Citat:
Nja... Jag köper inte riktigt det du skriver
Grejen är ju den att åklagaren ville få dem häktade för medhjälp till människorov. Alltså måste åklagaren på något sätt ha kopplat samman AJ med DB och FH den aktuella natten. Att gömma honom senare dagar kan knappast vara medhjälp. Jag har hela tiden trott, men inser nu att jag inte har belägg för det, att man kunnat koppla samman DB och FH med bilen och därmed redan spräckt stöldteorin. Om man redan har spräckt att bilen inte var stulen så blir det ytterst graverande om den setts på väg till BO bostad om man kan räkna bort den identiska S40 som redan hör hemma där.
Tipset har enligt Haraldsson aldrig heller gällt dådet. Han talar om en iakttagelse som stärker misstankarna mot de häktade (dvs vid den tiden bara FH och DB). De är häktade för skyddande av brottsling. Om deras påstådda stöld redan visat sig vara falskt så stärks ju misstankarna väsentligt om bilen kan visas ha åkt till brottsplatsen, annars räcker det ju på rättegången att erkänna att man faktiskt kört bilen och tänt på för att få ut försäkrningspengar om den nu var försäkrad dvs.
Grejen är ju den att åklagaren ville få dem häktade för medhjälp till människorov. Alltså måste åklagaren på något sätt ha kopplat samman AJ med DB och FH den aktuella natten. Att gömma honom senare dagar kan knappast vara medhjälp. Jag har hela tiden trott, men inser nu att jag inte har belägg för det, att man kunnat koppla samman DB och FH med bilen och därmed redan spräckt stöldteorin. Om man redan har spräckt att bilen inte var stulen så blir det ytterst graverande om den setts på väg till BO bostad om man kan räkna bort den identiska S40 som redan hör hemma där.Tipset har enligt Haraldsson aldrig heller gällt dådet. Han talar om en iakttagelse som stärker misstankarna mot de häktade (dvs vid den tiden bara FH och DB). De är häktade för skyddande av brottsling. Om deras påstådda stöld redan visat sig vara falskt så stärks ju misstankarna väsentligt om bilen kan visas ha åkt till brottsplatsen, annars räcker det ju på rättegången att erkänna att man faktiskt kört bilen och tänt på för att få ut försäkrningspengar om den nu var försäkrad dvs.
Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga?
Eller misstolkade du mig?
Det jag säger är att om man sett den "stulna" bilen i närheten av BO's lägenhet så är det inte fog nog för att anhålla någon i huvudtaget om man inte sett någon som körde bilen. Däremot kan det stärka tesen om att bilen har använts för att frakta kroppen - men inte vem som har gjort det.
Däremot om någon sett en sådan bil med en "ansiktstatuerad man bakom ratten" eller något sådant, DÅ är det en helt annan femma. Då binder det häktade till bilen till brottsplatsen och antagligen slår hål på ett antal alibin.