2013-07-25, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tundra2000
Jag tror du har rätt i det ja. Kohut jämte två vittnen till såg en röd bil läste jag i tråden.

Lästips om nu någon i tråden har missat den här insatte och välskrivande bloggaren som ger en utmärkt bred och djup bild av det samhällsklimat som rådde i Sverige innan Palme sköts. Ganska ruggig läsning tycker jag.

http://knanilsson.wordpress.com/2013/03/30/en-tankbar-losning-av-mordet-pa-olof-palme/

Hmm, det var det här jag tänkte reda ut med min fråga.
AK hade en röd bil och är vittne till en röd bil? Var såg hon den?

Jag minns från tiden för mordet att man hade eftersökt en röd Golf, kan vara Brabantspåret.
Hittades senare brunnen?
Sedan har ju också en röd Alfa Sud synts på Sveavägen, tror jag.
Slutligen skulle AK ha lämnat Skandiahuset i en röd bil. Nån som vet modell?

Kan vi ha sammanblandning här, eller har vi tre röda bilar varav två av snarlik modell även om
Alfan är så speciell att man kanske inte namnger den om man inte vet att det är en sån.

De röda bilarna förekommer inte hos de som bevittnar flykten, bara vit och blå.
Citera
2013-07-25, 11:32
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Önskar man kunde känna sig lika säker som du ang. det politiskt-ekonomiska spåret men det gör ju inte jag. Vet du, jag tror att en förklaring till att toppsossar "upprepar och vägrar överge mantrat om Pettersson" också kan vara den att man till varje pris vill skydda svenskt rättsväsende, polis- och militärväsendet, regering och riksdag dvs svenska staten. Man vill inte ha rättsskandaler i vårt lilla land helt enkelt och då spelar det ingen roll om oskyldiga uppenbarligen har drabbats. Det är svårt, närmast omöjligt, att få resning i Sverige eftersom Justitiedepartement och Högsta domstolen tycks har stirrat sig blind på orubblighetsprincipen. Den principen har haft företräde framför att pröva och fria eventuellt oskyldigt dömda. Det kunde spiondömde Bertil Ströberg ha berättat om, om han fortfarande hade varit i livet. Möjligen pekar Qvickfallet mot att en förändring håller på att äga rum i vårt "civiliserade" land? Det är ju verkligen välkommet isåfall.

Du skrev att "i Ryssland härskade inte Stalin, Chrusjtjov eller Brezjnev - utan Michail Gorbatjov, en fredens man och förkämpe, välsedd av västmakterna." Det håller jag med om. Men då måste man väl också se att Gorbatjov och hans vän Palme (?) kanske inte var så välsedda bland ryska konservativa människor som inte önskade några förändringar i Sovjet? Mot bakgrund av den förestående Moskvaresan i en tid då imperiet hade börjat knaka i fogarna, varför skulle inte Palme kunna ha fallit offer för en rysk, konservativ kula som hatade både Gorbatjov och västmakterna?

Och som sagt, den där gotlänningen (vad heter han nu igen?) som avslöjade i ett Uppdrag Granskning att ryssarna hade dumpat radioaktivt avfall i svenskt vatten, har medgett att han befann sig på Sveavägen samma kväll som Palme dog utrustad med walkie talkie. Han har vidare uppgett att han jobbade med knarkspan den kvällen, men varför bevistade han isåfall flera år senare begravningen av Tore Forsberg, gamle chefen för SÄPO:s kontraspionage? En f.d IB-agent som övergår till tjänst inom SÄPO:s kontraspionage 1974 (enligt egen utsaga) jobbar väl med kontraspionage och inte med knarkspan väl? Det är väl att slösa med både kompetens och resurser? Eller?

Det verkar alltför altruistiskt för att vara ett socialdemokratiskt tankemönster. Man vill nog rädda det egna skinnet och hålla ihop partiet till varje pris, och då håller man fast vid Christer Pettersson i det längsta. Men CP-spåret is no more, det måste sossar inklusive bröderna Palme förstå och förlika sig med.

