2013-06-08, 20:27
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enupp
Det har Apple absolut, de har även växt sig så stora att marknaden börjar ta slut. Man kan inte vara en snabbväxare för evigt, vilket jag antar är vad som gör marknaden ljummen. Bahnhof har dock möjlighet att fortsätta växa snabbt under en väldigt lång tid framöver, inte ens på den svenska marknaden är de i närheten av att få slut på eventuella kunder. Apple kanske också är undervärderat, vem vet?

Är det som så är det ju tur att Karlung äger större delen av Bahnhof, inte har någon direkt möjlighet att sälja och har ett klart intresse i att företaget går bra samt därtill är relativt ung och kry.

Problemet med bolag som växer så fort är att framtiden är oviss och det blir ytterst svårt att kvantifiera vad som är rimligt att betala i dag. Apple kan växa fort, eller så kan tillväxten sacka ihop totalt. Därför kan Apple i dag vara kraftigt undervärderat eller kraftigt övervärderat och därför är det tufft när vi inte har kristallkulor. Bolag som Coca-Cola som haft en stabil tillväxt över tid är enklare att räkna på. Det kan bli smärre skillnader, men det ger inte ett lika monstruöst utslag på fundamentala värdet.

Som sagt är det på gott och ont. Karlung har givetvis ett stort intresse av att det ska gå bra då nästan allt hans guld finns ombord på det flygplan han själv rattar. Ska man köpa en flygbiljett ombord på Karlung Air, gäller det bara att hoppas att kaptenen fortsätter styra med lika van hand som han gjort tidigare. Jag är inte orolig än, men det är en risk att vara medveten om, då andrepiloterna inte riktigt varit värda sitt salt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Försäljningen fortsatte öka även utan Karlung. Däremot blev kostnadskontrollen lite sämre. 2012 blev då lidande eftersom mycket kraft ägnades åt att styra upp verksamheten, ersätta lite chefer och andra.

Men det positiva med detta är att nu vet vi att Bahnhof håller bra koll på kostnaderna närmaste åren. Q4 var marginalen imponerande 16%. Q1 dras ner lite av engångskostnader för att öka marginalen i telefonidelen. Dessutom har man vässat priserna lite i stadsnäten och det är ju roligt för kunderna och vad som är bra för kunderna är troligen bra för bahnhof på lång sikt.

Innovationstakten rullar ju på framöver. Dels nämnda projekt men sedan handlar innovationen också mycket om affärsutveckling. Att kläcka ideer om hur något skall säljas och till vem. Som exempel den VPS-försäljning de nu dragit igång utomlands med all uppmärksamhet kring bolaget som solsegel.

Du talar redan med en frälst man. Jag vet att de fått upp marginalen när Karlung tagit över kontroll över bolaget och det är fantastiskt. Försäljningen i slutet av 2011 kanske ökade, men hur kul är det när marginalerna tar stryk? Att tala om att osentimentalt kapa kostnader gör man inte om det bara är smärre marginalförsämringar.

Vad tror vi förresten om Karlungs nya projekt MDC som ska särnoteras på börsen nästa år, bu eller bä?
Citera
2013-06-08, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Vad tror vi förresten om Karlungs nya projekt MDC som ska särnoteras på börsen nästa år, bu eller bä?

Svårt att tycka någonting om det då jag inte kan påstå att jag vet speciellt mycket mer än vad affärsidén är. Att köpa bolag utan historik är inte någonting jag har för vana.

Projektet har fått väldigt mycket publicitet och visar det sig att de lyckas börja sälja och bygga upp en orderbok så kan det mycket väl vara så att jag deltar i nyteckning. Beroende på pris och villkor såklart. Knappast med någon större summa dock.
Citera
2013-06-08, 22:33
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo

Som PR-projekt har det nog redan betalat sig eller kommer betala sig. Anläggningen de bygger precis intill den 2x4-filiga motorvägen in/ut mot Stockholm (30 meter från motorvägen) vid Kista är ju också en lysande marknadsföring av bolaget i Stockholm.

Som kommersiellt projekt var jag först lite skeptisk men det känns som det växer ju mer jag får fundera.

