Citat:
Ursprungligen postat av
Tomato
Det har ju varit mycket prat om hur smart och van kriminell människa AJ är. Att de inte skulle använt telefoner; inte lämnat spår och att de skulle planerat dumpningsplatsen noggrant och bränt bilen som villospår.
Nu när det verkar som att de är lika korkade som vi föreställt oss, och använt telefoner, lämnat spår, varit flera än nödvändig samt fulla. Använt en olaglig bil och bränt den och dessutom troligen gått hem.
Ändrar det inte förutsättningarna drastiskt för var ida kan hittas?
3 fulla korkade virrpellar har ju antagligen inte tänkt nu heller, utan bara lagt henne någonstans på vägen bort eller hem. Om man kör från ida den normala vägen. Var "hamnar" man då om man kör planlöst? Västerut eller österut? Svårare är det nog inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
ReimerDenYngre
Nej, folk tycker att vad de uppfattar som bad guys också skall vara korkade medan det som de uppfattar som good guys är smarta.
Världen blir så mycket enklare om den är svartvit!
Min uppfattning är att AJ är en person som tänker flera steg före, vilket kräver eftertanke, förutseende och människokännedom. Sedan kan han ibland vara impulsiv och göra saker som inte är så bra. Kort och gott är han en människa, men han hör säkert till de smartare även om han gör val som många smarta inte gjort.
Det många bortser från är
omständigheterna GM & Co har haft att agera utifrån i det läge de hade då, precis efter mordet. Den information och de resurser man hade att tillgå vid
den tidpunkten. Jämför man med planerade brott utförda av organiserade kriminella med gott om tid och ekonomiska resurser - ja då säger det mer om den egna begåvningen än om gärningsmannens begåvning.
Och vad menar man med "smart"? Streetsmart? Hög IQ? Kompetens inom kriminell verksamhet?
Jag föreställer mig att i en sådan akutsituation som GM befann sig i så kan andra faktorer än intellektuell begåvning (av den typ som visar sig i test) spela stor roll. Hur klarar man pressade situationer? Har man erfarenhet att falla tillbaka på? Kan man hålla sams och samarbeta effektivt? Grad av berusning, sömnbrist etc. Tillgängliga resurser.
När det resoneras i termer av särskilt "listiga" sätt att göra sig av med en kropp så krävs ofta någon typ av utrustning eller redskap. Det kan vara enkla grejer som vanligs verktyg, handskar, skyddskläder, rep, silvertejp, säck, presenning... Men du måste ändå ha dem till hands där och då för att kunna använda dem. En 23-årig tjej som bor i lägenhet har (normalt) ingen stor arsenal av utrustning. En Ikeakasse, några icapåsar och ev en hammare och diskhandskar, typ. Inte som en medelålders man med villa, bil och garage.
Även om de säker har tillgång till en hel del hemma och på arbetsplatsen är frågan - har de haft is i magen nog för att åka och hämta ev utrustning? Dessutom är det alltid en risk att använda egna eller jobbets grejer. Ju mer de far runt i tiden kring mordet - desto större risk att bli observerad eller lämna spår. En övervakningskamera, en väktare på rond, en morgonpigg hundägare, ett tidningsbud, en pensionär (morgontidning och kaffe kl 5, typ). En sopsäck t ex kan teknikerna visa att den kommer från jobbet (från samma rulle).
Jag kan tänka mig att - givet förutsättningarna - så har GM & Co handlat
relativt rationellt. Där kan de ha haft nytta av:
- känslokyla ("alla" hävdar ju att den misstänkte är psykopat utan samvetet)
- lokalkännedom
- kriminell bakgrund.
Kriminell kompetens
Även om deras tidigare (kända) brott är på en annan nivå så har de, antar jag, skaffat sig erfarenheter och kunskaper:
- Lämpliga vägar för olaglig körning.
- Hur polisen jobbar.
- undanskymda platser, tex ställen som är lämpliga för omlastning/förvaring av olagligt gods.
- En viss juridisk kunskap, vad som krävs av bevisning och "knep" för att komma undan. Den kunskapen behöver inte grunda sig enbart på egna rättegångar utan snack och skvaller t ex på anstalt. Vad man läst på Intenetforum

och kanske i olika FUP och domar.
Jag föreställer mig att man kanske har ett visst kriminellt "tänk" som gör att man "instinktivt" fixar vissa grejer. Nu spekulerar jag förstås... Har inte egna relevanta erfarenheter.
Jag tycker inte de misstänkta framstår som särskilt resursstarka. Bilar verkar vara ett av deras största intresse - ändå saknar man lagliga bilar och körkort. Tillgångarna verkar mest bestå av gamla ruckel (hus) och rishögar (bilar). Den huvudmisstänkte verkar dock förfoga över ett visst våldskapital. Åtminstone för att skrämma "vanliga" människor och småkriminella. Men för att få tyngre kriminella att göra större tjänster åt honom? Jag tvivlar...
Citat:
Ursprungligen postat av
Beatas
Fast är han skyldig till den 14 år yngre Id*s försvinnande så börjar nog andra kriminella element tänka på sina egna döttrar.
Döms han för detta så ses han nog inte med blida ögon i något läger egentligen.
Tror inte han har så mycket att frukta av de kvinnomisshandlare/mördare och pedofiler jag antar att han placeras med vid fällande dom.