Jag borde ha skrivit "i Sovjetunionen .." osv, MOP hände ju under Sovjetväldets sista tid. Nej, Palme hade inte kunnat förändra utvecklingen i Sovjetunionen, ingen konservativ gruppering i detta imperium hade anledning att mörda Sveriges statsminister. MOP är en hemkokt soppa med socialdemokrater inblandade. Det är min teori.
Citera
2013-07-25, 12:23
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Jag tror att den enkla förklaringen är någon, eller en kombination av två:

1. att "the mighty" OP´s maka pekat ut en viss bajonett-missbrukare. Det gamla gardets tentakler in i Sosse-apparaten är forfarande starka och man vill inte sumpa framtida karriärmöjligheter inom partiet genom att tvivla på "the untouchable" Lisbet. En kombination av feghet och naivitet.
2. att man anar att något mycket farligare än en ensam ligger bakom dådet, en grupp som inte drar sig för att sopa igen spår. Dvs rädsla.

Undantaget några tvivlare som redan satt säkert i båten eller inte har något att förlora, tex KOF & Thage G.

Förresten, någon som hört G. Persson uttala sig om LP´s utpekande?

Ligger mycket i 1. Det handlar om genuin feghet - total brist på ryggrad, och då varken gör eller säger sossar något som riskerar att äventyra den egna karriären. Sten Andersson sa i något sammanhang att "byken ska tvättas ordentligt och offentligt .." Vet inte vilken byk SA talade om, men byken som handlade om att partiets ledare skulle röjas ur vägen med mer eller mindre behjälpligt aktiva sossar är det ingen sosse som känner sig hågad att över huvud taget befatta sig med.

Självklart vet alla inom (S) att gärningsmannen inte var en ensam missbrukare från Sollentuna, men det finns ingen grupp i dag för någon att vara rädd för.

Edit: Tror inte Göran Persson har uttalat sig offentlig om Lisbets utpekande(n). Det har vad jag förstår varit andra än Pettersson som hon uppgivit sig ha sett skjuta maken ..
Citera
2013-07-25, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det verkar alltför altruistiskt för att vara ett socialdemokratiskt tankemönster. Man vill nog rädda det egna skinnet och hålla ihop partiet till varje pris, och då håller man fast vid Christer Pettersson i det längsta. Men CP-spåret is no more, det måste sossar inklusive bröderna Palme förstå och förlika sig med.

Jag borde ha skrivit "i Sovjetunionen .." osv, MOP hände ju under Sovjetväldets sista tid. Nej, Palme hade inte kunnat förändra utvecklingen i Sovjetunionen, ingen konservativ gruppering i detta imperium hade anledning att mörda Sveriges statsminister. MOP är en hemkokt soppa med socialdemokrater inblandade. Det är min teori.

Men konsekvensen av sossarnas långa regeringstid blev väl att det ändå utvecklades en slags makthegemoni i landet där nästan alla makthavare satt i samma båt, inklusive rättväsende, media och näringsliv? Staten var sossarna och sossarna var staten. Det om något kan ju förklara om sossarna blundade även för olika rättshaverier av alla de slag enligt principen "jag kliar din rygg, om du kliar min."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Maktdelningsprincipen
Citera
2013-07-25, 12:54
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Men konsekvensen av sossarnas långa regeringstid blev väl att det ändå utvecklades en slags makthegemoni i landet där nästan alla makthavare satt i samma båt, inklusive rättväsende, media och näringsliv? Staten var sossarna och sossarna var staten. Det om något kan ju förklara om sossarna blundade även för olika rättshaverier av alla de slag enligt principen "jag kliar din rygg, om du kliar min."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Maktdelningsprincipen

Ja, det är riktigt. Men i fallet MOP handlade det primärt om att rädda sitt eget skinn och partiet från katastrof. Sedan gagnar det ju förroendet för statsapparaten i vidare mening, så är det naturligtvis.
Citera
2013-07-25, 16:39
Medlem
MBoudines avatar
Vad ägnar Dag Andersson sina dagar åt som nytillsatt utredningsansvarig i MOP ? Det lät ju förhoppningsfullt när denne Supersnut nålade fast sheriffstjärnan på västen och begav sig ut i Stockholmsnatten att jaga Olof Palmes mördare. Liknande hopp tändes i svenska folkets hjärtan när Inga Britt Ahlenius, tidigare orubblig och kompetent chef för Riksrevisionen och med ett nyss avslutat, tungt FN-förordnande i CV:n tillkännagav sin avsikt att syna den gamla restposten från kalla krigets dagar, Stay Behind, i sömmarna. Att Stay Behind inte har med Olof Palmes död att göra begriper säkert även Inga Britt Ahlenius, men det kan ju vara av intresse att utreda denna efterkrigsföreteelse av andra orsaker än att peka ut Palmes mördare.

