Citat:
Ursprungligen postat av
ReimerDenYngre
Finns det inte en stor lucka i den här tanken att någon sett DB och FH anlända till mordplatsen. Att polisen tror det förmodligen pga en nyligen rapporterad iakttagelse är något vi har starka skäl att tro. Åklagaren säger ju att DB och FH setts komma till platsen. Men har åklagaren verkligen ett trovärdigt vittne på det?
Det finns ju en stor lucka i detta och det är följande: Om S40:n anlände till mordplatsen med DB och FH i den så vem är det då som hämtat upp trion vid brandplatsen? Eller menar man att DB och FH tagit bilen till mordplatsen och därefter åkt tillbaka till 3 Älgar och först nu åkt vidare i två olika bilar. Är det inte snarare så att just för att ett vittne tydligen säger sig ha sett både FH och DB komma till Margaretavägen, just därför bör vi ställa oss kritiska till att det vittnesmålet är korrekt.
Anledningen till att vi trott att de inte gått från brandplatsen är ju att vi varit tvugna att få in FH i ett sammanhang, när han satt häktad.
Om han ändå är involverad, behövs ju inte den parametern?
Nu kan jag även se söder om DB,s place som dumpplats, vilket skulle varit orimligt om inte FH varit med, då de 2 kunde ha hämtat en andrabil på förbivägen, istället för att bara åkt förbi och sedan ringt FH på brandplatsen.
Men är du säker på att inte FH kommit i egen bil till Id@ för att slå följe till dumpningsplats eller blivit tillsatt att vänta på berget medan "vi fixar detta och kommer snart"?
Fast jag gillar våran ursprungsteori också, med att FH ringts från brandplatsen.
Det skulle ändå inte förvåna mig om de (FH och DB, eller bara DB), endast skulle hämta AJ, från början, och att idén att ta med sig kroppen utvecklades hastigt på plats. Eller att AJ, helt enkelt inte berättade om den planen, innan hjälpen anlände.
En annan möjlighet är ju att Id@ levde när AJ ringde efter skjuts hem till DB. När AJ kommer upp till lägenheten efter att lagt i dörrmattan, så pratar hon med PT. AJ kollar vem hon pratar med, börjar bråka med denne telefonen och klappar till Id@.
Då är redan DB och FH på väg, och AJ måste stressa med sig kroppen som den är.
I detta scenario måste uppgiften "efter midnatt" antas vara senare än strax efter midnatt.
Eller så lades dörrmattan dit för att DB och FH skulle komma på efterfest...