2013-07-28, 17:43
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Ambulangs, stimulangs, alliangs, o s v. Vad är det för jävla sätt att tala? D v s att man säger "ng" i stället för "n". Är det dialektalt betingat eller ett talfel?

Ni vet vad jag menar. Hon på Ekot i P1 kör stenhårt med det här. Detta ng-ande förknippar jag med torra tanter och farbröder med humanistisk universitetsutbildning, läsglasögon i en snodd runt halsen och bruna strumpor. Ni ng-ar väl inte?

Vad säger Svenska Akademin om det här?
Citera
2013-07-28, 17:47
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Ambulangs, stimulangs, alliangs, o s v. Vad är det för jävla sätt att tala? D v s att man säger "ng" i stället för "n". Är det dialektalt betingat eller ett talfel?

Ni vet vad jag menar. Hon på Ekot i P1 kör stenhårt med det här. Detta ng-ande förknippar jag med torra tanter och farbröder med humanistisk universitetsutbildning, läsglasögon i en snodd runt halsen och bruna strumpor. Ni ng-ar väl inte?

Svenska Akademien hittar du här om du vill fråga dem, varför nu de skulle ha något att säga i frågan: http://www.svenskaakademien.se/
Citera
2013-07-28, 17:51
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Svenska Akademien hittar du här om du vill fråga dem, varför nu de skulle ha något att säga i frågan: http://www.svenskaakademien.se/
Jag tänkte mer på akademin här på Flashback.

Har du någonting vettigt att tillägga i frågan, eller är du bara ute efter att jävlas?
Citera
2013-07-28, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs

Jag vet inte vad Svenska Akademien säger, men jag säger att de som har sådant uttal är dumma i huvudet och/eller har en felaktig uppfattning om dessa ords etymologi.

Ambulans är t.ex. en participform av det latinska verbet ambulo och hade inget sådant uttal. Däremot var l:et troligen tjockt, men jag har aldrig hört dessa kvasiintellektuella nyhetsuppläsare uttala l tjockt.
Citera
2013-07-28, 18:01
Medlem
Jag har aldrig hört någon med detta uttal. Men det är väl som i de flesta fall när någon uttalar något fel - Antingen är det en dialektal egenskap (i vilket fall det måste vara en väldigt ful dialekt), eller också är det helt enkelt ren lathet och ovilja att lära sig tala korrekt.
Citera
2013-07-28, 18:08
Medlem
Jag har aldrig hört någon prata på det viset, personen du hörde säga så kanske helt enkelt sa fel? eller var förkyld
Citera
2013-07-28, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av empano
Jag har aldrig hört någon prata på det viset, personen du hörde säga så kanske helt enkelt sa fel? eller var förkyld

Jag har också hört det.

Det finns också vissa nyhetsuppläsare, främst i radio, som betonar alla stavelser nästan lika mycket, vad det nu ska gå ut på
Citera
2013-07-28, 18:13
Medlem
b0gfettos avatar
Intressangt har jag hört en del säga och jag har också råkat säga det någon gång. Är ursprungligen från Stockholm. Orden du tar upp i TS har jag aldrig hört dock.
Citera
2013-07-28, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Intressangt har jag hört en del säga och jag har också råkat säga det någon gång. Är ursprungligen från Stockholm. Orden du tar upp i TS har jag aldrig hört dock.

På franska uttalas det så (ungefär), och det är väl det som det kvasiintellektuella snobbuttalet handlar om.
Citera
2013-07-28, 18:22
Medlem
Tror det i flesta fall handlar om dialekt. Orden mun/munnen uttalas inte ovanligt som mung/ mungen i den skånska dialekten.
Citera
2013-07-28, 18:23
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag vet inte vad Svenska Akademien säger, men jag säger att de som har sådant uttal är dumma i huvudet och/eller har en felaktig uppfattning om dessa ords etymologi.

Ambulans är t.ex. en participform av det latinska verbet ambulo och hade inget sådant uttal. Däremot var l:et troligen tjockt, men jag har aldrig hört dessa kvasiintellektuella nyhetsuppläsare uttala l tjockt.
Orden är lånade via franskan. ang är en approximation av franskans nasala a.
Citera
2013-07-28, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Orden är lånade via franskan. ang är en approximation av franskans nasala a.

Jag vet. Men det känns ändå som att de snobbar sig med det uttalet. Folk som är "riktig" överklass använder inte ens det uttalet, om de inte är 70-80 år gamla.

Det är lite skillnad med ett ord som "pension", där man har avlägsnat sig så långt från det latinska "pensio" att det skulle låta mer absurt att uttala det "pänn-siån". Där använder jag själv "franskt" uttal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in