Det verkar som fler än Bahnhof tror detta är framtiden.

Dell MDC
https://www.youtube.com/watch?v=edxGchBp0_E

SGI MDC
https://www.youtube.com/watch?v=jaTYr1ZCgoE

Microsofts vision om MDC
https://www.youtube.com/watch?v=PPnoKb9fTkA

HP MDC
https://www.youtube.com/watch?v=5C0dOkgogsI

IBM MDC
https://www.youtube.com/watch?v=u6g72_vsrM8

Bahnhof MDC
http://www.mdcstockholm.com/news/pictures
Citera
2013-06-09, 21:13
Medlem
Quinqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allban
Man äger inget stamnät, man har köpt fiberpar ifrån den gamla Utfors-ringen, rätten och rören för att lägga mer fiber såldes till Telenor. Skulle man nu äga det stora stamnät som man påstår att man äger skulle anläggningstillgångar vida överskrida 1 miljard.

Har läst igenom tråden och detta är inget bolag som jag har lagt märke till innan men ovanstående citat är det som jag anser drar ner mest i värderingen/förhoppningarna. Efter att ha läst lite i denna tråd om hur billigt deras fiber är så kollar jag givetvis upp deras priser på deras hemsida. Till min förvåning påpekas det till mig att de inte erbjuder fiber till min adress. Observera att jag inte bor i en liten skithåla utan i huvudstaden, Stockholm. Där föll alla förhoppningar från min sida, har man ett minimalt nät kan man också bara förvänta sig en minimal utveckling.

Därav har också Bahnhof ett lågt substansvärde på ungefär 10 gånger under aktiens värde. Det som saknas är nätet, utan den kommer förhoppningarna förlisa.
Senast redigerad av Quinqq 2013-06-09 kl. 21:16.
Citera
2013-06-09, 23:07
Medlem
ifconfigs avatar
VPS är inte direkt någon nyhet, det finns aktörer i Sverige som var före Bahnhof. Jag själv har köpt VPS tjänster i flera år från andra aktörer i utlandet.
Citera
2013-06-10, 00:05
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ifconfig
VPS är inte direkt någon nyhet, det finns aktörer i Sverige som var före Bahnhof. Jag själv har köpt VPS tjänster i flera år från andra aktörer i utlandet.

Det finns massor av aktörer som erbjuder VPS. VPS är framtiden. Men Bahnhof spelar i en speciell liga här. Det handlar dels om uppmärksamheten. Det handlar om wikileaks och coola datahallar och lite allt möjligt.

Webbsidan http://bahnhof.net har ca 2-3000 besökare per dygn (driftloggen borträknat) och besökarna är inte där för att spela dataspel.

Tittar man vem som länkar upp sidan hittar man TV & Tidningar, forum, m.m. över hela jordklotet.

Som t.ex. den här:
http://abcnews.go.com/blogs/headlines/2013/05/cold-war-meets-sci-fi/
Ägna 2 minuter åt att kolla på sidan och notera att de både länkar Bahnhof.net och ger Bahnhof uppmärksamhet i största allmänhet.

Tror du verkligen inte detta betyder något? Det tror jag. Bahnhof.net är ca 6 månader gammal i nuvarande tappning. Bahnhof säger själva i Q1-rapporten att VPS-försäljningen nu ökar mycket kraftigt och hälften av försäljningen kommer från utlandet.

Det intressanta här är ju inte om VPS är något nytt eller inte. McDonalds var inte först med hamburgare......
Senast redigerad av Hartarbete 2013-06-10 kl. 00:55.
Citera
2013-06-10, 00:44
Hartarbetes avatar
Citat:
Det som stör mig med Bahnhof som många erfar är de floskler som Bahnhof använder.

Det som stör mig är att du hyllar avlyssnings/diktatur-kramarna Telenor och Telia men dissar Bahnhof. Känns ju verkligen som du hamnat snett. Ironi på hög nivå att du är aktiv i trådar om torrent, kopiering, bitcoins, m.m.

Citat:
Bahnhof driver/hostar inte en av 13 rootservrar utan 1 av 359 st.
Du menar väl 3 av 359 isåfall. Kan du inte vara konsekvent med din egna terminologi?