Men vad gör dessa namnkunniga konkret för att avslöja mordmotivet och Olof Palmes baneman ? Gissningsvis inte ett dyft, ingen verkar vilja ta tag i detta statsministermord/palatsrevolution som blev inledningen till ett systemskifte som ledde Sverige in på fel väg. Farsen fortsätter således och skattekronorna rinner i väg till ingen nytta som de alltid har gjort de senaste tjugosju åren.
Senast redigerad av MBoudine 2013-07-25 kl. 16:42.
Citera
2013-07-25, 20:38
Medlem
Grandiosos avatar
Några framträdande namn bland de tydligt Palmefientliga figurerna på den svenska arenan:

Sven Rydenfelt, Clas af Ugglas, Christopher Olin, Hans von Hofsten, Gustav Petrén,
Lennart Hane, Ulf Hamacher, Gunnar Randholm, Alf Enerström och Gio Petré.

Alla var dom med och bidrog till de närmast Palmehatiska stämningarna som nådde sin
topp åren före mordet på Sveavägen.

Rydenfelt, en högt respekterad nationalekonom, Petré, en känd, begåvad skådespelerska
och de andra alltså.
Citera
2013-07-25, 21:01
Medlem
Grandiosos avatar
Tanken att den gamle nazisten och kriminelle rufflaren, Carl Göran Edqvist/Borgenstierna,
med obskyra kontakter i den utpräglat högerextremistiska miljön, skulle ha kunnat vara
fadern till Palmemordet, har jag på senare år också blivit alltmer öppen för som inte helt
osannolik; så kan det faktiskt ha varit när allt kommer omkring.

Som Karl N Alvar Nilsson skriver på sin blogg:
Citat:
Det framstår som anmärkningsvärt att åklagarna vid rättegångarna mot Christer Pettersson inte redovisade något tänkbart motiv för Christer Pettersson att mörda Palme. Vänskapen med Tingström och dennes koppling till Edqvist måste varit välkänd. Boken Land du förskingrade som hittades hos Christer Pettersson skulle ha kunnat vara ett tydligt tecken på att Pettersson inspirerats till dådet av högerextremister eller kanske till och med utan vetskap om detta blivit ett redskap för dessa. Länken mellan Pettersson och högerextremisterna skulle då ha varit Tingström och Carl Göran Edqvist.
Citat:
I sin kamp för att få resning i brevbombsmålet använde sig Tingström av Carl Göran Edqvist som juridisk expert. Edqvist har också använt sin mors efternamn Borgenstierna. Edqvist hade ett förflutet som nazist och hade gjort sig skyldig till ett stort antal brott.
Citat:
I början av 1980-talet utkom boken Land du förskingrade som hade Edqvist med flera som författare. Enligt vad Anna-Lena Lodenius och Stieg Larsson uppgav i sin bok Extremhögern såldes boken av organisationen Bevara Sverige Svenskt (BSS), som bildades 1979. Anna-Lena Lodenius och Stieg Larsson uppger i boken att vissa av de ledande i BSS, Sverigeparitet och senare Sverigedemokraterna hade kontakt med Carl Göran Edqvist. På insidan av boken Land du förskingrade finns en bild av Olof Palme. På Palmes skjortkrage är ritat en liten djävul och under bilden står följande text:
Vi kan ha en liten konspiration här faktiskt där mordet initieras av en person med ett tydligt
nazistiskt förflutet. Det går inte att utesluta.
Ännu har jag inte sett en enda bild på denne Edqvist/Borgenstierna, vilket är bra märkligt.

