2013-07-28, 20:41
Medlem
Jag tycker det känns som att Bahnhof är drivet av ett gäng IT-nördar med entrepenörskunskap, jämfört med ett gäng entrepenörer med IT-kunskap. Känns verkligen som att Bahnhof har koll på läget, bra utbud, bra support och riktar in sig mot proffskunder. Bra nisch som man verkar lyckas bra med.

Ja, jag är kund .
Citera
2013-08-02, 18:16
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarateDog1
Undrar ju egentligen vem som skriver rapporterna "Kassaflödet är enastående", "fantastiskt fjärde kvartal", massor av utropstecken etc.

Sätt dig och läs bredband2's rapport och försök hålla dig vaken om du kan. Man kan önska sig mer siffror i Bahnhofs rapporter men det är ju något även konkurrenter saknar. Jag försökte hitta en siffra i bredband2's rapport om kundtillväxten och det är helt omöjligt.

(äger inte bredband2 men vill hålla koll på läget)

Citat:
Vad innebär det att Bahnhof har datahallar innanför tullarna? Jag tolkar det som att uppkopplingen blir snabb, men är det verkligen märkbart för den stora massan? Hur skiljer det sig från Bahnhofs konkurrenter?

Vissa typer av kunder är intresserade av low latency. Många kunder är säkert intresserade av tillgängligheten. För Bahnhofs och Bahnhofs kunder är det ju mycket intressant att kunna attrahera eliten inom branchen. Det är lättare med en arbetsplats i Sveriges största stad.

Bahnhofs konkurrenter är inte så stora på datahallar. När Bahnhof satsade på Thule satsade bredband2 på en datahall i Umeå....så det är ju lite olika strategi.

Citat:
Spontant känner jag förtroende för ledningen, det har ju helt enkelt gått bra hittills. Det jag undrar över är vilka framtidsmöjligheter Bahnhof har att erbjuda? På vilket sätt kommer de skilja sig från konkurrenterna?

Med Karlung vid spakarna känns det väldigt bra.

Jag tycker konkurrenterna är ganska färglösa och kraftlösa.
Bahnhof är ett hus fullt av entreprenörer. De har mycket ideer. De är flexibla och anpassar affärsideer till nya omständigheter. De exprimenterar och labbar och försöker utveckla sina erbjudanden. Det är sådant som givit dem den edge de har idag. De har också en tilltalande attityd.

En myt är t.ex. att Bahnhof är dyra. Tvärtom. Där priset är viktigast är Bahnhof snarare billigast. Däremot är de inte billigast där annat är viktigare, t.ex. kompetens eller andra egenskaper.
Senast redigerad av Hartarbete 2013-08-02 kl. 18:31.
Citera
2013-08-02, 18:35
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Jag tycker det känns som att Bahnhof är drivet av ett gäng IT-nördar med entrepenörskunskap, jämfört med ett gäng entrepenörer med IT-kunskap. Känns verkligen som att Bahnhof har koll på läget, bra utbud, bra support och riktar in sig mot proffskunder. Bra nisch som man verkar lyckas bra med.

Ja, jag är kund .

Känner inte igen mig. Hade fiber från Bahnhof tidigare och har bytt till Bredband2. De är billigare och betydligt stabilare.
Citera
2013-08-03, 01:07
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Känner inte igen mig. Hade fiber från Bahnhof tidigare och har bytt till Bredband2. De är billigare och betydligt stabilare.

Det här är ju också en aspekt när man analyserar aktien Bahnhof. Vi får väl jämföra lite då.

För 2 år sedan hade Bredband2 passerat 100.000 kunder. I senaste rapporten (kom igår) har de tydligen passerat 110.000 kunder. Dvs +10.000 kunder på 2 år.

För 2 år sedan hade Bahnhof 87692 kunder (i stadsnäten). För 3 månader sedan hade de drygt 113.000 kunder, alltså +25.000 st kunder. Om 3 veckor kommer en mer jämförelsebar siffra, då har de troligen ökat närmare 118.000-120.000 kunder, eller mer än +30.000 kunder under samma period.

Bahnhof ökar alltså +30.000 kunder under samma period Bredband2 ökar mindre än hälften.

