2013-07-25, 22:31
Medlem
god.childs avatar
Torsdagens träning

Löpning snabbdistan
Uppvärmning 1km
Sträcka: 5km
Tid: 22.00
Tempo. 4.24/km
Nedjogg 2km

Idag var det riktigt tungt. Kände mig sliten innan passet men det brukar inte betyda nåt. Idag var ett undantag, första 2km gick hyggligt och passerade mellantiden i paritet med mitt rekord. Klarade inte att hålla tempot och gick i mål helt slut på 22 blankt. Kollapsade nästan i gräset hehe. Tvingade sen upp mig själv för 2km nedjogg då jag behöver det för snabbare återhämtning.

Kände av det mesta idag, värmen andningen och benen. Var väldigt torr i halsen, någon ide vad sånt kan bero på?
Positivt var som vanligt känslan efteråt:-). Med eftertanke är jag nöjd med att bara vara 40sek över mitt rekord i denna värme. Sub 21 får vänta tills nästa gång!

Totalmängd vecka: 26,4km
Citera
2013-07-26, 21:27
Medlem
jenny747s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av god.child
Torsdagens träning

Löpning snabbdistan
Uppvärmning 1km
Sträcka: 5km
Tid: 22.00
Tempo. 4.24/km
Nedjogg 2km

Idag var det riktigt tungt. Kände mig sliten innan passet men det brukar inte betyda nåt. Idag var ett undantag, första 2km gick hyggligt och passerade mellantiden i paritet med mitt rekord. Klarade inte att hålla tempot och gick i mål helt slut på 22 blankt. Kollapsade nästan i gräset hehe. Tvingade sen upp mig själv för 2km nedjogg då jag behöver det för snabbare återhämtning.

Kände av det mesta idag, värmen andningen och benen. Var väldigt torr i halsen, någon ide vad sånt kan bero på?
Positivt var som vanligt känslan efteråt:-). Med eftertanke är jag nöjd med att bara vara 40sek över mitt rekord i denna värme. Sub 21 får vänta tills nästa gång!

Totalmängd vecka: 26,4km

Tycker inte du ska klanka ner så på dig själv, hela 8 minuter snabbare än mitt pers på sträckan, hehe.
Bra kämpat iaf! Älskar den där positiva känslan, förstår att du var nöjd ändå

Torr i halsen... spontant tänker jag att värmen tog ut sin rätt? Jag blir snustorr i munnen om det är över 22-23 grader...
Citera
2013-07-27, 13:18
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenny747
Tycker inte du ska klanka ner så på dig själv, hela 8 minuter snabbare än mitt pers på sträckan, hehe.
Bra kämpat iaf! Älskar den där positiva känslan, förstår att du var nöjd ändå

Torr i halsen... spontant tänker jag att värmen tog ut sin rätt? Jag blir snustorr i munnen om det är över 22-23 grader...

Det var inte alls länge sen jag låg på ditt pb tider, så du vet att det finns potential att utvecklas. Grejen är att jag sprungit i betydligt varmare väder och inte upplevt samma torrhet, kanske hade jag druckit dåligt.

Igår blev det vilodag och syndande, idag väntar distanspass när jag väntat ut värmen:-).
Citera
2013-07-27, 23:37
Medlem
god.childs avatar
lördagens träning

Löpning distans
Sträcka: 12.5km
Tid: 1.05
Tempo: 5.11/km

Nog måste man vara galen om man beger sig ut och springer en lördagkväll klockan tio, men vilken upplevelse det blev. Var fortfarande 22-23grader men det blev ändå en skön runda då jag körde i mystempo. Riktigt fint att springa i skymningen, att se månen gå upp var en riktig upplevelse .

Blev en liten tempoökning mellan km 8 till km 10 för att få med lite kvalité.

Totalmängd vecka: 38.9km
Citera
2013-07-28, 16:19
Medlem
Yohos avatar
Härlig träningsjournal!
Kommer att följa!

Lycka till med tiderna!
Citera
2013-07-28, 22:44
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoho
Härlig träningsjournal!
Kommer att följa!

Lycka till med tiderna!
Kul det är bara att följa på, jag ska göra mitt bästa. :-)

Söndagens träning

Löpning distans i terräng
Sträcka: 12.5km
Tid: 1.07
Tempo: 5.22/km

Idag blev det ännu ett galenskapspass. Gav mig ut på milspåret kl 21, inget eljus innebar intensiv mörkerseende träning:-). Blev smått mörkrädd men höll nerverna i schack. Fint formbesked att kunna hålla sånt tempo i backig terräng och nästan mörker. Skön temp med duggregn.

Slutmängd vecka: 51.4km

Riktigt stolt att slå mängdrekord på årets varmaste vecka. Träningen börjat sätta sig fint och kroppen tycks vänja sig att vara i rörelse ofta. Nästa veckas träning kommer bli snarlik denna.

Må väl alla!
Senast redigerad av god.child 2013-07-28 kl. 23:30.
Citera
2013-07-29, 22:31
Medlem
god.childs avatar
Vilodag

Så när som på min rehabövning jag utför varje dag.

