2013-07-25, 21:43
Medlem
Oj. Sitter på semestern och läser om tågurspårningen i Spanien. Att en lokförare i Sverige inte kan köra för fort stämmer INTE!

DN skriver om detta. Och han på Transportstyrelsen verkar inte kunna mycket... Se länk. http://www.dn.se/nyheter/sverige/fortkorning-med-tag-omojligt-i-sverige/

Aftonbladet skriver också lite. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17193302.ab

Kan återkomma i frågan om någon är intresserad, men den enkla grejen är helt enkelt att stänga av tågskyddsystemet. Vissa nya fordorn har då en spärr på 80 km/h, men många saknar det.
Citera
2013-07-26, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxdalen
Oj. Sitter på semestern och läser om tågurspårningen i Spanien. Att en lokförare i Sverige inte kan köra för fort stämmer INTE!

DN skriver om detta. Och han på Transportstyrelsen verkar inte kunna mycket... Se länk. http://www.dn.se/nyheter/sverige/fortkorning-med-tag-omojligt-i-sverige/

Aftonbladet skriver också lite. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17193302.ab

Kan återkomma i frågan om någon är intresserad, men den enkla grejen är helt enkelt att stänga av tågskyddsystemet. Vissa nya fordorn har då en spärr på 80 km/h, men många saknar det.

Jo det är klart det går, men det är ju inget man bara råkar göra. Det krävs att man medvetet stänger av säkerhetssystemet och överskrider hastigheten. Precis som att en pilot kan bestämma sig för att styra planet rakt ner i marken eller en bussförare åka rakt in i en vägg.

Är ATC av någon anledning avstängd får tåg inte framföras med passagerare. Godståg kräver speciellt tillstånd och får bara ske en kortare sträcka.
Citera
2013-07-28, 01:29
Medlem
Finns ett antal banor i Sverige som inte ens har tågskyddssystem, men ja, man behöver medvetet stänga av tågskyddssystemet på dem banor det är utrustat för att detta ska gå.
Och skita i allt vad JTF heter.

Tror inte många är såpass blåst att man gör något sådant i syfte att köra fortare än tillåten hastighet.
Nu är länken bruten, men jag vill minnas att det skulle vara 180 på en 80 sträcka.

Sjukt missbruk av sitt förtroende att framföra tåget säkert.

Resandetåg får framföras utan tågskyddsystemet påslaget då det går sönder, till där det tex är lämpligt att byta drivfordon eller att reparera tågskyddsystemet.
Precis som godståg.
Senast redigerad av Bushmaniac 2013-07-28 kl. 01:39.
Citera
2013-07-28, 12:05
Medlem
Kan hända att han gått över från ett tågskyddssystem med funktion för hastighetsövervakning till ett utan också, när man tänker efter.

Borde ändå vara inbyggt i det med att STH ska bli lägre innan det övergår till det andra systemet, isåfall.
Citera
2013-07-28, 23:46
Medlem
Snubben2006s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregggor
Jo det är klart det går, men det är ju inget man bara råkar göra. Det krävs att man medvetet stänger av säkerhetssystemet och överskrider hastigheten. Precis som att en pilot kan bestämma sig för att styra planet rakt ner i marken eller en bussförare åka rakt in i en vägg.

Är ATC av någon anledning avstängd får tåg inte framföras med passagerare. Godståg kräver speciellt tillstånd och får bara ske en kortare sträcka.

att resandetåg inte får framföras med resenärer utan ATC, vart står det?
JTF? Anvisningar för ATC ombordsystem?
Intern föreskrift hos operatör?
Citera
2013-08-09, 19:55
Medlem
Börjar bli mer och mer sugen på detta yrket, men har en fråga. Jag har läst att det finns dom som jobbar 1 vecka, ledig 1 vecka. Jag antar att dessa då kör godståg? Får man mer ledighet i följd när man kör godståg jämfört med t.ex. pendeltåg?
Citera
2013-08-09, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojl
Börjar bli mer och mer sugen på detta yrket, men har en fråga. Jag har läst att det finns dom som jobbar 1 vecka, ledig 1 vecka. Jag antar att dessa då kör godståg? Får man mer ledighet i följd när man kör godståg jämfört med t.ex. pendeltåg?

Generellt sett ja, men du befinner dig generellt sett väldigt mycket mer hemifrån när du kör gods.
Citera
2013-08-09, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxdalen

Äsch, du kunde väl låta dom odla myten om hur förträffliga vi är i Sverige; på allt.
Citera
2013-08-09, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Generellt sett ja, men du befinner dig generellt sett väldigt mycket mer hemifrån när du kör gods.

Om man jobbar 1 vecka ledig 1 vecka, hur kan arbetsschemat se ut när man jobbar?
Citera
2013-08-09, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojl
Om man jobbar 1 vecka ledig 1 vecka, hur kan arbetsschemat se ut när man jobbar?

Det varierar väldigt kraftigt, men du är ju inte hemma nånting under veckan du jobbar, men du ska ju klämma in 2 veckors arbetstid på 7 dagar, så särskilt mycket ledigt blir det ju inte.

Men i ärlighetens namn så har jag inte jättekoll då jag själv inte jobbar 7-7.
Citera
2013-08-10, 22:35
Medlem
Okej, tack för svaren!

Om jag nu kommer in på utbildningen och genomför den, hur ser det ut med jobb i dagsläget? Och finns det jobb utspritt över hela landet eller är det vissa regioner där man lättare får jobb?
Citera
2013-08-10, 22:52
Medlem
Hur snabbt kör ni i genomsnitt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här