2013-07-27, 09:37
Medlem
Chrillothekids avatar
Spelar ju ingen roll när bussen ställdes över en ev. nedgrävd kropp, så länge det gjordes efter nedgrävandet, alltså från lördags natt och framåt. Man kom kanske på efteråt att de vore smart å ställa nått stort över graven. Sen att skriva på fb att bussen behöver en ny parkeringsplats kan ju betyda flera saker som tex. vilseledande, få det att låta bra inför grannar som kan ha synpunkter på varför de står massa bilar där etc.
Citera
2013-07-27, 09:43
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det har ju varit mycket prat om hur smart och van kriminell människa AJ är. Att de inte skulle använt telefoner; inte lämnat spår och att de skulle planerat dumpningsplatsen noggrant och bränt bilen som villospår.

Nu när det verkar som att de är lika korkade som vi föreställt oss, och använt telefoner, lämnat spår, varit flera än nödvändig samt fulla. Använt en olaglig bil och bränt den och dessutom troligen gått hem.
Ändrar det inte förutsättningarna drastiskt för var ida kan hittas?
3 fulla korkade virrpellar har ju antagligen inte tänkt nu heller, utan bara lagt henne någonstans på vägen bort eller hem. Om man kör från ida den normala vägen. Var "hamnar" man då om man kör planlöst? Västerut eller österut? Svårare är det nog inte.

Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Nej, folk tycker att vad de uppfattar som bad guys också skall vara korkade medan det som de uppfattar som good guys är smarta.

Världen blir så mycket enklare om den är svartvit!

Min uppfattning är att AJ är en person som tänker flera steg före, vilket kräver eftertanke, förutseende och människokännedom. Sedan kan han ibland vara impulsiv och göra saker som inte är så bra. Kort och gott är han en människa, men han hör säkert till de smartare även om han gör val som många smarta inte gjort.

Det många bortser från är omständigheterna GM & Co har haft att agera utifrån i det läge de hade då, precis efter mordet. Den information och de resurser man hade att tillgå vid den tidpunkten. Jämför man med planerade brott utförda av organiserade kriminella med gott om tid och ekonomiska resurser - ja då säger det mer om den egna begåvningen än om gärningsmannens begåvning.

Och vad menar man med "smart"? Streetsmart? Hög IQ? Kompetens inom kriminell verksamhet?

Jag föreställer mig att i en sådan akutsituation som GM befann sig i så kan andra faktorer än intellektuell begåvning (av den typ som visar sig i test) spela stor roll. Hur klarar man pressade situationer? Har man erfarenhet att falla tillbaka på? Kan man hålla sams och samarbeta effektivt? Grad av berusning, sömnbrist etc. Tillgängliga resurser.

När det resoneras i termer av särskilt "listiga" sätt att göra sig av med en kropp så krävs ofta någon typ av utrustning eller redskap. Det kan vara enkla grejer som vanligs verktyg, handskar, skyddskläder, rep, silvertejp, säck, presenning... Men du måste ändå ha dem till hands där och då för att kunna använda dem. En 23-årig tjej som bor i lägenhet har (normalt) ingen stor arsenal av utrustning. En Ikeakasse, några icapåsar och ev en hammare och diskhandskar, typ. Inte som en medelålders man med villa, bil och garage.

Även om de säker har tillgång till en hel del hemma och på arbetsplatsen är frågan - har de haft is i magen nog för att åka och hämta ev utrustning? Dessutom är det alltid en risk att använda egna eller jobbets grejer. Ju mer de far runt i tiden kring mordet - desto större risk att bli observerad eller lämna spår. En övervakningskamera, en väktare på rond, en morgonpigg hundägare, ett tidningsbud, en pensionär (morgontidning och kaffe kl 5, typ). En sopsäck t ex kan teknikerna visa att den kommer från jobbet (från samma rulle).

