Citat:
Ursprungligen postat av
Mouchino
Redan när AJ bad DB och FH om hjälp borde en moralisk klocka ringt om att detta är FEL, vissa grejer ställer man inte upp på och han borde inte begärt detta av sina vänner. Bör finnas en klar gräns hos alla människor då vi till skillnad från djuren VET vad som är rätt och fel och har ett VAL att agera därefter. DB och FH kunde sagt, -NEJ vi kan hjälpa dig med mycket aldrig detta... Nej AJ, vi vädjar till dig att gå till Polisen.. VAFAN en ung oskyldig Kvinna???
Jag misstänker att de ångrar sig svårt nu...
Människan är ganska svag generellt och alla beskriver AJ som väldigt dominants, manipulativ, övertygande, skrämmande. FH beskrivs som en som gör vad man säger till honom och DB var kanske insnärjd av lojalitet och kände kanske att han stod i skuld. AJ bjöd (om han uppfyllde vad han lovar på facebook) DB på resa "all inclusive" när han var som mest nere efter faderns och broderns död. De har kanske delat allt i vått och torrt (bokstavligen). AJ har kanske hjälpt honom ur trubbel med rättvisan...
När de ställs inför detta - oförberedda, mitt i natten, onyktra (?) - gör de ett övervägt beslut? Eller blir de kallade till platsen utan att veta vad det gäller, sen står de plötsligt där i en blodig lgh med en död flicka framför sig. (OBS, jag diktar på nu för att föreställa mig scenariet, vet inte om de visste innan eller om de var upp i lägenheten). Men, jag föreställer mig att man får panik och kanske en inarbetad polisnojja slår till?
Om AJ är den manipulativa person han beskrivs som så vet han precis vilka knappar han ska trycka på för att få DB att göra som han vill. Jag säger inte det var rätt av dem att hjälpa till. Försöker bara förstå hur det kan hända. Ni kanske känner till experimentet där man fick helt vanliga studenter att ge (som de trodde) elschocker till försökspersoner. Människan är inte så stark som vi vill tro. De flesta faller för grupptryck, påverkan, situationen. Det finns de som står upp för rätt och fel. Som vågar säga ifrån. Men det gällde inte dessa två.