Det verkar som de flesta trots allt föredrar Bahnhof. Faktum är Bredband2s dåliga tillväxt går inte att förklara på annat sätt än att det måste ha många missnöjda kunder som faktiskt säger upp avtalet. Jag tror nämligen inte det är inflödet av kunder som är Bredband2's problem då det har minst lika bra priser som Bahnhof.
Citera
2013-08-03, 08:45
Medlem
Tycker ni fortsatt att det är köpläge? Har ökat ganska mycket på kort tid.
Citera
2013-08-03, 11:58
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellegris
Tycker ni fortsatt att det är köpläge? Har ökat ganska mycket på kort tid.

ja för jag räknar med kursuppgång när q2 släpps. rörelseresultatet kommer nog öka uppåt 100%.
dom bör väl tjäna runt 4,50 kr i år så värderingen är inte hög.
skulle kunna tänka mig att köpa mer men med GAV 24,60 så det tar emot att köpa "dyrt" nu
Citera
2013-08-18, 21:53
Hartarbetes avatar
Jag postar detta delvis i hopp om att Caparzo som kommenterat här tidigare läser detta. Han har ju lagt till sig med den underliga åsikten att PE-tal numera är intetsägande så jag misstänker att han hugger direkt. Jag menar tvärtom att om man tittar vad som döljer sig bakom PE-talen förstärks snarare bilden av ett undervärderat Bahnhof.

Okej. Titta på nedanstående relativjämförelse, PE-tal 2013 och 2014 vid dagens kurs med 2013 & 2014-prognoser på framtiden av redeye och introduce förutom Bahnhof där 2013 är dryga bolagets egna prognos samt en sannolik 2014-prognos. På bredband2 har jag tagit den mest optimistiska av redeye och introduce och på alltele har jag presenterat båda.

Bolag Börskurs PE13 PE14 Tillväxt
------------------------------------------------------------------
BAHN Vid=50 kr PE13=11 PE14=9 Tillväxt=20%
BRE2 Vid=.39 kr PE13=25 PE14=14 Tillväxt=14%
DGC. Vid=98 kr PE13=18 PE14=15 Tillväxt=11%
TEL2 Vid=85 kr PE13=20 PE14=17 Tillväxt=4%
ATEL Vid=20 kr PE13=neg PE14=9/17 Tillväxt=?

Kritiskt tänkande människor, vänner av ordning och reda, ställer sig naturligtvis reflexmässigt frågan: "Okej, men vad är det som inte framgår i denna tabell som förklarar bahnhofs låga värdering?".

Fast det är snarare då det riktigt intressanta börjar. Skillnaden är snarare ännu större.

- Bahnhofs PE-tal är egentligen ännu lägre eftersom bolaget sitter på mycket cash (4 kr/aktie någonting). Både alltele och bredband2 är skuldsatta, alltele ganska mycket.

- Bahnhofs tillväxt är sannolik. Bolaget har en lång historia av hög tillväxt bakom sig och har mycket nya projekt i batchen, det finns potential snarare överaska uppåt. Tittar man på de andra bolagen är alltele en geggamojja av företagsaffärer, DGCs tillväxt flaxar upp och ner historiskt mellan 8% och 28% och bredband2 även om de har en mer stabil tillväxt så är den lägre.

- DGC har hittat en nisch där de kan jobba ostört och ta bra betalt men det är bara en tidfråga innan konkurrensen ökar bl.a. från bolag som bahnhof. Bahnhof har redan sådana här produkter och kunder. Det finns alltså nersida på DGCs lönsamhet samtidigt som det finns områden där bahnhof kan öka intäkterna.

- Alltele är tung på ADSL och koppar-sidan. Det är en hopplös situation när bolaget ska ersätta högmarginalprodukter i kopparnätet med lågmarginal i stadsnäten. Om alltele inte lyckas tjäna pengar idag - när ska de lyckas tjäna pengar? Tittar man på allteles hemsida får man bilden av ett modernt bolag. Den bilden är inte riktigt sann. Det bolaget presenterar på hemsidan, det är inte där bolaget idag tjänar sina pengar. Stadsnät och trådlöst är en mycket liten del av allteles intäkter. Bahnhof - å andra sidan - har nästan ingen exponering mot gammal teknik överhuvudtaget. 94% av privatkunderna är moderna IP-kunder.

- Bahnhof förfogar över egen infrastruktur. Bredband2 och Alltele hyr denna av bl.a. bolag som bahnhof, telia eller andra. Detsamma med DGC som hyr av bl.a. telia. Därmed är dessa bolag beroende av hyrkontrakt med andra leverantörer i större utsträckning än bahnhof.