Och här var ju ett vittne som pekat ut CP och ändå fick hon inte vittna vid rättegångarna.
(Tack vare en riktig dumjöns till journalist )
Citat:
Yvonne Nieminen hade namngivits i Hans Holmérs bok Olof Palme är skjuten och därifrån hade en journalist på Kvällsposten fått hennes namn. När Christer Pettersson gripits visade en journalist henne foton bland vilka Christer Pettersson fanns med. Hon pekade då ut Pettersson. Yvonne Nieminen åberopades inte som vittne i rättegångarna.
http://knanilsson.wordpress.com/2013/03/30/en-tankbar-losning-av-mordet-pa-olof-palme/
Citera
2013-07-25, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Några framträdande namn bland de tydligt Palmefientliga figurerna på den svenska arenan:

Sven Rydenfelt, Clas af Ugglas, Christopher Olin, Hans von Hofsten, Gustav Petrén,
Lennart Hane, Ulf Hamacher, Gunnar Randholm, Alf Enerström och Gio Petré.

Alla var dom med och bidrog till de närmast Palmehatiska stämningarna som nådde sin
topp åren före mordet på Sveavägen.

Rydenfelt, en högt respekterad nationalekonom, Petré, en känd, begåvad skådespelerska
och de andra alltså.

Jolin var namnet, inte Olin. Alvar Nilssons blogg är mycket intressant när det gäller
högerextremismen, u-båtsaffärerna och det brinnande Palmehatet. Notera speciellt
hans påpekande att gränsdragningen mellan höger och högerextremism var mycket
mera svävande under denna tid.
Hans uppgifter om Bildt tycker jag tyder på att denne var en medveten figurant i
förpostfäktningarna för att bygga upp den rätta stämningen av landsförrädarrykten
osv som vissa patrioter tacksamt sög i sig.
Citera
2013-07-26, 00:06
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tanken att den gamle nazisten och kriminelle rufflaren, Carl Göran Edqvist/Borgenstierna,
med obskyra kontakter i den utpräglat högerextremistiska miljön, skulle ha kunnat vara
fadern till Palmemordet, har jag på senare år också blivit alltmer öppen för som inte helt
osannolik; så kan det faktiskt ha varit när allt kommer omkring.

Som Karl N Alvar Nilsson skriver på sin blogg:

Vi kan ha en liten konspiration här faktiskt där mordet initieras av en person med ett tydligt
nazistiskt förflutet. Det går inte att utesluta.

Ännu har jag inte sett en enda bild på denne Edqvist/Borgenstierna, vilket är bra märkligt.

Och här var ju ett vittne som pekat ut CP och ändå fick hon inte vittna vid rättegångarna.
(Tack vare en riktig dumjöns till journalist )

Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Jolin var namnet, inte Olin. Alvar Nilssons blogg är mycket intressant när det gäller
högerextremismen, u-båtsaffärerna och det brinnande Palmehatet. Notera speciellt
hans påpekande att gränsdragningen mellan höger och högerextremism var mycket
mera svävande under denna tid.
Hans uppgifter om Bildt tycker jag tyder på att denne var en medveten figurant i
förpostfäktningarna för att bygga upp den rätta stämningen av landsförrädarrykten
osv som vissa patrioter tacksamt sög i sig.

Påstående om en Palmehatande nazist som gärningsman i MOP vore givetvis en tacksam räddningsplanka att klamra sig fast vid när sökarljuset kommer obehagligt nära det jag misstänker är det verkliga motivet, och det besannas att sosseinblandning i mordet på Palme förekommit.

