Citat:
Ursprungligen postat av
ReimerDenYngre
Du menar BO, GM och barnet?
Nej, häktningsframstälkan och tingsrättens bedömning av bevisen till att bara gälla skyddande av brottsling tyder på att GM varit ensam. Blodprickarna i entren tyder på att en har burit. Att kroppen lagts ned utanför hissen tyder på att en har fått lägga ned kroppen för att själv öppna dörren. Det kan vara AJ men uteslut inte att AJ vid samma tidpunkt är i Grästorp på MC i riktning mot Jönköping. Det kan vara DB som har fått göra jobbet medan FH mött upp vid brandplatsen.
Om du mördar någon och det är bekant att du och BO varit ensamma måste du a) göra gällande att du gått, b) göra gällande att fler kommit genom att peka ut en mängd personer t.ex. SB tills du får tag i ngn utan alibi som alltså kan ha varit där efter dig, c) göra dig av med kroppen för att bl.a. i möjligaste mån försvåra fastställande av tidpunkt för brottet samt d) skaffa dig ett eget alibi inom kort tid efter mordet. Att gömma kroppen tar tid och förhindrar att du själv skaffat ett alibi. Om DB fixar undan kroppen och du själv försvinner så fort som möjligt har du störst chans att lyckas skylla brottet på andra.
Alla tre kan väl ha varit i lägenheten även om det bara är en som lyft ut?
Tänk följande scenario.
AJ: Tack för ni kom... fy fan vad har jag gjort? Hon blev helt vild det slog bara slint. Jag rörde henne knappt. Vi måste få undan kroppen.
DB: Jo! Jag kör fram bilen så vi bara kan slänga in henne snabbt. Sen kommer jag upp så bär vi ner henne.
AJ: Nej! Vi kan inte ha bilen stående där så länge närma trappan. Grannarna kan reagera. Det måste gå snabbt. FH, kan du försöka få tyst på den där ungen? Fan han väcker hela huset. Lägg en stor filt eller kudde över om du måste. Jag förstår du är rädd men det är allt jag kräver från dig. DB, kan du lyfta ner henne? Du är stor och stark. Ge mig nycklarna så kör jag fram bilen.
DB: Usch! Okej, men fan om de kommer på mig nu i trappan. Då får du fan stå för vad du gjort.
AJ: Jaja, jag sticker ner så fort FH fått tyst på ungen. Vi kan inte öppna dörren när ungen gråter. Ge mig bilnycklarna. Kom du direkt med kroppen så sticker jag i förväg och kör fram bilen. Och FH kom ner strax efter. Ta bort kudden innan du sticker så att ungen inte kvävs.
AJ missbedömer hur snabbt DB kan komma med kroppen vilket gör att DB får öppna dörr osv själv. Väl därute har han kört fram bilen. De slänger in kroppen och strax efteråt kommer FH.
Men om han var så kall redan i det läget och har så godtrogna polare förstår jag om han lagt över allt ansvar på sina vänner för att se kunna skylla på dem. Vi får se om vi någonsin får reda på sanningen.