Så här skriver bahnhof. Precis exakt som det är, inkl hur anycast fungerar.

".....Klockan 09:32.11 i går morse driftsattes en viktig nodspegel i Bahnhofs datacenter Pionen i Stockholm. Det finns också två speglade servrar i Bahnhof nät; en i Oslo och en i Malmö.

- Det är tre olika servrar. Skickas en förfrågan till en L-server skickas den till servern närmast avsändaren. Det gör också Stockholmsservern till den centrala. Den ligger närmast alla sådana förfrågningar, säger Rickard Östman, nätchef på Bahnhof...."

Det är helt klart en fjäder i hatten att bahnhof huserar l-servern. Ska man lista ett gäng med fakta om bahnhof är det väl OK nämna att man huserar en av internets 13 root-servrar.

Citat:
Man äger inget stamnät
Och stamnät betyder för dig?

Citat:
man har köpt fiberpar ifrån den gamla Utfors-ringen
Och det är väl exakt det man var ute efter, varken mer eller mindre. Egen fysisk fiber. Ett eget stamnät.

Citat:
rätten och rören för att lägga mer fiber såldes till Telenor.
Äga rör och blåsa in fiber är en verksamhet som ligger helt utanför vad Bahnhof sysslar med. Skulle bahnhof börja ägna sig åt detta skulle jag nog trycka på sälj-knappen. Ingen har lyckats få en sådan verksamhet lönsam. Jag skulle tippa på att de flesta rör är helt tomma och så kommer förbli. Och för varje dag som går blir det allt billigare lägga nya rör och blåsa in fiber.

Någon sade att den enda fördelen med att ha många fibrer är att man kan använda gammal billig utrustning. Man "slipper" använda modern utrustning som bahnhof gör. Med modern utrustning får du idag ut 10 ggr så hög kapacitet som för bara några år sedan. Du behöver inte så mycket fiber.

Telia och telenor sitter troligen och håller på släckt fiber bara för att hålla konkurrensen borta och priserna uppe. Det måste reta dem något frenetiskt att Bahnhof kom över fiber. Nu säljer Bahnhof kapacitet till stora och små jättebilligt. Fan vad det måste störa f.d. monopolföretagen Telenor och Telia.

Citat:

Skulle man nu äga det stora stamnät som man påstår att man äger skulle anläggningstillgångar vida överskrida 1 miljard.

Känns som du hakat upp dig på begreppet stamnät. Blåsa in fiber i rör är inte riktigt så dyrt. Oavsett vilket är det rätt ointressant om utfors nerplöjda jobb varit värt miljarder hade bolaget inte gått omkull.
Citera
2013-06-10, 05:46
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinqq
Har läst igenom tråden och detta är inget bolag som jag har lagt märke till innan men ovanstående citat är det som jag anser drar ner mest i värderingen/förhoppningarna. Efter att ha läst lite i denna tråd om hur billigt deras fiber är så kollar jag givetvis upp deras priser på deras hemsida. Till min förvåning påpekas det till mig att de inte erbjuder fiber till min adress. Observera att jag inte bor i en liten skithåla utan i huvudstaden, Stockholm. Där föll alla förhoppningar från min sida, har man ett minimalt nät kan man också bara förvänta sig en minimal utveckling.

Därav har också Bahnhof ett lågt substansvärde på ungefär 10 gånger under aktiens värde. Det som saknas är nätet, utan den kommer förhoppningarna förlisa.
Vilket fibernät är anslutet till din lägenhet idag?

Jag kan väl lite stolt säga att jag ägt Bahnhof sedan 20kr-tiden. Visst har det varit en brutal utveckling senaste året. Det känns som att den kommer mattas av lite grann men fortfarande vara tillräckligt stor/stabil för att vara ett intressant kort att spela på. Det enda som talar emot ytterligare investeringar i dagsläget är på grund av att man inte vill höja sitt GAV
Citera
2013-06-10, 08:33
Medlem
Quinqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Vilket fibernät är anslutet till din lägenhet idag?

