Citat:
Ursprungligen postat av
mullenö
Snälla AllUNeed försök att hålla dig till Topic ! Raffa är den unika person som vi diskuterar i denna tråd. Min viltolycka är inget jag tänker diskutera i denna tråd, har ni frågor och funderingar tar ni det i pm med mig. Ansvar för händelsen med Raffa bär vi samtliga samhällsmedborgare på våra axlar.
Trams. Att han är en bra talare med självsäkerhet kan jag hålla med om, men det är ingen yrkesförvärvad egenskap utan snarare en personlighetsstörning, allt cirkulerar kring Raffa, han är gud. Att Ante bara vågade lämna Rafael Badei, den mest framgångsrika och lysande gangstern i Sveriges historia är ett enormt svek och ren idioti, därför måste Ante huggas.
Från Raffas perspektiv så förtjänade Ante att huggas. Det finns inte en uns av ånger i hans kropp efter detta, som du säkert hörde i rättegången. Karaktärsegenskaperna du framhävde håller jag med om, men det är en del av hans störning som han haft sedan födseln/ung ålder. Det är inte svårt att bli självsäker eller vältalig när man själv inbillar sig att man är centern i universum.
Något du kan ha för dig själv är "samhällsansvaret". Om du anser att samhället ska detaljstyra och kontrollera alla medborgare så att händelser som denna inte existerar får stå för dig själv, personligen är jag nöjd med hur vi har det. Jag skulle aldrig vilja bli micromanaged av staten, och hur fan ska staten kunna förhindra att fullblodsdårar som Raffa inte kan begå våldsbrott utan att detaljstyra alla människor? Det går bara inte. Och kom för fan inte och blanda in sjukvård eller hjälp i det hela, enligt forskning finns det ca 2-3 % av vår befolkning som är sociopater, narcissister och andra diverse farliga diagnoser och dessa går helt enkelt inte att bota. Det är nästintill stört omöjligt eftersom det är deras personlighet och inte en förkylning. Det enda raka och solidariska hade varit att antingen låsa in honom för all framtid, eller sätta ett skott i nacken på honom. För vård....det kommer aldrig att ta på honom.
Samhället har inte svikit Raffa. Samhället har snarare svikit alla som blivit utsatta för Raffa. Att Raffa ens fått uppleva vuxen ålder är ett nutidsfenomen uppkommet av vårt samhälles mer altruist-mjuka sida de sista 40-50 åren.