör mig så sanslöst.

Ifall någon vill ha exempel på detta hemska sätt att prata så ladda ner den sista Harry Potterboken, läst av Krister Henriksson. Jag klarade inte av att lyssna genom den just på grund av detta.

Jag måste nog tyvärr hålla med, inga av skåningarna jag känner talar så, de har andra talfel, däremot vet jag många 08or som har problem med ngande och även tycks tro att ord som ugn stavas ungn....
Citera
2013-07-28, 21:18
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sedan

Citat:
Ursprungligen postat av JHFNcrew
Värst är när vissa uttalar Egentligen som "Ejengkligen". USCH. Jag tror att det kan bero på att folk inte kan se ordet i huvudet när de säger det, det vill säga, att de kanske inte riktigt vet hur det stavas och säger så som de tror att man ska uttala det.

Nu fladdrar jag iväg lite känner jag..

Ja, du fladdrar iväg, liksom din medciterade medfladdrare ovan. Uttalet av egentligen är en helt annan fråga än de franska lånorden. Ett annat fel du verkar göra är att du ser ordet framför dig i huvudet som om skriftbilden på något sätt skulle vara ett rättesnöre för uttalet.
Citera
2013-07-28, 21:25
Medlem
typ0s avatar
Satt och tänkte efter om jag gör nåt liknande, och tror faktiskt jag säger "bängk" istället för "bänk".
Citera
2013-07-28, 21:32
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typ0
Satt och tänkte efter om jag gör nåt liknande, och tror faktiskt jag säger "bängk" istället för "bänk".
Det gör nog alla. Bänk ska uttalas så.
Citera
2013-07-28, 21:43
Medlem
Lustiga uttal och irriterande uttal kan man tveklöst göra ändlösa trådar om.
En favorit som brukar nämnas på tv ibland är Kalle Janka.
Var det där J:et kommer ifrån har jag aldrig förstått men ja, antar att även det är någon form av dialektal historia.
Citera
2013-07-28, 21:59
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel-Malmo
Lustiga uttal och irriterande uttal kan man tveklöst göra ändlösa trådar om.
En favorit som brukar nämnas på tv ibland är Kalle Janka.
Var det där J:et kommer ifrån har jag aldrig förstått men ja, antar att även det är någon form av dialektal historia.

Det kommer av att man glider från en främre, hög vokal till en lägre. Det sker även i ord som nia, sia, dia, nya, lya, rea, beasås, seans m.m. hos många talare. Att det är något ovanligare i Kalle Anka beror rimligen på att de flesta någorlunda vuxna talare är medvetna om att det finns en ordgräns där.
Senast redigerad av atitaranta- 2013-07-28 kl. 22:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in