Att bygga upp den rätta stämningen av landsförrädarrykten ska tas för vad det är; dimridåer för att styra undan ljuset från vad mordet på Olof Palme egentligen handlade om och vad/vilka som låg bakom.
Citera
2013-07-26, 00:18
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
M. Ruggig läsning men ingenting nytt eller obekant för de flesta. Karl N Alvar Nilssons reflektion tillför ingenting nytt, han berör såväl den inrikes- som den utrikespolitiska situationen under Palme-eran, Palmehatet och bombmannen Tingströms påstådda påverkan på Christer Pettersson att skjuta Palme "för Tingströms skull" är välkänd skåpmat och har tuggats om till leda. Pettersson är avförd för länge sedan och inte högaktuell som Grandioso oförtrutet påstår och bröderna Palme ser som den enda tänkbara fadermördaren i deras starkt beskurna föreställningsvärld. Ubåtsincidenter och landsförräderimisstanke vid Palmes förestående Moskvaresa är en senare lanserad mordteori men saknar även den varje uns av relevant motiv. I Ryssland härskade inte Stalin, Chrusjtjov eller Brezjnev - utan Michail Gorbatjov, en fredens man och förkämpe, välsedd av västmakterna. Landsförräderimisstanken är en tacksam krok att hänga upp mordmotivet på men håller som motiv inte mer bärighet än bombmannen Tingström. Lika svagt och irrelevant motiv att mörda Palme är teorin om högerextremt, nazistiskt Palmehat. Om den teorin vore riktig skulle Palme skjutits tidigare, fönstret var öppet i början på 1970-talet men när inget av det slaget händer på en tioårsperiod är det överspelat. Makteliten önskade ett systemskifte i Sverige och Palme stod i vägen.

1985 var sovjet invecklat i fullt krig i Afghanistan och försökte med alla medel behålla sitt herravälde över östeuropa. Michail Gorbatjov utvecklades i demokratisk riktning men det det visste man inte 1985, han satt inte säker i sadeln vid den tidpunkten.

Frågan om en kärnvapenfri Zon i Norden blev explosiv i samband med den sovjetiska flottövningen Summerex-85 i juli 1985. Hotet upplevdes som en realitet. Om OP i gränsdragningen om den ekonomiska zonen i östersjön närmast sig sovjets ståndpunkt hade detta betytt ett dråpslag mot FRAs allra bästa informationskälla. Avlyssningen av den ryska militärtrafiken i baltikum och västra sovjet.

Den för väst oväntade marinövningen "Summerex-85" visade att Sovjet troligen var intresserad av att utöka sin militära kontroll i västlig och sydlig riktning. Det kunde resultera i att stora delar av
Norge skulle förbli bakom de sovjetiska frontlinjen i en militär konflikt. Övningen visade också att Sovjetunionen hade en marin kapacitet som skulle kunna angripa Atlanten och skära av de transatlantiska förbindelselinjer vid en stor konflikt. Norska myndigheter fruktade en sådan hotbild eftersom de maritima militära leveranser och transportlinjer för förstärkning var av avgörande betydelse för Norge. Om landet hamnade i en situation där det fanns ett behov allierad militärhjälp var Norge helt beroende av dessa transatlantiska förbindelselinjerna.

http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a201696.pdf

En rätt så vanlig notis i amerikanska tidningar i slutet av augusti 85.
August 26, 1985
BRUSSELS, BELGIUM — NATO will test its ability to protect vital Atlantic shipping lanes starting this week with the biggest naval exercise in its history. About 165 ships and submarines and hundreds of aircraft from the United States, Belgium, Britain, Canada, Denmark, West Germany, the Netherlands, Norway and Portugal will take part. The monthlong maneuvers, called Ocean Safari 85, start in Boston Thursday. They will come a month after a massive Soviet fleet maneuver designed to show that Moscow could deny the West sea control in wartime. Summerex 85, the biggest exercise in Soviet naval history, sent about 100 vessels into the North Atlantic.

In July 1985 the Soviet Navy conducted an unexpected exercise'Summerex-85'. This involved 38 surface ships, and 200 aircraft sorties from land - the largest number since the 1975 Soviet
'Okean' exercise . In response, NATO mobilized about 100ships, and flew over 100 aircraft sorties to monitor Soviet activities. This was coordinated from the Northwood HQ war
operations room as a NATO exercise. NATO analysis of the exercise found that Soviet operations were further out into Atlantic than before, and rehearsing operations for a rapid naval control of the Norwegian Sea area.
Citera
2013-07-26, 00:27
Medlem
mvagrippas avatar
Både Gunnar Wall och Lars Borgnäs visar på att Christer Pettersson vid tiden för MOP inte var speciellt imponerad av Lars Tingström. Att han tyckte Tingström var en tönt var en sak, men bombmannens tjallande på andra interner gjorde CP riktigt förbannad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in