2013-06-10, 13:18
Medlem
Quinqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enupp
Du anser att anslutningen du kan få till just ditt hem inte är tillfredsställande för dig. Således kan Bahnhof inte vara ett bra köp.

Låter som en klockren analys.

Om jag i Sveriges största stad inte kan få anslutning till deras tjänster torde inte många i mindre städer inte heller få det! Var inte naiv, kan man inte leverera tjänster till stora delar av folket bådar det inte gott i framtiden om man inte åtgärdar problemet. :P
Citera
2013-06-10, 13:23
Medlem
_killahs avatar
Tillägg : Bahnhof kommer finnas tillgängligt som val för folk som bor i Uppsalahems lägenheter i Uppsala från och med detta år. Utbyggnaden av nätet pågår till de ca 14 000 lägenheterna uppsalahem har i Uppsala. Klart 2015.

Detta kan ju även bidra med en bra utökning av kunder skulle man kunna tro.
Citera
2013-06-10, 13:30
Medlem
Quinqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Det är snarare tvärtom. Det krävdes mer mod (eller ska man säga: Mer tro på bahnhof) att köpa vid 20 kr än det krävs idag.

Det är klart att det krävdes mer mod men ser man på det i efterhand är det helt klart en grymt lyckad affär!
Citera
2013-06-10, 14:31
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Dagens PE=10 är sjukt lågt för en snabbväxare. De flesta värderas mycket högre, dessutom på kommande års omsättning. Jag skulle vilja veta vilken aktie folk placerar i om de väljer bort Bahnhof i detta läge.

De som avstår idag måste ju alltså vara av åsikten att allt det som Karlung säger om de närmaste åren är ren bullshit. Det känns modigt. Karlung har givit pålitliga prognoser.

Även om argumentet kan framläggas att Bahnhof är ett bra case finns det en idé med att inte gå all-in i bolaget. Jag är inte för diversifiering för diversifieringens skull, men vid något andel börjar det bli vettigt att fundera på hur stor andel av portföljen i ett enskilt bolag man är nöjd med. Större bolag har kraschat tidigare och det kommer att hända även framgent. Alla aktier i en portfölj utom Bahnhof är pengar som de avstått från att köpa Bahnhof med.

Som någon var inne på tar det emot att höja sitt Gav. Har ett GAV kring 24 och när jag ser dagens kurs är det lätt att ångra att jag inte gick in tyngre. Även om värderingen ur ett historiskt perspektiv är fundamentalt sett modest, med ett P/E på 11 givet att prognosen för innevarande räkneskapsår infrias, är det svårt att inte psykologiskt tänka så. Tidigare inköpspris ska vara helt betydelselöst, allt som betyder något är det som kan observeras genom vindrutan, snarare än genom backspegeln. Ändå kan jag komma på mig själv med att tänka i liknande banor, men det är när vi är medvetna om något som vi kan förändra beteendet.
Citera
2013-06-10, 15:38
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Även om argumentet kan framläggas att Bahnhof är ett bra case finns det en idé med att inte gå all-in i bolaget. Jag är inte för diversifiering för diversifieringens skull, men vid något andel börjar det bli vettigt att fundera på hur stor andel av portföljen i ett enskilt bolag man är nöjd med. Större bolag har kraschat tidigare och det kommer att hända även framgent. Alla aktier i en portfölj utom Bahnhof är pengar som de avstått från att köpa Bahnhof med.

Som någon var inne på tar det emot att höja sitt Gav. Har ett GAV kring 24 och när jag ser dagens kurs är det lätt att ångra att jag inte gick in tyngre. Även om värderingen ur ett historiskt perspektiv är fundamentalt sett modest, med ett P/E på 11 givet att prognosen för innevarande räkneskapsår infrias, är det svårt att inte psykologiskt tänka så. Tidigare inköpspris ska vara helt betydelselöst, allt som betyder något är det som kan observeras genom vindrutan, snarare än genom backspegeln. Ändå kan jag komma på mig själv med att tänka i liknande banor, men det är när vi är medvetna om något som vi kan förändra beteendet.
Jag löste mitt "problem" genom att sälja och köpa i ny portfölj. Alltid roligt med fina siffror i portföljen men när de fina siffrorna blir som en spärr för eventuellt ökande av innehavet (när det finns högre förhoppningar om framtiden) så är det kanske bäst att "börja om från början".

Citat:
Ursprungligen postat av Quinqq
Är inte insatt på vilket fibernät som som är anslutet till min lägenhet men uppenbarligen är det något annat än vad de erbjuder!
Kolla gärna upp det. För jag antar att du inte bor i en lägenhet med ett låst nät (t.ex. till Telia eller Bredbandsbolaget) utan ett öppet nät.