Jag kan väl lite stolt säga att jag ägt Bahnhof sedan 20kr-tiden. Visst har det varit en brutal utveckling senaste året. Det känns som att den kommer mattas av lite grann men fortfarande vara tillräckligt stor/stabil för att vara ett intressant kort att spela på. Det enda som talar emot ytterligare investeringar i dagsläget är på grund av att man inte vill höja sitt GAV

Är inte insatt på vilket fibernät som som är anslutet till min lägenhet men uppenbarligen är det något annat än vad de erbjuder!

Köpte du den vid 20 kronors tiden var det ett bra köp men jag kan inte riktigt säga samma sak om att köpa i dagens läge. För att över huvud taget kunna utvecklas måste man ha potentiella kunder och om man inte erbjuder sin tjänster till majoriteten av adresserna i Sverige blir det svårt att utvecklas eftersom att majoriteten av Sveriges befolkning inte kan använda sig av deras tjänster oavsett om de vill det eller inte! Men så länge aktien stiger bör du ju så klart behålla den!
Citera
2013-06-10, 08:55
Hartarbetes avatar
Citat:
Köpte du den vid 20 kronors tiden var det ett bra köp men jag kan inte riktigt säga samma sak om att köpa i dagens läge.

Det är snarare tvärtom. Det krävdes mer mod (eller ska man säga: Mer tro på bahnhof) att köpa vid 20 kr än det krävs idag. Nu ser man tydligt att vändningen är kraftig och uthållig. Karlung & Norman har städat och fixat.

Dagens PE=10 är sjukt lågt för en snabbväxare. De flesta värderas mycket högre, dessutom på kommande års omsättning. Jag skulle vilja veta vilken aktie folk placerar i om de väljer bort Bahnhof i detta läge.

De som avstår idag måste ju alltså vara av åsikten att allt det som Karlung säger om de närmaste åren är ren bullshit. Det känns modigt. Karlung har givit pålitliga prognoser.
Senast redigerad av Hartarbete 2013-06-10 kl. 09:13.
Citera
2013-06-10, 08:59
Medlem
Citat:
Är inte insatt på vilket fibernät som som är anslutet till min lägenhet men uppenbarligen är det något annat än vad de erbjuder!

Köpte du den vid 20 kronors tiden var det ett bra köp men jag kan inte riktigt säga samma sak om att köpa i dagens läge. För att över huvud taget kunna utvecklas måste man ha potentiella kunder och om man inte erbjuder sin tjänster till majoriteten av adresserna i Sverige blir det svårt att utvecklas eftersom att majoriteten av Sveriges befolkning inte kan använda sig av deras tjänster oavsett om de vill det eller inte! Men så länge aktien stiger bör du ju så klart behålla den!

Du anser att anslutningen du kan få till just ditt hem inte är tillfredsställande för dig. Således kan Bahnhof inte vara ett bra köp.

Låter som en klockren analys.
Citera
2013-06-10, 11:41
Hartarbetes avatar
Citat:
Sedan sparar Bahnhof in på peeringkostnader genom att låta en stor del av trafiken gå via öppna kopplingspunkter t.ex. som gör att det är mycket långsamt att skicka data från bahnhof till annan leverantör, men åt andra hållet går man närmsta väg.

Testar man Bahnhof.net eller Bahnhof.se på tjänster ute på nätet så är de ju mycket snabba.

Enligt pingdom är Bahnhof.net snabbare än 74% av alla siter och Bahnhof.se snabbare än 79% av alla siter. Upplevelse från Dallas, USA.

Telia.se får bottenresultat Your website is slower than 91% of all tested websites

Enligt alexa är Bahnhof.se supersnabb:
Average Load Time for Bahnhof.se
Very Fast (0.419 Seconds), 94% of sites are slower.

Knappar jag in Telia.se
Average Load Time for Telia.se
Slow (1.833 Seconds), 61% of sites are faster

Äh, Jag ska inte vara jobbig. Skillnaden förklaras med att sidorna är olika stora. Rensat från detta är hastigheten faktiskt samma. Sensmoralen är dels att hastigheten är i betraktarens öga och dels att andra faktorer spelar större roll.

Pingar man Telia.se eller Bahnhof.net från dallas skiljer det typ någon millisekund.
Senast redigerad av Hartarbete 2013-06-10 kl. 12:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in