Knäböj excentriskt, 1 ben ner 2 ben upp. 3*15 reps på varje ben.
Denna utförs med hälen på ett par böcker för lutning.

Gör denna övning på recept från sjukgymnast. Syftet är att förlänga och starka upp mina muskler runt knäna. Dessa hade tightat ihop sig vilket medförde smärtor i knäna när jag sprang. Har utfört dessa övningar sedan en månad tillbaka och får mindremoch mindre problem med knäna.

Imorn väntar troligtvis ett rekordförsök på 10km.
Citera
2013-07-29, 22:51
Medlem
messiasibids avatar
Godafton! Hoj hoj!
Har ögat igenom din journal lite grann och läst så tänkte hojta till.
Blir intressant och se din utveckling och få lite motivation själv.
Du har ju redan hyfsat fina tider i nuläget så.

Citat:
Ursprungligen postat av god.child

Imorn väntar troligtvis ett rekordförsök på 10km.

Bara att löpa och leverera fram ett rekord.

Hur springer du dina lopp?
Samma hastighet hela sträckan eller positiv,negativa splittar?
Citera
2013-07-29, 23:19
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Godafton! Hoj hoj!
Har ögat igenom din journal lite grann och läst så tänkte hojta till.
Blir intressant och se din utveckling och få lite motivation själv.
Du har ju redan hyfsat fina tider i nuläget så.

Bara att löpa och leverera fram ett rekord.

Hur springer du dina lopp?
Samma hastighet hela sträckan eller positiv,negativa splittar?

Halloj!

Klart du ska haka på, springer du nåt i nuläget?

Hehe japp, imorn är målet att krypa under 45 gränsen. Är inget lopp utan jag tävlar mot mig själv en gång i veckan.

Båda mina lopp har jag haft positiva splittar. Den första göteborgsvarvet var det dock ett lindrigt tidstapp på andra hälften vilket jag tror kan förklaras av den 30 gradiga värmen. På maran var det dock en grov positiv split, var ca 15 min långsammare andra hälften, detta kan nog förklaras med att jag inte var optimalt tränad för hela distansen. Jag ska dock inte skylla ifrån mig för mycket, att inte öppna för hårt är något jag måste lära mig.

Mitt mål är alltid att hålla samma fart genom hela loppet. På träningstävling lyckas jag oftare med detta men även här spränger jag mig själv ibland. Det är en stor del av löpningen, att lära känna sin kropp och sin kapacitet. Men samtidigt inte vara rädd för att ösa på när formen är på topp.
Citera
2013-07-29, 23:46
Medlem
messiasibids avatar
Instämmer, gäller att känna in dagsformen och kräma på extra när man kan.

Löper lite men har endast sprungit cirka 1 månad effektiv löpning med kontinuitet, blivit endel avbrott. Så hyfsat nytt detta men fått blodat tand iafl. Riktigt härligt att lubba på när det är kväll och perfekt temperatur och flowet tar vid i löpningen.

Så nu ska det allt bli rutinmässig löpning och bättra på konditionen och tiderna. Är det i alla fall tänkt!
Min tid i nuläget på 5 km är 25 minuter.
Har ännu inte klockat 1 mil men ska väl göras inom sinom tid.

Kör hårt imorgon!
Citera
2013-07-30, 16:56
Medlem
god.childs avatar
Tisdagens träning

Löpning snabbdistans
Uppvärmning löpskolningsövningar ca 5min
Sträcka: 10km
Tid: 45.13= nytt PB
Tempo. 4.31/km
Nedjogg 2km

Så var det dags, rekordförsök på milen. En riktig ångeststräcka att maxa på, tillräckligt kort för att du måste ligga på hårt från start och så pass långt att du måste lida länge. Upptäckte redan efter 500m att pulsen sköt i höjden och att det skulle bli en tuff dag. Visserligen var det molnigt men varmt och otroligt fuktigt i luften. Aja öste på ändå och passerade mitt rundningsmärke vid 5km på 22.40. Blev småknäckt då jag såg tiden då jag vet att hemgången är tuffare så här kändes nästan 45 omöjligt. Men gav mig fan på att ge järnet hemåt och lyckades till och med gå lite snabbare på hemvägen. I mål på 45.13, retfullt nära mitt mål men jag gav verkligen järnet. Hade det varit tävling hade jag kanske pressat mig under 45.

Riktigt kul att slå PB även om jag hoppats på lite bättre tid. Men under rådande omständigheter är jag riktigt stolt med tiden. Märkte också att min uthållighet blivit bättre eftersom jag kunde avsluta så starkt trots att jag var riktigt jävla trött.

Totalmängd vecka: 12 km
Citera
2013-07-30, 20:06
Medlem
evolutes avatar
Jag kollade på ditt träningsupplägg. Har du funderat på att lägga in någon form av tröskelpass? Nu ligger du på ett kvalitetspass i veckan och med fyra pass i veckan tycker jag definitivt du kan byta ett distanspass mot ett tröskelpass. De är ganska skonsamma och väldigt givande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in