- Både alltele, DGC och bredband2 är relativt nya oprövade bolag. DGC har ändrat affärside massor av gånger, sålt amigadatorer, pc-datorer och sedan telefoni. Alltele gör inte ens vinst och bredband2 är också relativt nytt. Jag tror bredband2 kan växa inom företagsmarknaden men det kommer aldrig bli något bahnhof av bredband2. Och frågan är ju varför man ska betala PE=20 för bredband2 i hopp om att det blir ett bahnhof, när man kan köpa orginalet bahnhof för PE=10. Det är snurrig värdering hur man än vrider och vänder på det.
Senast redigerad av Hartarbete 2013-08-18 kl. 21:57.
Citera
2013-08-18, 22:43
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Jag postar detta delvis i hopp om att Caparzo som kommenterat här tidigare läser detta. Han har ju lagt till sig med den underliga åsikten att PE-tal numera är intetsägande så jag misstänker att han hugger direkt. Jag menar tvärtom att om man tittar vad som döljer sig bakom PE-talen förstärks snarare bilden av ett undervärderat Bahnhof.

Okej. Titta på nedanstående relativjämförelse, PE-tal 2013 och 2014 vid dagens kurs med 2013 & 2014-prognoser på framtiden av redeye och introduce förutom Bahnhof där 2013 är dryga bolagets egna prognos samt en sannolik 2014-prognos. På bredband2 har jag tagit den mest optimistiska av redeye och introduce och på alltele har jag presenterat båda.

Bolag Börskurs PE13 PE14 Tillväxt
------------------------------------------------------------------
BAHN Vid=50 kr PE13=11 PE14=9 Tillväxt=20%
BRE2 Vid=.39 kr PE13=25 PE14=14 Tillväxt=14%
DGC. Vid=98 kr PE13=18 PE14=15 Tillväxt=11%
TEL2 Vid=85 kr PE13=20 PE14=17 Tillväxt=4%
ATEL Vid=20 kr PE13=neg PE14=9/17 Tillväxt=?

Berätta gärna varför du gillar P/E-talet så mycket. Mitt älsklingsnyckeltal är EV / (EBITDA - underhållsinvesteringar). I Bahnhofs fall kan P/E vara mer eller mindre bra, jag vet inte, jag är ingen domare eller jury, men generellt är det inte ett optimalt nyckeltal.

Det är drygt en vecka kvar till rapport, låt oss vänta in den innan vi gör alltför långsiktiga kalkyler. Är inte ett större fan av relativjämförelser och särskilt inte då det finns stora skillnader bolagen emellan, vilket du påpekar. Mer intressant skulle vara att relatera dagens värdering till historiska multiplar på bolaget. Oavsett vad vi önskar kommer tillväxten en vacker dag att mattas av. Frågan är när och i vilken takt.
Citera
2013-08-18, 23:31
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Berätta gärna varför du gillar P/E-talet så mycket.

Det har jag väl iofs inte sagt men du har däremot sagt att det är intetsägande. För normalbolaget (inget som växer 200% per år eller vars produkt störtdyker eller investmentbolag eller annat) är PE en ganska bra sorteringsnyckel.

Du själv plockade ju fram FENIX OUTDOOR för 2 år sedan och lyfte fram att PE =11. Sedan dess har FENIX dubblat i värde. Men det verkar inte som du själv följde ditt eget tips.

Citat:
Det är drygt en vecka kvar till rapport, låt oss vänta in den innan vi gör alltför långsiktiga kalkyler.

Sant. Ska bli spännande. Men oavsett vad resultatet blir är bolaget mycket lågt värderat. Rapporten kan omöjlighen vara så dålig att dagens toklåga värdering är rimlig.

Citat:
Är inte ett större fan av relativjämförelser och särskilt inte då det finns stora skillnader bolagen emellan, vilket du påpekar.

Men skillnaderna är till Bahnhofs fördel, det är det jag vill lyfta fram. Det hade gått att motivera att högre PE för Bahnhof än för de andra. Nu är det tvärtom - kraftigt dessutom.

Citat:
Mer intressant skulle vara att relatera dagens värdering till historiska multiplar på bolaget. Oavsett vad vi önskar kommer tillväxten en vacker dag att mattas av. Frågan är när och i vilken takt.

Det svarar fortfarande inte på varför skakigare byggen med större risker och sämre tillväxt än Bahnhof ska värderas högre. Det är inte riktigt vettigt.
Citera
2013-08-18, 23:58
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Det har jag väl iofs inte sagt men du har däremot sagt att det är intetsägande. För normalbolaget (inget som växer 200% per år eller vars produkt störtdyker eller investmentbolag eller annat) är PE en ganska bra sorteringsnyckel.