Jag kan tänka mig att - givet förutsättningarna - så har GM & Co handlat relativt rationellt. Där kan de ha haft nytta av:

- känslokyla ("alla" hävdar ju att den misstänkte är psykopat utan samvetet)
- lokalkännedom
- kriminell bakgrund.

Kriminell kompetens
Även om deras tidigare (kända) brott är på en annan nivå så har de, antar jag, skaffat sig erfarenheter och kunskaper:
- Lämpliga vägar för olaglig körning.
- Hur polisen jobbar.
- undanskymda platser, tex ställen som är lämpliga för omlastning/förvaring av olagligt gods.
- En viss juridisk kunskap, vad som krävs av bevisning och "knep" för att komma undan. Den kunskapen behöver inte grunda sig enbart på egna rättegångar utan snack och skvaller t ex på anstalt. Vad man läst på Intenetforum och kanske i olika FUP och domar.

Jag föreställer mig att man kanske har ett visst kriminellt "tänk" som gör att man "instinktivt" fixar vissa grejer. Nu spekulerar jag förstås... Har inte egna relevanta erfarenheter.

Jag tycker inte de misstänkta framstår som särskilt resursstarka. Bilar verkar vara ett av deras största intresse - ändå saknar man lagliga bilar och körkort. Tillgångarna verkar mest bestå av gamla ruckel (hus) och rishögar (bilar). Den huvudmisstänkte verkar dock förfoga över ett visst våldskapital. Åtminstone för att skrämma "vanliga" människor och småkriminella. Men för att få tyngre kriminella att göra större tjänster åt honom? Jag tvivlar...

Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Fast är han skyldig till den 14 år yngre Id*s försvinnande så börjar nog andra kriminella element tänka på sina egna döttrar.
Döms han för detta så ses han nog inte med blida ögon i något läger egentligen.
Tror inte han har så mycket att frukta av de kvinnomisshandlare/mördare och pedofiler jag antar att han placeras med vid fällande dom.
Senast redigerad av TigerKid 2013-07-27 kl. 09:50.
Citera
2013-07-27, 09:55
Medlem
Citat:
Njae.... Åkt till det här stället

https://maps.google.se/maps?q=58.322979,12.784113&hl=sv&ll=58.302655,12.5 31884&spn=0.001168,0.002411&sll=58.201057,12.83967 3&sspn=4.801235,9.876709&t=h&z=19&layer=c&cbll=58. 302655,12.531884&panoid=vu2_1ACjuz0HqGKH3ViLNQ&cbp =12,202.87,,0,1.2

Öppna näsan. Luktar det inte lik redan där du parkerar bilen. Gå in genom grinden och fem meter in hittar du en plats där det legat ett rådjur och ruttnat. Marken är brun och svart i rådjursprofil. Det är lätt att gömma för ögat men för näsan känns även ett borttaget lik. Om inte Missing People har haft klädnypa på näsan så har de alltså sökt mer än de kanske förstått...
Citat:
Ursprungligen postat av WaS-ToY
Vanligast med trafikdödat vilt, om ingen jägare fraktar bort det är att viltet helt enkelt släpas in en bit i omgivningen och blir mat åt diverse djur som äter kött.

Vid bebyggelse så fraktas det bort, läggs inte i säckar och jag tvivlar på att polisen är de som fraktar bort djuret. Mest troligt är det någon kommunjägare eller jakträttsinnehavare som får sköta det. Så funkar det här i alla fall.
Då är frågan, vem behövde ett stinkande ruttet rådjurskadaver? Eller kanske var det någon som tröttnat på stanken och grävde ned det? Men varför inte gräva ned det på samma plats i så fall?
Citera
2013-07-27, 10:00
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Spelar ju ingen roll när bussen ställdes över en ev. nedgrävd kropp, så länge det gjordes efter nedgrävandet, alltså från lördags natt och framåt. Man kom kanske på efteråt att de vore smart å ställa nått stort över graven. Sen att skriva på fb att bussen behöver en ny parkeringsplats kan ju betyda flera saker som tex. vilseledande, få det att låta bra inför grannar som kan ha synpunkter på varför de står massa bilar där etc.

