2013-07-27, 17:14
Medlem
Tjenare!
Jag är ingen höjdare på motorer och så men tänkte ändå försöka fixa startmotorn själv. Jag lyckades få loss startmotorn och skruvade isär den. Jag såg då att det vita "kugghjulet?" av plast helt har trasats sönder. Vet någon vad den här delen heter? Var kan man köpa en ny och kan jag fixa den själv?

http://oi40.tinypic.com/1zbfg1u.jpg

Väldigt tacksam för svar!
Citera
2013-07-27, 17:26
Medlem
zepofans avatar
Vilken bil det rör sig om är knappast intressant, eller?
Citera
2013-07-27, 17:33
Medlem
Passat -96 1,8 B4
Men tror inte det spelar någon större roll
Citera
2013-07-27, 17:48
Medlem
provocative77s avatar
Delen heter nog kugghjul.
Antingen köper du nytt hos Vag eller så köper du en beg startmotor för halva priset på skroten. Tror till o med att det går fortare via skroten.
Citera
2013-07-27, 18:02
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedemon
Passat -96 1,8 B4
Men tror inte det spelar någon större roll
Nej, det gör det nog inte, alla startmotorer är ju exakt lika.
"- Hej, jag skulle vilja köpa ett plastkugghjul till en startmotor"
Vad tror du första motfrågan blir?
Citera
2013-07-27, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Nej, det gör det nog inte, alla startmotorer är ju exakt lika.
"- Hej, jag skulle vilja köpa ett plastkugghjul till en startmotor"
Vad tror du första motfrågan blir?

Ja du, jag vet ju själv vad jag har för bil så det hade jag nog klarat av att svara på. Vad jag menade var att det nog inte spelar någon roll när det gäller de frågorna jag ställde. Men det är snällt att du försöker.

Jag har hittat vad delen heter nu. "planethus" och hittat rätt del till min startmotor http://www.frejbildelar.se/planetvax...osch-107-serie

Är det någon som vet om man kan byta den här delen själv? Vet någon hur man får isär startmotorn så att man får loss den gamla? Jag lyckas inte.
Eller ska man be någon mer kunnig om hjälp?
Senast redigerad av swedemon 2013-07-27 kl. 18:23.
Citera
2013-07-27, 19:25
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedemon
Är det någon som vet om man kan byta den här delen själv? Vet någon hur man får isär startmotorn så att man får loss den gamla? Jag lyckas inte.
Eller ska man be någon mer kunnig om hjälp?

Ja det går bra att byta den delen själv, man behöver inte vara två.
Om DU kan byta den kan bara DU svara på.

Men med tanke på den förståelse du visat hittills är det bäst att du ber någon om hjälp.
Citera
2013-07-27, 19:35
Medlem
Med tanke på att en begagnad startmotor borde gå att få för en femhundring ser jag inte direkt vitsen med att reparera den där.
Citera
2013-07-27, 19:45
Medlem
walklikeacats avatar
Du ska ha en eloge för att du har satt igång och demonterat! Jag själv har alltid - oavsett vad det är - försökt att reparera själv. Kommer ihåg en startmotor som jag fick igång igen i början av 80-talet, genom att ta delar från en gammal dammsugare och modifiera dom. Man lär sig oerhört mycket genom att skruva och se hur det faktiskt fungerar.

Det enda råd jag kan ge dig är att leta upp en sprängskiss på nätet. Vill du utöka söket så skriver du starter (eller starter motor) följt av exploded view (sprängskiss) och eventuellt planetary gear (planethus), Bosch, följt av -107
Senast redigerad av walklikeacat 2013-07-27 kl. 19:52.
Citera
2013-07-27, 20:00
Medlem
walklikeacats avatar
Vill du komma närmre i ditt sök så skriver du: planetary gear, starter, internal gear, Bosch
Citera
2013-07-27, 22:02
Medlem
Ta reda på vad det är för märke på startmotorn, antagligen är det bosch. Försök sedan hitta någon återförsäljare för bosch som säljer reservdelar. Kan garantera att VW inte säljer sådana här delar utan bara kompletta startmotorer, möjligtvis solenoid.

Det är oftast den vägen du får ta, har själv gjort så när jag lagat häcksaxar, bilar m.m. Det är ju i princip bosch som indirekt bygger vartenda bil =)
Citera
2013-07-28, 12:05
Medlem
Jag renoverade en startmotor för några år sedan, med ett trasigt drivhjul. Jag minns att det var relativt enkelt, vissa skruvar satt dock ganska hårt vilket krävde slagskruvmejsel. Man får se upp om kolen flyger loss, hittar man inte fjädern kan det bli onödigt besvär.

Jag rekommenderar att gå till en bilelektrisk verkstad för att köpa delar, då kan man också få lite tips om de är schyssta. Märke och modell på startmotorn är mycket bra att veta, bilmodellen är mindre intressant.

Passa gärna på att rengöra och smörja med en tunn olja så blir startmotorn som ny och orkar bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in