Du själv plockade ju fram FENIX OUTDOOR för 2 år sedan och lyfte fram att PE =11. Sedan dess har FENIX dubblat i värde. Men det verkar inte som du själv följde ditt eget tips.

Nej, det tycker jag inte att det är. P/E tar ingen som helst hänsyn till skuldsättning. Det tar ingen som helst hänsyn till skillnader mellan verkliga avskrivningar och bokföringsmässiga avskrivningar. Det tar ingen hänsyn till nedskrivningar och goodwillavskrivningar osv. Det gör P/E till ett trubbigt redskap och visst kan det fungera i vissa situationer i vissa bolag, men att jämföra en korg med x antal bolag på basis av P/E är jag mer tveksam till.

Varför verkar det inte som att jag gjorde det? Därför att jag inte stup i kvarten haussar bolaget och försöker driva upp kursen?

Citat:
Sant. Ska bli spännande. Men oavsett vad resultatet blir är bolaget mycket lågt värderat. Rapporten kan omöjlighen vara så dålig att dagens toklåga värdering är rimlig.

Som sagt, låt oss invänta rapporten och vi ska vara ödmjuka. Bahnhofs vaxvingar smälte 2011 och de kan smälta igen. Risken kanske inte är hög, men den finns där och det ska man minnas. En fråga: Du talar hela tiden om att bolaget är lågt värderat. Varför? Vill du driva upp kursen? Om ja, varför? Du som aktieägare och trolig nettoköpare vill väl att kursen ska vara så låg som möjligt? Du hade snarare tjänat på att försöka snacka ner kursen i så fall. Dina formuleringar får det att låta som du är stensäker på din sak. Är du således all-in i bolaget? Du verkar ha inspirerats av Karlungs rapportskrivande i din retorik. "Urstarkt kassaflöde!", "Rekordförsäljning och höjd prognos!" etc.
Citera
2013-08-20, 08:47
Hartarbetes avatar
Citat:
Nej, det tycker jag inte att det är. P/E tar ingen som helst hänsyn till skuldsättning. Det tar ingen som helst hänsyn till skillnader mellan verkliga avskrivningar och bokföringsmässiga avskrivningar. Det tar ingen hänsyn till nedskrivningar och goodwillavskrivningar osv. Det gör P/E till ett trubbigt redskap och visst kan det fungera i vissa situationer i vissa bolag, men att jämföra en korg med x antal bolag på basis av P/E är jag mer tveksam till.

Jag hade hoppats du med min tabell som utgångspunkt skulle förklara varför PE-talet i detta specifika exempel inte fungerande. Jag tolkar det uteblivna svaret som att du helt enkelt inte klarar av detta, därför att det helt enkelt inte finns någon förklaring.

Allt det du nämner talar ju till Bahnhofs fördel snarare än förklarar varför PE-talet är lågt.
Citera
2013-08-20, 21:25
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Jag hade hoppats du med min tabell som utgångspunkt skulle förklara varför PE-talet i detta specifika exempel inte fungerande. Jag tolkar det uteblivna svaret som att du helt enkelt inte klarar av detta, därför att det helt enkelt inte finns någon förklaring.

Allt det du nämner talar ju till Bahnhofs fördel snarare än förklarar varför PE-talet är lågt.

Du presenterar en tabell och säger till mig att vara grävande journalist, att jag ska vaska fram nettoskuldsättningsgrader, rörelsevinster, amorteringar, avskrivningar, rensa för engångsposter etc. Du ber mig om att liksom Sisyfos rulla upp stenen för kullen för att se den rulla ner igen. Varför får jag bevisbördan? Du verkar ha lagt en del arbeta på tabellen. Varför inte göra den med ett vettigare nyckeltal som ev ebit direkt i stället för att be en gammal sjuk och skröplig stackare som undertecknad att ta fram siffrorna?

Men låt oss för en sekund tala om Bahnhof i sig och dess värdering. Varför är värderingen låg? Jag tror att ett enormt beroende av Karlung, notering på aktietorget (vilket stänger ute institutionella investerare) och en rädsla för att bolaget slutar vara innovativt i affärsutveckling osv, är bidragande faktorer. Det blir med högsta sannolikhet en kraftig reaktion på rapporten. Hur stor andel av portföljen har du i Bahn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in