Med tanke på att det finns fyra grannhus med full uppsikt så hade de säkert noterat grävande i trädgården. Du tror inte polisen varit där med likhund?

Nej har det grävts så är det hos FBP hundra meter bort... Eller rättare sagt där har det grävts och DB:s kk har efter DB:s häktning noterats på platsen så inlägget häromdagen att de inte är särskilt nära vänner är bara nys.
Citera
2013-07-27, 10:04
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Då är frågan, vem behövde ett stinkande ruttet rådjurskadaver? Eller kanske var det någon som tröttnat på stanken och grävde ned det? Men varför inte gräva ned det på samma plats i så fall?

Rådjurshår låg på marken, spår efter rådjurets huvud och ben var tydliga så om de inte styckat, rearrangerat om Id* och slagit in henne i rådjurshud så är alternativ hypotes att det var ett rådjur.

Det var gott om träd i området = rötter i marken men åker inom fem, tio meter... Jag gissar att man föredragit att gräva i åkern.

Åk dit själv. Jag är inget troll som talar om "velandatrakten" Du har en exakt GPS-koordinat och fem meter från grinden... Så skall man rapportera saker.
Senast redigerad av ReimerDenYngre 2013-07-27 kl. 10:12. Anledning: Träd på marken... Luddig formulering. Förtydligade till träd i området = rötter
Citera
Medlem
Analstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en-krokodil
Finns det papper på detta? Är han dömd? Internet är farligt i såna här lägen. Folk som inte gillar honom sitter och skriver en sak som tillslut blir sanning. Jag känner inte DB, men känner en som är nära honom, och det är inte mycket i denna tråden som är sanning. Om man säger så.
Alltså, kan inte du bara svälja det där diarrédränkta toapappret du sitter och suger på och sedan tänka efter lite innan du börjar spamma på med ditt "jag känner inte DB men han är oskyldig!"?

Du berättar emellanåt att du minsann inte känner DB, men ändå är det här återkommande kommentarer från dig:

Citat:
Bara för att DB har ansiktstatueringar så behöver han inte vara mördare...
Nej, men det har heller ingen påstått. Det faktum att han sitter (om)häktad känns däremot som en anledning att misstänka att han nog inte spenderar sina lördagskvällar åt att dricka hallonsaft och äta picnic med sina gosedjur. Eller?

Citat:
DB är en jävligt skön kille.
Ja, det tycker du säkert.

Citat:
Haha lol. Välja min vänkrets? DB är rädd för mig. Det är fakta.
Inte illa pinkat! Hur kan han vara rädd för dig om ni inte känner varandra?

Citat:
Själv är jag mer positiv och hoppas verkligen att hon hittas vid liv och att DB släpps. Han har verkligen inget med detta att göra!
Men du känner inte DB, så du har egentligen ingen aning alls.

Citat:
AJ befinner sig i nyköping ikväll.
Jaså? Har du meddelat det till polisen?

Alla ni som tror er veta var AJ är ringer väl polisen, förmodar jag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Fast... en skribent här skrev ju att Aftonbladet skrivit fel? Jag vet inte vad jag ska tro om bussen.

Själv har jag sedan många många poster tillbaka arkiverat bussen ihop med Sur-Kalles syra, men det är ju jag der...

Jag frågar mig, om man fått en kropp på halsen och man äger en buss, vad kan man då ha för fördelar av att blanda in denna buss i detta, gentemot att t.ex. dumpa kroppen i t.ex. en skog?