Nu vet jag inte exakt vilka stadsnät som Bahnhof är anslutna till men jag kan tänka mig att det är några stycken. Sen är även Bahnhof anslutna till Telia Öppen Fiber som även det är väldigt stort, rikstäckande och under ständig expansion.
Citera
2013-06-10, 22:10
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Imorgon kl.06.45 (tisdag 11 juni) kommer Bahnhofs VD Jon Karlung medverka i TV4 Nyhetsmorgon och prata om integritet på nätet.
Citera
2013-06-12, 11:30
Hartarbetes avatar
Märkligt sammanträffande. Igår bjöd TV4 in för att prata om integritet mot bakgrund av Edward Snowdens avslöjande. Idag släpper Bahnhof en ny global integritetstjänst.

http://bahnhof.se/press/press-releases/0/149/2013/06/12/ny-krypteringstjanst-skyddar-alla-mot-overvakning

https://integrity.st/
https://5july.org/

Karlung har tidigare sagt att många spännande projekt skall sjösättas i år.
Citera
2013-06-12, 18:31
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Om jag i Sveriges största stad inte kan få anslutning till deras tjänster torde inte många i mindre städer inte heller få det! Var inte naiv, kan man inte leverera tjänster till stora delar av folket bådar det inte gott i framtiden om man inte åtgärdar problemet. :P
Inte många inte? ..

Jag kan få Bahnhof.

Jag har Bredbandsbolaget.

Jag kan få en massa annat med.

Jag kan t.o.m. få Bahnhof i sommarstugan tror jag.
Citera
2013-06-12, 20:57
Medlem
Quinqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Inte många inte? ..

Jag kan få Bahnhof.

Jag har Bredbandsbolaget.

Jag kan få en massa annat med.

Jag kan t.o.m. få Bahnhof i sommarstugan tror jag.

Kul för dig, men jag kan inte få Bahnhof oavsett hur mycket du nämner det...
Citera
2013-06-12, 22:18
Hartarbetes avatar
Citat:
Kul för dig, men jag kan inte få Bahnhof oavsett hur mycket du nämner det...

Bahnhof finns ju i stadsnäten. Så om du saknar stadsnät så är du utelämnad till det som finns i fastigheten och/eller de leverantörer som kan ge dig xDSL -lösning. Stadsnäten växer dock snabbt så det är fullt tänkbart din fastighet blir en stadsnätsfastighet också någon gång. Du kanske kan påverka det genom att tjata på lämplig person.

Bahnhof verkar ha fattat det svåra men vettiga strategiska beslutet att skippa DSL-teknik även om den kunde varit lönsam något eller några år till. Därför är 94% av Bahnhofs kunder idag fiberkunder.

Bolag som alltele eller phonera har ju väldigt många koppar-kunder (ja, nästan alla) med ADSL-teknik och säljer den fortfarande. Det syns ju tyvär i bolagets rapporter, pyspunkan alltså. Dessa bolag är därför ganska hopplösa case investera i, då det är inversen på framtidsbolag. Lönsamma ADSL-kunder som betalar 4-5000 kr per år med 30% marginal skall ersättas men stadsnäts-dito som betalar 2-3000 kr med betydligt lägre marginal. Inget roligt för dessa koppar-bolag. Det bästa de kan göra är att med alla medel, inklusive oetiska och fula metoder, sinka kundernas uppsägningar. Vilket alltele också verkar göra om man skall se på alla missnöjda kunders vittnesmål. Jag skulle inte välja alltele eller universal. Lite läbbiga.
Citera
2013-06-27, 09:31
Hartarbetes avatar
Hänt en del...

Bahnhof har lanserat sin egen anonymitetstjänst http://www.integrity.st
När den är inkörd och trimmad kommer den bli öppen för alla, som jag förstår det. Inte bara bahnhofs kunder.

Bahnhof har också lanserat en säkerhetstjänst för företag, NoLeaks.
http://bahnhof.se/ftg/bredband/extra/NoLeaks

Man går också ut i en kampanj mot BRF med sin nya produkt opengiga.
http://www.opengiga.se/
http://bahnhof.se/fastighet/
Citera
2013-07-28, 16:51
Medlem
Undrar ju egentligen vem som skriver rapporterna "Kassaflödet är enastående", "fantastiskt fjärde kvartal", massor av utropstecken etc.

Vad innebär det att Bahnhof har datahallar innanför tullarna? Jag tolkar det som att uppkopplingen blir snabb, men är det verkligen märkbart för den stora massan? Hur skiljer det sig från Bahnhofs konkurrenter?

Spontant känner jag förtroende för ledningen, det har ju helt enkelt gått bra hittills. Det jag undrar över är vilka framtidsmöjligheter Bahnhof har att erbjuda? På vilket sätt kommer de skilja sig från konkurrenterna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in