2013-07-22, 11:20
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Det finns en del.
Loake har en del modeller, standarden är lägre än 1880 men okej, full grain och så i de flesta iaf. Bäckmans i sthlm har dem:
https://m.facebook.com/LoakeSverige?id=123716987755305&refsrc=http%3A%2F% 2Fwww.google.se%2Fsearch&_rdr#!/photo.php?fbid=356634247796910&id=123716987755305& set=a.129236990536638.21571.123716987755305&refid= 17
Och här finns ett par:
http://www.bradshawandlloyd.com/loake/loake-shoemakers-ladies

Barker har också ett antal modeller, visas på hemsidan, här säljs ett par av dem: http://www.robinsonsshoes.com/p0/barker-ladies-collection/83.htm

Sen har Meermin flera modeller i sin butik i Madrid, går att ringa och fråga vad som
Finns. Just nu bara ett par boots på hemsidan, men det där växlar lite: http://meermin.es/catalogo2.php?id=15

Går man upp en del i pris så har ex Crockett & Jones och Vass flera fina modeller också.

Perfekt, stort tack!
Citera
2013-07-22, 14:15
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Var inne och snackade lite med Zlatko på City-Service i HBG. Jag har sett att han har lite dojor i fönstret tillsammans med en skylt med texten "handgjorda skor", men har alltid trott att det var den gamla vanliga överdriften (ni vet den om "handmade goodyear welt"). Men ta mig fan om det inte var befogat den här gången - inte nog med att skorna verkligen är randsydda för hand (jag uppfattade det så i varje fall), det är Zlatko själv som sitter i butiken och gör jobbet!

Pinsam rättelse: Naturligtvis var det helt orimligt att skorna var handrandsydda. De är i själva verket durksydda (handpeggade skor finns, men till en helt annan prisnivå så klart).
Citera
2013-07-22, 15:02
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Vad betalar ni skomakaren för att lägga på en slitsula (Vibram)?
Citera
2013-07-22, 16:53
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Min semi-lokala halvdana skomakare tog 150 spänn för det kalaset. Antar att de flesta tar något liknande.
Citera
2013-07-22, 17:25
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Pinsam rättelse: Naturligtvis var det helt orimligt att skorna var handrandsydda. De är i själva verket durksydda (handpeggade skor finns, men till en helt annan prisnivå så klart).

Aha, ja det känns klart rimligare. Fortfarande intressant oavsett. Har du tagit några bilder?

Citat:

Var ett tag sedan jag gjorde det nu, men 150-200 spänn är nog rätt standard. Plus minus en del beroende på kvalitet på skomakare/ingreppet.
Citera
2013-07-22, 17:39
Medlem
Spodes avatar
Har lyckats få vad jag misstänker är häftmassa under ena skon. Tips på hur jag kan få bort det utan att skada sulan allt för mycket? Det sitter ganska ordentligt.
Citera
2013-07-22, 19:04
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Aha, ja det känns klart rimligare. Fortfarande intressant oavsett. Har du tagit några bilder?

Var ett tag sedan jag gjorde det nu, men 150-200 spänn är nog rätt standard. Plus minus en del beroende på kvalitet på skomakare/ingreppet.

Nej, och då har jag ändå stått och hängt mycket i lokalen på senaste, så det borde jag nästan ha gjort. Har bland annat betalat 400 spänn för en slitsula. Tyckte det var dyrt, oavsett hur omsorgsfullt man slipar ner originalsulan och limmar och spikar och donar. Medhåll? Jag har ett par skor till som är i behov av en slitsula, men jag vet inte om jag och min plånbok vill göra ett återbesök.
Citera
2013-07-22, 19:39
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spode
Har lyckats få vad jag misstänker är häftmassa under ena skon. Tips på hur jag kan få bort det utan att skada sulan allt för mycket? Det sitter ganska ordentligt.
En isbit som du håller emot häftmassan tills den stelnar tillräckligt mycket för att kunna få loss borde lösa saken.
Citera
2013-07-25, 00:02
Medlem
Out-of-Steps avatar
Vad finns det för alternativ mellan de olika märkena när det gäller brogues? Gillar Loake Chester men vad har de andra tillverkarna att erbjuda i samma stil? Givetvis så prisvärda som möjligt, har ett par C&J handlare i närheten om de skulle ha liknande modell.
Har ingen som helst koll på detta och letar efter mitt första par bättre skor...
Citera
2013-07-25, 19:09
Medlem
Lägger ni om sulan genom att få skorna skickade till C&J, eller låter ni den lokale skomakaren (C&J-återförsäljare) göra det? Jag har hittills enbart gjort det sistnämnda, och de tar 110 euro för det. De kan också lägga om "halva" sulan, vilket då går på 35 euro - provade detta sist men gillade det inte, så blir hel omsulning i fortsättningen.
Citera
2013-07-27, 00:03
Medlem
Wintersmiths avatar
När man går väckas lädret och trycker på ovansidan av stortån vid dess infästning i foten så att ömhet uppstår. Normalt, fel på skon, fel på foten?
Citera
2013-07-27, 11:09
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wintersmith
När man går väckas lädret och trycker på ovansidan av stortån vid dess infästning i foten så att ömhet uppstår. Normalt, fel på skon, fel på foten?

Har upplevt det med nya skor som har generös toecap. Låt foten vila ordentligt mellan användningstillfällena. Efter något år hade jag gått in skon och då var problemet borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in