Hur jag än vrider och vänder på saken, så kan jag inte se någon som helst positiv (ur GM perspektiv) faktor; men nackdelar, ja tonvis.
Citera
2013-07-27, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purplegirl78
Frågan är nu om AJ befinner sig på Gyllene tider ikväll? Och om bussen ska avskrivas?
Det var inte han. Tatueringen på vänsterarmen stämde inte. Men det var en kille som var väldigt lik AJ och hade en liknade tatuering på bröstet. Hade jag fått hjälp med få fram bilden i från badkaret igår så hade min iakttagelse kunnat avskrivas direkt. Det var lite svårt att söka i mobilen så därför bad jag om hjälp med att få fram en bild.
Citera
2013-07-27, 10:08
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Själv har jag sedan många många poster tillbaka arkiverat bussen ihop med Sur-Kalles syra, men det är ju jag der...

Jag frågar mig, om man fått en kropp på halsen och man äger en buss, vad kan man då ha för fördelar av att blanda in denna buss i detta, gentemot att t.ex. dumpa kroppen i t.ex. en skog?

Hur jag än vrider och vänder på saken, så kan jag inte se någon som helst positiv (ur GM perspektiv) faktor; men nackdelar, ja tonvis.

Nej det är inte så jag menar. Jag menar ang flytten av bussen. Att tidpunkten kanske är felaktig i AB?

Du kan ha rätt. KalleSyra(k)´s inlägg ger jag inte mycket för.
Citera
2013-07-27, 10:17
Medlem
Citat:
Rådjurshår låg på marken, spår efter rådjurets huvud och ben var tydliga så om de inte styckat, rearrangerat om Id* och slagit in henne i rådjurshud så är alternativ hypotes att det var ett rådjur.

Det var gott om träd på marken men åker inom fem, tio meter... Jag gissar att man föredragit att gräva i åkern.

Åk dit själv. Jag är inget troll som talar om "velandatrakten" Du har en exakt GPS-koordinat och fem meter från grinden... Så skall man rapportera saker.
Ja du skrev att det var ett rådjur som legat där. Kanske var det en viltvårdare som släpat kadavret längre in i skogen eller grävt ned det i åkern.

Varken Velanda eller bussen är speciellt oviktiga för mig. Vad det gäller bussen kan det vara så att den tex är full med knark eller smuggelsprit och att den flyttades för att inte via Volvon och DB förknippas med AJ när han anhölls. Eller så har bussen använts som tillfälligt gömställe och har blodspår.
Citera
2013-07-27, 10:17
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Med tanke på att det finns fyra grannhus med full uppsikt så hade de säkert noterat grävande i trädgården. Du tror inte polisen varit där med likhund?

Nej har det grävts så är det hos FBP hundra meter bort... Eller rättare sagt där har det grävts och DB:s kk har efter DB:s häktning noterats på platsen så inlägget häromdagen att de inte är särskilt nära vänner är bara nys.

Du har säkert rätt men kan man mörda nån i ett hyreshus och sen flamsa runt med en kropp i ett trapphus som blodar ner överallt kan man nog gräva lite i sin trädgård utan problem. Kroppen låg kanske i volvon medans man grävde hål på söndagen, kanske på kvällen rent av.

Stämmer det som nån skrev att rödtotten planerat att dumpa nån i brandmännens vattendepå kanske vatten är det hetaste tipset men gräva ner djupt känns säkrare. Då finns inget som riskerar att flyta upp.
Citera
2013-07-27, 10:18
Medlem
PwnDs avatar
Citat:
Orkar inte läsa igenom hela ditt inlägg för det består mest av svammel. Vart är du född? Det är inte svårt att dömas för "grov misshandel" i Sverige av idag, tyvärr. Det räcker att du slår en vänsterstudent på käften och han säger att det var en "nazist" som gjorde det så blir det automatiskt grov misshandel. Räkna ut resten själv. DB är en jävligt skön kille.

hmmm du kände väl inte honom ?
Senast redigerad av PwnD 2013-07-27 kl. 10:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in